🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Прогнозата на Nielsen: Следете Великобритания, за да знаете какво ще се случи с е-търговията

В Европа средният й дял е около 4%, но нараства много бързо

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

В света на електронната търговия бързооборотните стоки, и по-специално храните и напитките, никога досега не са били особено успешни. От няколко месеца обаче наблюдаваме изключително голям растеж в предлагането и в търсенето им. Това ни дава основание да предположим, че през следващите няколко години ще наблюдаваме истински бум на електронните продажби в тези категории.

Това каза Паоло Полити, международен директор продажби на Nielsen, по време на конференцията "Стратегии за успех в електронната търговия", организирана от "Икономедиа" през март 2017 г. Оценката на Полити е, че бързооборотните стоки са идеални за електронните търговци, защото покупките им са повтарящи се. Хората купуват едни и същи брандове всяка седмица или всеки месец. Това им дава възможност да кликнат на кошницата от последната си е-покупка и поръчват отново 90% от продуктите в нея, каза той.

Е-търговията е най-бързо растящият търговски канал

в световен мащаб по данни на Nielsen. През 2016 г. тя нараства двойно във всички райони, във всички държави и през всички месеци.

Ecommerce Foundation оценява електронните продажби през миналата година от бизнеса към потребителите в световен мащаб на 2.5 трилиона долара, а броя на клиентите на над 1.5 млрд.

В Европа електронните продажби от бизнеса към крайните клиенти (B2C) надминават 550 млрд. долара. Лидер в сегмента е Великобритания, където стойността на продажбите през миналата година се оценява на 190 млрд. долара. Сумата надхвърля резултатите на Франция, държава номер две, и Германия, държава номер три, взети заедно. "Великобритания е държавата, която трябва да следите, ако искате да знаете какво ще се случи в този бизнес след 10 години", каза Полити.

При е-продажбите на бързооборотни стоки делът все още е малък,

но те се развиват много бързо.

На базата на съвместно проучване от февруари Nielsen и американският FMI (Food Marketing Institute) прогнозират, че през 2025 г. стойността на онлайн продажбите на FMCG в САЩ ще бъде около 100 млрд. долара (20% пазарeн дял от общите). IGD прогнозира 300 млрд. долара световен оборот на сегмента до 2020 г., 2/3 от които ще идват от пазарите в Източна Азия. В Япония, Китай и Южна Корея е-каналът при бързооборотните стоки вече има над 20% дял от общите им продажби.

Знаков факт за тази тенденция е, че през април 2016 г.

AliBaba стана най-големият ритейлър в света,

като надмина WalMart, казва Полити. И макар WalMart да не се съгласяват с аргумента, че освен от бизнеса към крайните клиенти оборотът на AliBaba е формиран и от продажби от клиенти към клиенти, Уолстрийт призна надмощието на азиатския гигант, казва Паоло Полити.

Средният дял на е-канала от пазара на бързооборотни стоки в четирите най-големи държави в Европа е

около 4% през 2016 г.,

Това е двойно повече, отколкото предишната година, каза Паоло Полити. Той цитира данни от изследването Nielsen Ноmescan, в което 100 хил. домакинства във Великобритания, Франция, Германия и Италия сканират стоките, които купуват, независимо дали онлайн или от физически магазин. Те показват също, че 30% от домакинствата в тези страни имат опит в онлайн покупките на бързооборотни стоки (купували са поне веднъж през миналата година). С най-голям дял е е-търговията на FMCG във Великобритания (6.5%). В някой категории като храните за домашни животни, бебешките храни и пелени делът й е двуцифрен и достига до 20%.

Най-силен ръст – 45%,

в покупките на храни и напитки през миналата година се наблюдава в Италия. Основното обяснение за този растеж, е че Amazon започва да продава храна в страната. В Милано е-търговецът продава чрез приложението си Prime One, като предлага доставка до дома или офиса в рамките на час. "Никой не вярваше, че италианците ще купуват, но те го направиха", коментира Полити.

Като пазари Великобритания и Франция са седем пъти по-големи от Германия и Италия. Средните разходи на едно онлайн пазаруване намаляват, но честотата на покупките се увеличава. Така че като цяло средните разходи на купувач в този канал се увеличават.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал