🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Монтесори - свободата на правилата

Методът на италианския педагог залага на индивидуалното отношение към нуждите на всяко дете

Методът "Монтесори" залага на ранното детско развитие
Методът "Монтесори" залага на ранното детско развитие
Методът "Монтесори" залага на ранното детско развитие    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Методът "Монтесори" залага на ранното детско развитие    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание "Образование" на "Капитал".

"Оливър беше едно от децата, които страшно добре се справяха със строенето на сгради с блокчета", спомня си Барбара Айзъкс времето, когато преподава по метода "Монтесори" в британска детска ясла. "Лека-полека около него се събраха и други деца. Някои от тях опитваха да го имитират и да строят по-прости конструкции, други следваха заръките му и му помагаха, трети просто стояха отстрани и наблюдаваха работата му", продължава тя. Всички са оставени от учителя да строят колкото искат, понякога по 2-3 часа на ден. Няколко месеца по-късно Оливър продължава да бъде най-добрият строител и се е научил да прави изключително сложни конструкции, но и всички деца, които са работили около него, също са развили много по-добре уменията си.

Историята на Оливър и съучениците му е един от най-простите примери как работи системата за учене на италианския педагог Мария Монтесори - учене чрез правене, учене чрез наблюдение на другите деца, даване на свобода на децата да правят това, което искат, колкото време искат. "Ние трябва да вярваме в детските възможности да учат. И това е може би най-трудното нещо, защото често си казваме, че детето не може да научи нищо, ако ние не го караме", продължава разказа си Айзъкс и призовава родителите и учителите: "Моля ви, не се самозалъгвайте! Децата учат помежду си повече, отколкото ние можем да ги научим." Главният секретар по образование за Montessori St. Nicholas Charity - най-голямата организация в Европа, която подготвя "Монтесори" учители, Барбара Айзъкс беше в България, за да представи опита си на конференцията "Иновации за по-добро образование". (Интервю с Барбара Айзъкс можете да прочетете тук.)

Ученето е процес за цял живот

Методът "Монтесори" е международно движение с над 20 хил. училища по целия свят в 98 държави, които предоставят образование от раждането до 18-годишна възраст. Ключово за подхода е, че той залага на ранното детско развитие, особено в предучилищната възраст, преди децата да влязат в задължителната система на образование. Според Монтесори - както и според Барбара Айзъкс, ученето преди 6-годишна възраст е фундаментално различно от естеството на обучение при всички други възрасти, защото през това време децата постигат ново когнитивно ниво на познанието. През тези ключови години децата се учат да се обличат сами, да си приготвят закуската и ако бъдат оставени да правят тези неща сами, те придобиват много повече чувство за достойнство и това им дава основата да се справят много по-уверено с ученето на по-сложните неща в бъдеще. "Ученето през първата и втората година от живота никога не е било отчитано за толкова значимо. Ние смятаме, че бебето само спи, че то не мърда и само се нуждае от миене и храна, но всъщност то е изложено на опит, тогава се полагат основите на езиковото обучение и свързаността с околния свят", казва още Айзъкс. Това е и най-добрият период децата да придобият усещането, че образованието е за цял живот, и да се насочат натам да бъдат гъвкави ученици с капацитет да реагират на всички промени, с които се сблъскват.

Разбира се, това не означава че родителите и обучителите трябва просто да оставят децата да се справят абсолютно сами - точно обратното. По думите на Барбара Айзъкс ключът към успеха на всяка система на образование е доколко учителят се доверява на възможностите на ученика да се справи в средата, която самият учител е създал. "Не неглижираме ролята на възрастния. Ние сме тези, които определяме каква е средата, там е нашата роля", смята Айзъкс. И в това се крие ядрото на метода "Монтесори" - концентрирането на усилията на обучителя в създаването на оптимална среда за детско развитие и наблюдението на нейното функциониране."Не е необходимо да купувате скъпи "Монтесори" помагала, обяснява Айзъкс, важно е да разбирате принципите и да осигурите ресурсите за вашето дете, така че да може да работи добре."

Образованието като индивидуален процес

Основополагащите принципи на системата за обучение "Монтесори" са няколко. Един от тях е, че всяко едно дете учи по различен начин. "Не всички деца ще учат от гледане на картинки на iPad, не всички деца ще учат чрез слушане на учителя", смята Айзъкс. На много деца например помага правенето на някакви неща - заради възможността да бъдат ангажирани с активност. Други пък учат по-лесно от книги. Ключовото е, че мерилото за техните успехи трябва да е индивидуално, а не спрямо предварително зададена скала. "Ние трябва да оценяваме работата на градинаря, на дърводелеца, на актьора, на художника, на артиста, както оценяваме работата на учения, на доктора, на зъболекаря", казва Барбара Айзъкс и добавя, че мисията на учителя е да адаптира преподаването си към нуждите на всеки ученик, за да се даде равен шанс за развитие на всеки член на обществото.

Друг ключов елемент от системата "Монтесори" е, че организацията на системата на учене предразполага децата да правят собствен избор. Например дава им се възможност да правят каквато активност искат без прекъсване до максимум три часа. "Когато едно дете играе, то може да прави избори", смята Айзъкс. А в съзнателното правене на избори се крие и самодисциплината на децата, която според Барбара Айзъкс те съвсем спокойно могат да развият. "Децата сами разбират защо трябва да следват различни правила. За да се появи самодисциплината, децата трябва да имат време и възможност да се концентрират достатъчно в дейността, която им е най-интересна", обяснява Барбара Айзъкс.

В реда е истината

Затова в яслите "Монтесори" цари перфектен ред - предметите се държат на едно и също място, за да знаят децата къде могат да ги намерят. "Те се нуждаят от този ред, за да са способни да вземат собствените си решения", смята Айзъкс и добавя, че децата могат да се занимават с каквито си поискат (и колкото си поискат) дейности, стига да следват правилата. Могат да редят кубчета три часа, стига да ги приберат на мястото им накрая. Или пък да преливат вода от епруветки в други съдове, но само ако си подсушат работното място след това. По-шумните пък могат да отидат в специален кът, където да изхабят натрупаните емоции и енергия. За да не настане какфония и хаос обаче, са нужни добре подготвени преподаватели. "Нищо не може да се случи, ако децата не получават подкрепа от знаещ и емпатичен възрастен, който разбира и интерпретира детските нужди", разказва Айзъкс.

В крайна сметка целите на обучението "Монтесори" са да се създадат едни по-съчувстващи, адаптивни, активни деца. Сам по себе си принципът на обучение нито изключва новите технологии, нито пък намира конкретно място за прилагането им. "Бих ви поощрила да изчакате малко, преди да дадете iPad на 6-месечното си бебе", казва Айзъкс. Тя смята, че в предучилищното образование децата ще се сблъскат с технологиите всеки ден. "Но Монтесори смяташе, че децата се нуждаят от възможности да учат по естествен път в среда, за която те са подготвени", добавя Айзъкс. Според нея всяко дете трябва да има възможност да пълзи, да тича, да пада. Езиковите му възможности пък могат да се развият само ако то слуша разговори и комуникира - "това, което iPad-ът дава на децата, е универсален език, обикновено с американски акцент - помислете за това", съветва педагогът. Според нея е несравнимо детето да научава азбуката от таблет и от кубчета във формата на букви, защото във втория случай то ще подобри сензорната си моторика, ще комуникира с учителя - ще "съпреживее" по няколко начина опита от ученето, вместо да го изпита "двуизмерно" с пръста си. За Айзъкс много по-значителна иновация е технологиите да бъдат използвани, за да се "демократизира" и разпространи образованието. Също така да се допуснат децата до избора на това какво да се учи. "При традиционното образование децата биха правили това, което е разписано в образователната програма, утвърдено е от държавата и ще правят това, което учителят в рамките на своята компетентност им е преподал. Имаме нова динамика в образованието – технологията дава възможност на детето да бъде лидер в неговия или нейния собствен процес на обучение", заключва Айзъкс.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал