🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

д-р Борислав Мавров

програмен директор, Европейски институт

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Европа de facto вече функционира на две (и повече) скорости. Задълбочаването на този процес обаче крие немалко рискове и създава реална опасност една част от държавите-членки, които в настоящия момент се движат на първа, най-бавна скорост, в недалечно бъдеще да бъдат принудени да включат на "задна". И така, в опитите, по-бързо и ефективно, да се справи с последиците от икономическата кризата, Европа рискува да се изправи пред тежка политическа криза, по-разделена и по-слаба от всякога.

"Европа на две скорости" преди всичко противоречи на духа и принципите, около които се изгражда обединена Европа. Съгласно Договорите Съюзът "насърчава икономическото, социалното и териториалното сближаване, както и солидарността между държавите-членки" .

Засиленото прилагане на принципа на "ограничена" и "частична" солидарност и сближаване само между определена група страни засилва усещането за ясно изразена политическа, икономическа и социална разпокъсаност и допълнително подкопава доверието в Съюза сред значителен дял от европейските граждани, най -вече живеещи в държави, в които има устойчиво високи нива на подкрепа за европейските институции. Това води и до засилване ролята на вече съществуващи или новопоявяващи се крайни политически субекти, които разчитат на мощна и предизвикателна антиевропейска реторика. А оттук до възможна териториалната разпокъсаност крачката не е голяма.

Нарастващото усещане за наличие на втора класа европейци, от които нищо или почти нищо не зависи, създава отлично алиби за слаби и неподготвени правителства, вперени в собственото си оцеляване (подобни на настоящето българско), с охота да абдикират от правенето на политика, удобно прехвърляйки отговорността на "лошия" Брюксел. На свой ред, "лошият" Брюксел, разделен, все по-трудно се обединява в намирането на подходящи инструменти и работещи механизми, чрез които да контролира и санкционира, но и да насърчава и подкрепя страните от "изоставащата" периферия.

С движеща се на различни скорости Европа безусловно се подкопава смисълът и отслабва катализиращият ефект за растеж и развитие на евроинтеграционния процес. Идеята за създаване на Европа на две скорости (като за част от държавите, условията да попаднат на бързата писта са неизпълними) е в пълно противоречие с логиката на политиката за сближаване. Тя силно намалява ефективността на все по-голямото количество средства (близо 352 млрд. евро или малко над 30% от общия европейски бюджет за периода 2014-2020 г.), целящи наваксване на все по-задълбочаващи се различия между регионите.

Един ЕС, разделен на вътрешни групи и лагери, на "отличници" и "изоставащи", изключително трудно взима навременни и категорични позиции по ключови стратегически въпроси (като кризата в Украйна). Това го прави муден и неефективен играч на международната сцена, който може да бъде лесно изненадан и заплетен в кълбото от противоречиви интереси на собствените си членове. А когато "демократични" страни като Русия налагат със сила стратегическите си интереси, те не се впечатляват от "дълбоката загриженост" (единствената формулировка, около която може да се постигне бързо политическо съгласие) на европейските лидери.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал