🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

5000 продукта дневно в е-кошницата от "Фантастико"

Онлайн магазинът еbag.bg планира да пусне 2-часова експресна доставка за София и да работи по поръчки за страната

Иван Александров за "Фантастико": Без тяхната подкрепа нямаше да се получи. Правим нещо, което нито ние, нито те сме правили, нито има готов модел, към който да се придържаме. Но те във всеки момент намират начин да помогнат нещата да вървят. Освен това ни рекламират.
Иван Александров за "Фантастико": Без тяхната подкрепа нямаше да се получи. Правим нещо, което нито ние, нито те сме правили, нито има готов модел, към който да се придържаме. Но те във всеки момент намират начин да помогнат нещата да вървят. Освен това ни рекламират.
Иван Александров за "Фантастико": Без тяхната подкрепа нямаше да се получи. Правим нещо, което нито ние, нито те сме правили, нито има готов модел, към който да се придържаме. Но те във всеки момент намират начин да помогнат нещата да вървят. Освен това ни рекламират.
Иван Александров за "Фантастико": Без тяхната подкрепа нямаше да се получи. Правим нещо, което нито ние, нито те сме правили, нито има готов модел, към който да се придържаме. Но те във всеки момент намират начин да помогнат нещата да вървят. Освен това ни рекламират.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Повече за интеграцията и промяната на графика и дистрибуцията на "Регал" може да прочетете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

По райони

Най-силен и като брой поръчки, и като обем е центърът на София. В него има много офиси, възрастни хора, паркирането е затруднено. Мнозина поръчват онлайн, за да си спестят мъкненето на торбите със седмичните покупки, след като са успели да паркират на 15 мин. от вкъщи. Активността по райони е зависима от рекламните кампании. Като правило силни райони са "Младост", "Лозенец", "Кръстова вада", "Изток". Там поръчките са предимно от млади хора и за дома.

Онлайн търговията с бързооборотни стоки в България започна да се развива значително по-късно от тази с книги, дрехи или техника например. И за това има обяснение – бизнесът е много по-труден заради спецификата на стоката, която трябва да бъде не само качествена, но и доставена бързо.

Засега класическите вериги се въздържат да навлизат в този сегмент или ако го правят, то е в партньорство с опитен онлайн търговец.

В това отношение емблематичен пример е еbag.bg - електронният магазин, който "ръка за ръка" с ексклузивния си партньор - търговската верига "Фантастико", започна да налага на българския пазар класическия бизнес модел на онлайн магазин за бързооборотни стоки.

През юни еbag.bg ще навърши две години от своето съществуване. Равносметката от първата година е 25 хил. реализирани поръчки и 2 млн. лв. оборот. Засега тези пари са едва около 0.5% от оборота на 40-те физически магазина на "Фантастико". През втората година се очаква този дял да достигне 1%. Целта е три пъти увеличение на поръчките и минимум 6 млн. лв. оборот.

"За две години вече успяхме да изградим имидж, но за да расте тази услуга, трябват капитали и хора", казва Иван Александров, основател и управител на еbag.bg. И допълва, че има поне три ключови фактора за успеха на един онлайн магазин: На първо място трябва да се осигури богато разнообразие на продукти, и то на добра цена. Важно е също така усмихнати хора да доставят продуктите навреме до клиентите. Третото предизвикателство е технологичното развитие на платформата и процесите. Точно от тези посоки са и очакваните новини от еbag.bg.

До месец към

17-те категории

които предлага е-търговецът, ще бъде добавен и зоомагазин. Също както с аптеката, и той ще бъде развит с партньор, различен от "Фантастико". В това отношение ebag.bg следва концепцията все повече да се развива като market space за външни партньори и да работи като платформа, на която различни офлайн търговци да продават стоката си.

Очаква се с разширяването на портфолиото да нарасне и средната стойност на покупката. Това е ключово за един онлайн търговец – колкото по-голяма е стойността на поръчката, толкова по-голяма е печалбата след покриване на разходите, направени по сортирането, опаковането и доставянето на заявката. Затова при старта на магазина обявиха, че ще се целят преди всичко в седмичното пазаруване. В началото на ebag.bg имаше условие еднократната поръчка да не е под 30 лв. Сега средната стойност е около 80 лв. Клиентите имат избор между 15 хил. артикула – колкото е асортиментът и на голям магазин на "Фантастико".

"При старта нямахме огромен бюджет и се налагаше умно да го изразходваме", обяснява Иван Александров. В началото за реклама им помагат от "Фантастико" – обявяват за съществуването им на сайта, в брошурите, по радиото в магазините. Самите еbag.bg рекламират във Facebook и Google, но разчитат и на доволните клиенти. "На много хора обаче им трябва да ни видят по телевизията, за да приемат, че сме сериозни."

Изобщо стана ясно, че имаме нужда от помощ, за да продължим да се развиваме, казва онлайн предприемачът, чийто предишен опит е в сферата на дигиталния маркетинг.

Така се стига и до сделката в началото на годината, в която медийната група

"Нова броудкастинг" придоби 20% от ebag.bg

Компанията майка MTG има практиката да инвестира в предприемачи на българския пазар като Grabo.bg (51%), Trendo.bg (51%), Broshura.bg (20%). Концепцията е да се прави синергия между телевизионните канали и онлайн бизнеса, като "Нова" поддържа едновременно и двата канала. В резултат активностите вече са планирани и не след дълго ще видим новите клипове на еbag.bg. В тях посланието "Избери повече време за себе си/за семейството си", с което стартираха, е допълнено със слогана "Живей лесно. Пазарувай онлайн".

Очакванията са, че телевизионната реклама ще заинтригува клиенти от цялата страна. Така че плановете са през периода юли - септември тази година е-магазинът да има организация,

За да обслужва и хора извън София

В еbag.bg отдавна регистрират търсене от клиенти извън столицата, но не са били готови да му отговорят. Сега планират да пуснат отделна версия на сайта за страната, от която да изключат пресните храни и бутилираната вода и да наблегнат на премиум продуктите, лекарствата без рецепта и храните за домашни любимци. За дистрибуцията ще се разчита на партньорство с куриер. Това ще даде възможност продукти да се доставят от днес за утре и до най-отдалечените точка на България.

Фокусът обаче все пак остава софийският пазар, чийто потенциал е много голям. Това показва и примерът на веригата "Фантастико", която развива бизнеса си само в София. За жителите на столицата от еbag.bg планират две важни логистични промени. Слотът на доставката "до вратата", който в момента е час и половина, ще бъде намален на един час. Тоест клиентът ще чака по-малко, за да получи заявката си. Освен това ще бъде въведена и експресна доставка за София в рамките на два часа, която ще е и на по-висока цена.

Това става възможно с натрупването на опит, разрастването на екипа и оптимизацията на процесите. В момента от е-магазина обработват над 5 хил. продукта дневно и пакетирането им в отделни поръчки е голямо предизвикателство. Въпреки това 99.7% от поръчките пристигат навреме и това дава на Иван Александров спокойствието, че ще могат да се справят и за по-кратко време.

В момента за онлайн магазина работят над 30 души. Една трета са в отделите за софтуер, клиентско обслужване и маркетинг. Останалото се дели между служителите по събирането на поръчките и изпълнението на доставките. Готовата платформа с 90 лв. месечен наем, с която тръгна магазинът, от 1 март е заменена със собствена. Инвестицията в нея е над 100 хил. лв. Но тя подобрява цялостното преживяване на потребителя, казват от компанията. Има нова подобрена мобилна версия на сайта, улеснено е правеното на поръчки чрез директен бутон "Купи", подобрена е търсачката, има възможност за списъци с любими продукти, за синхронизиране на кошницата, така че, ако започнеш да поръчват от едно устройство, после да продължиш и на друго. Има и още много други функционалности.

Важното е да накараме повече хора

Да направят първата поръчка

След това съм спокоен, казва основателят на еbag.bg. Около 70 - 80% от съществуващите клиенти се определят като лоялни. В смисъл – те поръчват редовно, макар и всеки в своя ритъм – седмично, месечно или в определени месеци. Наблюдава се закономерност, че колкото по-студено е времето, толкова по-силно е онлайн пазаруването. "През зимните месеци растем по-бързо. През другите също не губим клиенти, но ръстът се забавя", казва Иван Александров.

Преди време започнали след доставката да изпращат на клиентите си мейл с молба да оценят нея, продуктите, поръчката и да кажат препоръките си. Отговорили 40 - 50% от запитаните. Магазинът получил оценка 4.8 от 5 възможни пункта.

"Не бих казал, че на този етап имаме голям конкурент. Поне физическите магазини със сигурност не са такъв. Онлайн и офлайн пазаруването се допълват и още дълго ще съществуват заедно. Ако вървим както трябва, в нашия сегмент рано или късно ще се появи сериозен съперник, но пазарът ще го поеме", казва още Александров. И добавя, че ако има притеснение, то е да не се появи компания, която да предлага некачествено сходна е-услуга. Виж, това наистина може да обърне тенденцията, казва той.

Клиентите на еbag.bg

Най-често те са хора над 35 години, с деца, които имат навика да правят седмични покупки. Предимно са жени. Често се случва акаунтът им да е създаден от съпруга, който не обича да пазарува. Могат да бъдат разделени на няколко основни групи:

· Работещи хора със стандарт на живот доста над средния, които имат малко свободно време и предпочитат да го използват за важни за тях неща

· Бременни жени и майки с деца, за които е трудно да излизат да пазаруват

· Корпоративни клиенти – офиси, например на туристически или на ИТ компании, които купуват кафе и почистващи препарати за офиса, коледни подаръци и пр.

· Възрастни хора, за които поръчват децата, живеещи в чужбина

· Чужденци. Преди онлайн магазинът да заработи с английска версия, те са си превеждали през Google Translate

· Хора с намалена подвижност, хора с ТЕЛК. За тях доставката е безплатна. В онлайн магазина получават от тях писма с благодарности, че им дават възможност да са независими. В смисъл да не им се налага да молят и да разчитат на съседи и познати.

Бестселърите в магазина

Ключова за успеха на онлайн магазина се оказва доставката на пресни храни на добри цени. Има, разбира се, клиенти, които купуват само пакетирани храни, или офиси, които си набавят предимно почистващи препарати. Най-поръчвани обаче са свежите храни - плодовете, зеленчуците и месото, казва Иван Александров. За много клиенти те са тестът – ако дойдат в добро състояние, значи е-магазинът заслужава внимание.

От еbag.bg зареждат месото от търговската зала, а плодовете и зеленчуците - от камерите на "Фантастико", т.е., преди да са минали през ръцете на купувачите в търговската зала. Въпреки това гарантирано с добро качество са най-вече сезонните плодове и зеленчуци. За да успеят да оправдаят очакванията, от онлайн магазина осъществяват логистиката със собствени хладилни коли. Започнали са с една, вече имат 10.

Като правило цените в онлайн магазина са еднакви с тези на рафтовете във "Фантастико" и промоциите са огледални. Всеки четвъртък в акция влизат нови 1500 продукта. Отскоро на сайта има и бутон, който дава възможност да се видят всички промоции на едно място. Единствено минералната вода е по-скъпа в ebag.bg, отколкото е във "Фантастико". За поръчките й от електронния магазин са сложили лимит - 40 л на доставка. Причината е, че тя тежи, заема доста място в хладилните коли, а и за онлайн търговеца е ключово куриерите му да са усмихнати и ведри. Ако трябва да мъкнат огромни количества вода, примерно до петия етаж, това малко или много ще рефлектира и върху крайното обслужване, обяснява Иван Александров.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ichopov avatar :-|
    Ivan
    • + 2

    Аз съм много доволен клиент и препоръчвам и на приятели! Първият път ме зарибихте с промоция на лютеница "Марко". Взехме си 18 буркана за вкъщи и още други неща.

    Наистина в 99 процента от случаите съм доволен от качеството на зеленчуците и месото. Когато направиха грешка и забравиха нещо веднъж се извиниха и дадоха ваучер за сумата на пропуснатите продукти плюс пет лева отгоре.

    Мисля, че ако продължават така ведро и позитивно да работят, държат се добре със служители и клиенти, няма как да не им върви. Успех!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал