А вие онлайн ли сте?
Представители на сектор търговия отговарят на анкетата на "Капитал" и "Регал" по време на организираната от двете издания конференция "Успешни стратегии за електронна търговия"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Вашата компания има ли проект за онлайн търговия? Предвиждате ли да разработите такъв проект? Доколко онлайн търговията е развита в бранша, в който оперира вашата фирма, какви са тенденциите, каква е прогнозата ви за развитие през следващите години?
На тези въпроси отговарят участниците в анкетата на "Регал", които присъстваха на конференцията "Успешни стратегии за електронна търговия", организирана от "Капитал". Събитието се фокусира върху най-важните тенденции и развитието на иновациите в онлайн пазаруването.
От 5% до 7% от продажбите на домакински уреди вече са онлайн
Предлагаме цялата гама уреди за дома на Bosch. На този етап не продаваме директно на крайни клиенти, но като цяло стратегията на компанията е рано или късно да се включи директно в продажбите и комуникацията към крайния клиент. Като се имат предвид темповете на развитие на онлайн търговията, това е неизбежно и задължително ще се случи. Тенденциите при онлайн продажбите в домакинските уреди са изключително динамични. През последните три-четири години бумът е осезаем. Голяма част от нашите партньори – търговците на едро или дребно, които са дилъри на домакинска техника, предлагат онлайн и нашите продукти. Обратната информация от тях е, че ръстът при продажбите през интернет е огромен - 20-30% всяка година като продадени бройки. На този етап според мен от 5% до 7% от продажбите на домакински уреди вече са онлайн, докато преди три-четири години бяха под 1%, така че тенденциите са ясни.
Bosch продава онлайн на други пазари. Преди 5 години това започна като вътрешен проект на компанията и в някои по-развити пазари се прилага успешно. Трябва да се има предвид какво е поведението на крайния потребител, тъй като мнозина все още искат да пипнат продукта, преди да го поръчат. Разбира се, трябва да се отбележи, че има разлика в отношението на различните възрастови групи към онлайн пазаруването. По-младото поколение се доверява много по-бързо на онлайн информацията, по-бързо взема решения и пазарува онлайн.
Решението ни да продаваме онлайн би променило изцяло бизнес модела ни в България, така че трябва внимателно да се прецени кога и как да се вземе.
Продажбите ни от декември до март са се вдигнали тройно
Заедно с моя партньор във фирмата продаваме само онлайн и само на дребно прясно изпечено кафе. Започнахме преди година и половина с идеята да предложим 100% арабика висококачествено прясно изпечено кафе на българския пазар. Първоначално искахме да отворим заведение, но решихме, че е добре първо да изградим бранда. Това е страничен проект и за двамата собственици, но досега нещата вървят доста добре.Вече имаме много добра база данни с клиенти. Предимствата на нашия проект са, че предлагаме прясно изпечено кафе и че не държим количества на склад. Внасяме кафе на зърна и го печем само когато клиентът поръча. Доставката е до три-четири дни, както е стандартно. Продажбите ни от декември до март са се вдигнали тройно.
Всеки онлайн бизнес изисква известно време, за да се утвърди. Брандът ни е "Монте Кристо" и сме го създали от нулата.
Тенденцията при онлайн продажбите е възходяща. Ние сме в по-специфичен сегмент - имаме само 3-4 директни местни конкурента, не се конкурираме със световните марки. Всеки може да създаде онлайн магазин, но е много важно да предложиш качествен продукт и да го подкрепи с добро обслужване и коректност. В този сектор има огромен потенциал за онлайн продажби, защото хората все повече търсят качествени и здравословни продукти. Мислим за следващите стъпки - да отворим заведение, както и да продаваме на други заведения нашата марка кафе.
Имаме 15-16% ръст в инсталацията на платформи за електронна търговия
Ние сме най-големият онлайн провайдър в България и предлагаме хостинг услуги за голяма част от онлайн магазините в страната. Отделно разработваме и развиваме собствена платформа за онлайн магазини, която се нарича Shopiko и е от типа "софтуер като услуга". Тя е разработена, за да улесни старта на собствен онлайн магазин, без да се влагат големи инвестиции. Интересът към нашите услуги е все по-голям, тъй като все повече предприемачи стартират собствени онлайн проекти и магазини. От началото на 2016 г. досега имаме 15-16% ръст в инсталацията на платформи за електронна търговия. Онлайн търговците обръщат все повече внимание на обслужването си. Ако преди фокусът им е бил повече върху това как да стартират онлайн магазин, каква платформа да използват, сега всички решения на българския пазар – в това число и Shopiko, позволяват на търговците да управляват по-лесно бизнеса си и те акцентират върху развитието, обслужването, допълнителните възможности за клиентите. Според последния доклад на Еcommerce Europe налице е възходяща тенденция и на броя търговци, които стартират онлайн магазини, и на хората, които пазаруват онлайн. Увеличава се и средната сума, която те плащат - през 2015 г. един български потребител отделя за онлайн покупки средно 262 евро годишно.
Има законови спънки за застрахователния онлайн бизнес
Засега не предлагаме онлайн продажби. На пазара на застрахователни услуги в България доминиращи са застрахователните брокери, които имат свои уеб базирани платформи, през които продават застрахователни продукти. Процесът при тях наподобява онлайн продажба, но не в завършен вид. Налице са чисто законови спънки, които не позволяват застрахователният онлайн бизнес да бъде развит по начина, по който се продават онлайн всички останали продукти. Например - изисква се законов подпис от клиента, а за гражданската отговорност на автомобилистите се изисква стикер, който се лепи на стъклото, и това по някакъв начин възпрепятства развитието на онлайн канала за продажби. В перспектива вярвам, че законодателят в България ще направи съответните промени и този процес ще се улесни. Онлайн пазарът за една застрахователна компания би бил допълнителен канал за продажба. В САЩ например колеги застрахователи наскоро стартираха сайт – lemonade.com, който направи революция в бранша – те продават изцяло онлайн. Всичко в глобален мащаб е ориентирано да се случва онлайн и застраховането не прави изключение. Всичко, свързано с продажбата на застрахователни продукти онлайн, може да бъде регулирано. Има сайтове в България, които предлагат бързи кредити онлайн, без да е необходимо да имат офис за обслужване на клиенти. Много по-лесно е да получиш имейл или SMS със застрахователна полица, отколкото да ходиш в офис, за да си я получиш, или да ти доставят документите с куриер. Има хора, които дори не знаят какъв точно е застрахователният продукт, те си купуват "Гражданска отговорност" по неволя, защото е задължително. Затова колкото по-малко спънки създадеш на един клиент, колкото по-лесен е процесът, толкова по-добре и за самия теб като продавач, и за клиента, а и за държавата, която има интерес застрахователното проникване да е високо.Все повече български онлайн търговци търсят куриерски услуги навън
Kaто куриерска компания нашата цел е да помагаме на фирмите, които искат да развиват онлайн търговия, продавайки на международния пазар. Има много бизнеси, които продават онлайн, и се обръщат към нас, за да им осигурим логистиката. От гледна точка на нашия опит темповете на този вид търговия в България са изключително добри, дори, бих казал, стремглави. Тази година развитието на онлайн продажбите е един от основните фокуси в куриерския бизнес, а и не само. В световен мащаб като цяло се гледа на електронната задгранична търговия като източник на растеж за куриерските услуги. Специално за България ръстът на онлайн продажбите е значителен и се увеличава с всеки изминал месец. Все повече български компании започват онлайн търговия с качествени конкурентни продукти и изискват международни доставки. Според нашите наблюдения най-продаваните онлайн стоки от България за чужбина са: дрехи, аксесоари, подаръци и козметика от премиум сегмента. Българските онлайн търговци изпращат най-вече до САЩ, Германия и Великобритания, като напоследък се наблюдава засилен интерес и възможности за износ до по-далечни дестинации като Канада и Австралия.Стимулираме партньорите да създават онлайн платформи
Нашият основен фокус са хотелите и ресторантите, ние работим по модела В2В (business-to-business). Не продаваме директно на хотели, защото сме представителство, но имаме търговски партньори дистрибутори. Стимулираме ги, за да разработим онлайн платформи за покупка на наши продукти. Целта е клиентите ни да имат по-бърз и по-лесен достъп до нашите продукти, за да ги предлагат в хотелите и ресторантите си. Работим върху такава онлайн платформа. Сътрудничим си все повече с "Метро кеш енд кери". Интересът към онлайн продажбите е много голям, въпросът е, че те още не са факт. Направихме анкета между наши клиенти. Основният ни таргет са шеф-готвачите. Както е известно, тяхната работа е изключително тежка, те нямат социален живот. Шеф-готвачите искат това, което е необходимо за кухнята им, да им бъде доставено бързо и на атрактивна цена. Затова онлайн пазаруването за тях е удобно. Англия е една от най-развитите държави в това отношение, опитваме се да копираме моделите. Въпросът е да се създаде култура за онлайн пазаруване и да научим професионалистите да го правят. Смятам, че до две-три години това ще се случи.Няма индустрия, която да не се опитва да продава онлайн
Ние консултираме бизнеса как да прави онлайн търговия, като спазва регулаторните и правните изисквания в България. Интересът е изключителен, няма индустрия, която да не се стреми да продава онлайн. Към нас често се обръщат бизнеси, които са силно регулирани - например банковият сектор, финансовите услуги, фармацевтичният бранш. При тях определено има много предизвикателства не само регулаторни, но и като риск да се продават техните финансови услуги онлайн. При нас стигат по-сложните казуси и ние помагаме на клиентите да извървят пътя по законосъобразните правила. Общите им проблеми от моята гледна точка на юрист идват от регулациите. Може би сред проблемите им са и технологичните въпроси, управлението на риска, защитата на личните данни. Не може просто да продаваш нещо на клиенти, да обработваш личните данни на милиони клиенти и да не си защитен технологично, защото те грози фалит. Прогнозата ми е за категорична дигитализация и развитие на онлайн бизнеса през следващите години.Помагаме на ритейлърите да правят умно онлайн бизнес като Amazon
Нашето дружество е част от американска компания. Ние предлагаме анализ на данни и препоръки в областта на електронната търговия. Общата тенденция е растеж на онлайн продажбите и дигитализация. Общите проблеми са свързани с това, че колкото по-голяма става една организация, толкова по-трудно може да се управлява. Ние помагаме на ритейлърите да правят умно онлайн бизнес като Amazon. За съжаление в България нямаме клиенти, които са в нашата целева категория. Повечето ни клиенти са огромни международни брандове.Разработваме онлайн магазин за дрехи втора употреба
От една година разработваме проект за онлайн търговия на дрехи втора употреба. Стартът на онлайн магазина е предвиден за април. В този сектор има доста такива проекти, предполагам, че повечето са успешни, след като са още на пазара. Вече седем години се занимаваме с продажбата на дрехи втора употреба, но във физически магазини като франчайзополучател. Продажбите онлайн са естествено продължение на тези във физически магазини – светът върви натам и ние следваме глобалната тенденция. Пазарът в България е прекалено малък. Надяваме се с онлайн магазина да излизаме по-лесно на други пазари зад граница. Очаквам да науча много от този проект, всичко е ново за нас. Ще измерваме ефекта от онлайн продажбите с броя доволни клиенти.Вече имаме над 1.3 млн. потребители
Ние сме най-посещаваната платформа за безплатни онлайн обяви в България – вече имаме над 1.3 млн. потребители. Водещи по продажби са категориите "Мода" и "Електроника", в частност мобилни телефони и таблети. Сред най-популярните сегменти са и стоките "За бебето и детето", следвани от "Спорт, книги и хоби".За 2016 г. отчитаме 24% ръст на частните потребители спрямо 2014, като бизнес потребителите на платформата са се увеличили с 32%. Тази година ще акцентираме върху развитието на нашето мобилно приложение, тъй като последните ни данни сочат, че над 60% от потребителите ни влизат в платформата чрез него. Планираме да започнем скоро нов проект – "Ъпгрейд България", с който искаме да обучим всички, които имат намерение да се занимават под каквато и да е форма с електронна търговия. Уебинарите ща бъдат безплатни и на различни теми - от това как да продават по-успешно онлайн, през счетоводни въпроси, КЗК въпроси и въобще всичко, което може да бъде полезно.
Наше е също и едно много популярно приложение – Shedd, което е само за обяви, свързани с мода – дрехи, обувки, аксесоари. За една година то има страхотен успех – около 50 000 активни обяви, като средно на ден се качват по 5000 нови обяви.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.