🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Меглена Русинова

Председател на Българската фотоволтаична асоциация

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Невероятното в енергетиката се случи през втората половина на 2015 г. – задлъжнялата НЕК ЕАД спря да натрупва тарифен дефицит и в края на годината отчете положителен финансов резултат в размер на 14 млн. лв., като очакванията са, че в края на ценовия период (м. юли 2016г) ще отчете и тарифен излишък в размер на минимум 120 млн. лв. Така, България вече може да излезе от аутсайдерското си място в Европейския съюз на единствена държава без либерализиран пазар на електроенергия, като го въведе през 2016 г., което беше невъзможно при тарифно дебалансиран Обществен доставчик.

Това "чудо" се дължи единствено и само на два фактора – започналата реформа в сектора с промените на енергийните закони през март и юли 2015 г. и новата методика на енергийния регулатор за определяне на цените в сектор "Електроенергетика". Ценово решение на КЕВР от м. август 2015 г. сложи край на трупането на тарифни дефицити, балансира системата, като отчете всички възможности за икономии в държавната енергетика, както и започналата реформа в енергийното законодателство и даде устойчиво, икономически обосновано решение на досега натрупаните проблеми, подготвяйки въвеждането на либерализиран пазар.

Какво се промени с новия модел на ценообразуване?

  • С ценовия модел за първи път се въведе равнопоставеност между Регулирания и Свободния пазар, при заплащане на цена "Задължение към обществото". Формирането й е обективно и прозрачно, по компоненти, включващи не само текущите разходи за изкупуване на енергия по дългосрочни договори за изкупуване на електрическа енергия (ДДИЕЕ), високоефективно комбинирано производство и енергия от възобновяеми източници, но и компенсиране на подценени разходи от предишни ценови периоди на Обществения доставчик, поддръжка на публична инфраструктура (83 млн. лв.), както и буфер предвиден за компенсиране разходите на НЕК ЕАД по дългосрочните му договори (97 млн. лв.). Определянето на тежестта на отделните компоненти в общата цена "Задължение към обществото" дава възможност за анализ на перспективите и на динамиката в годините на съответните компоненти. Например, че тежестта на компонентата "възобновяема енергия", ще намалява в годините с увеличените приходите от продажбата на безплатни квоти на въглеродни емисии, като през 2020 г. се очаква те изцяло да я изплащат.

 
  • Създаде се механизъм на регулаторен контрол върху Обществения доставчик и чрез отчитане на реално изкупените количества електрическа енергия прогнозирани в ценовия микс от отделните производители и приходите от цена "Задължение към обществото", с цел превенция върху изпълнението на ценовите параметри.  
  • Приходите от новъздадения Фонд "Сигурност на електроенергийната система" са планирани консервативно в новия ценови модел, прогнозирайки приходите от търговете на квоти въглеродни емисии само на база 2015 г., оставяйки приходи за 2016 г. като буфер в размер на около 30 млн. лв.  
  • Дава се възможност на правителството за провеждане на политика в полза на българската индустрия за запазване на нейната конкурентноспособност в рамките на приетите Насоки за допустима държавна помощ за околната среда и енергетиката на ЕК, регламентирани в българското законодателство в ЗИД на ЗЕ (в сила от 06.03.2015г) чрез Наредбата за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от възобновяеми източници. Рамките и мащаба на помощта, пряко зависят от финансовите буфери в новото ценово решение, което осигурява за тази цел около 100 млн. лв, които определят мащаба на възможната държавна подкрепа за индустрията.  
  • Осигурява се на Независимия преносен оператор (ЕСО ЕАД) - собственик на преносната мрежа, достатъчно средства за модернизация, поддръжка и инвестиции.
  •  

  • Повечето средства, в сравнение с предходни години, за поддържане на разпределителната мрежа, гарантират сигурност на доставките на електрическа енергия.
  • Очевидният извод е, че новото ценово решение, запазвайки непроменена цената за битовите потребители, категорично преодолява тарифните и финансови дефицити в НЕК ЕАД като Обществен доставчик, гарантира сигурността на доставките и подготвя въвеждането на либерализиран пазар на електроенергия. Реформата в сектор "Електроенергетика" и избора от Парламента на независим и експертен Енергиен Регулатор стабилизираха сектора само за девет месеца. Този извод не бива да послужи за намаляване темпа на реформите в енергетиката, а напротив, необходимо е, продължаване и задълбочаване на качественото, професионално и антикорупционно управление на държавната енергетика. Неоспоримо е, че успешната за българската електроенергетика формула, която е подкрепена и от обществото е независим Регулатор и реформи почиващи на Закона и в синхрон с европейските политики.

    Все още няма коментари
    Нов коментар

    Още от Капитал