Франчайзингът може да осигури добър бизнес

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Другото име на франчайзинга е “бизнес под чадър”. Франчайзингът всъщност е правото да се ползва чужда запазена марка върху производството на даден продукт или услуга. За целта се сключва конкретен договор.
Този, който притежава марката и опита, се нарича франчайзодател. Той не предоставя даром своето име и собственото си ноу-хау. Предприемачът, решил да работи за своя сметка, но под чужда марка, се нарича франчайзополучател. Той плаща първоначална встъпителна такса, а впоследствие и непрекъснати франчайзингови такси, наречени роялти. Роялти са процент от приходите на франчайзополучателя и се плащат заради непрекъснатите услуги на франчайзодателя. Защото франчайзингът не е просто даване на разрешително.
“Франчайзингът е една интелигентна система за разрастване на вече успешно изпробвана идея. Вместо една фирма да продава само на едно място своя продукт или услуга, тя реализира един по-съвършен продукт - съчетание между добро име и собствено ноу-хау. Франчайзингът е модел на партньорство. Нито един от двамата съдружници не може да има успех без другия. Принципът на взаимната изгода действа с пълна сила - успехът на единия дава тласък на успеха на другия”, коментира Красимир Тодоров, управител на фирма “Глобал консултинг”.
Франчайзополучателят трябва да осигури изцяло своя бизнес. Негово е задължението за сграда, наем, финансиране на начинанието, служители и т. н. Той не може да разчита на разсрочено плащане, гратисен период или кредитен ресурс от франчайзодателя.

Плюсовете

Опитът на франчайзодателя е първото съществено предимство при този вид бизнес. Когато се купува франчайзинг, всъщност се купуват постижения, трупани с години, и методи на работа, доказали своята пригодност. Избягва се познатото събиране на опит по метода на пробата и грешката. Това позволява франчизиран бизнес да се започне и без предварителни познания в дадена сфера. “Може да звучи парадоксално, но практиката показва, че начинаещите са по-добрите кандидати за франчайзингова дейност. Най-често точно непознаващите пазара са тези, които постигат големия успех”, твърди Красимир Тодоров.
По принцип фирмата, която предоставя своето ноу-хау, осигурява на франчайзополучателя консултации и обучение на място. При старта на своя бизнес предприемачът едва ли е спец във всички области - счетоводство, маркетинг и т.н. Затова той се образова в движение и разчита най-често на самия себе си. При франчайзинга голяма част от работата се поема от специалистите на франчайзодателя. Франчайзополучателят може да разчита на съвет и конкретна помощ при всеки казус от всекидневието. Популярността на търговската марка пък предопределя притока от клиенти. Така франчайзополучателят реализира печалба далеч по-бързо от всеки, започнал своя собствен бизнес от нулата.
Франчизираният бизнес е безрисков. Около 85% от всички малки и средни предприятия по света фалират през първите три години от същестуването си. Успелите франчайзингови фирми за този период са 95%, отчита Международната франчайзингова асоциация.

Минусите

“При франчайзинга няма да имате право да упражнявате дейността си по начин, който вие смятате за добър. Всеки франчайзополучател е длъжен да се съобразява със стандартите и изискванията, наложени от франчайзодателя”, припомня президентът на “Глобал консултинг”. Волю-неволю предприемачът, решил да работи под шапка, ще трябва да се подчинява на чуждия контрол. Това налага стриктно да се спазват правилата на играта. Рискът от възможен фалит на франчайзодателя също трябва да се има предвид. Евентуалните щети върху имиджа, нанесени от други фарнчайз-партньори, също могат да се причислят към минусите.

Практическите стъпки

Предприемачите, решили да станат франчайзополучатели, трябва да знаят преди всичко какъв бизнес искат да развиват. След това трябва да издирят фирмите, предлагащи франчайзинг за продажба. Справочниците на по-големите национални франчайзингови асоциации съдържат списък на франчайзодателите. “Следва да определите фирмите, които представляват интерес за вас. После бихте могли да ги атакувате пряко или чрез посредник за по-нататъшно проучване. Трябва да поискате франчайзинговия пакет на предлагащия бизнес под чадър и да видите предлаганите условия”, съветва Красимир Тодоров.
Изяснете какъв опит се изисква от франчайзополучателя, препоръчват от Международната франчайзингова асоциация. Кой е франчайзодателят и с какво се е занимавал преди това. Как се чувстват останалите франчайзополучатели във веригата. Колко ще струва започването на франчизирания бизнес. Колко ще трябва да платите, за да продължат правата ви. При какви условия се прекратяват франчайзинговите отношения.
Част от отговора на въпросите се намира при посещение на място във фирмата, която предлага франчайз. Следва окончателно подготвяне на бизнесплана за бъдещата дейност. Пристъпва се към главното - франчайзинговия договор. “Трябва да се ангажира юрист при подписването на договора. Добре е също да се работи до последно с няколко конкуретни франчайзодатели, за да се осигурят най-добрите условия”, препоръчва управителят на “Глобал консултинг”.

Вече успелите

“Когато през 1992 г. решихме да докараме веригата от ресторанти KFC в България, първо трябваше да издирим нейния собственик. Помогнаха ни в търговската служба на посолството на САЩ. Не знаехме също начина, по който работи KFC. Предполагахме, че е лиценз. Оказа се франчайзинг”, спомня си Йоланда Кюртева, генерален директор на фирма “Самекс” - франчайз за България на KFC и DUNKIN’ DONUTS. Наложително било да се ограмотят. Заровили се в дебелите учебници, потърсили съветите на водещи адвокати.
Йоланда Кюртева писала писмо до САЩ, а оттам я препратили към европейския офис на KFC в Лондон. От Лондон отхвърляли три пъти предложението за франчайз в България. “Съобщаваха ни, че плановете на фирмата не предвиждат подобна стъпка засега и че ще ни потърсят на по-късен етап”, разказва г-жа Кюртева. Междувременно тя се свързала с една американска фондация - IESC, специализирана да оказва помощ при стартиране на нов бизнес. От фондацията изпратили свой консултант. Джон Ман работил 30 години във веригата KFC. Той останал един месец в България и помогнал при подготовката на бизнесплана, с който сломили съпротивата на Лондон. “Подходихме агресивно и изместихме Италия и Португалия в плановете на KFC за франчайзинг”, твърди Йоланда Кюртева. През 1994 г. в София е отворен първият ресторант. В края на същата тази 1994 г. от DUNKIN’ DONUTS сами потърсили САМЕКС, за да им предложат франчайз. Днес САМЕКС осигурява работа на 500 души и планира откриване на нови ресторанти в Пловдив и Врана.
“Франчайзингът е една от най-успешните форми на работа. Защото не е нужно да откриваме велосипеда. Ние просто се вписваме в една вече утвърдена структура.” Българският принос към вече направеното е системата за финансов контрол. “Не е тайна, че в годините на голямата криза у нас ние имахме точна информация за това колко пари губим буквално всеки час. Към нашата интегрираната система за контрол на паричния поток проявиха интерес и франчайзодателите”, твърди г-жа Кюртева.
Пред четири месеца българската фирма НЕОСТИЛ стана франзайзополучател на гръцката NEOSET. “Не беше нужно да тръгваме от нулата. Мебелите с марката на NEOSET вече са познати на родния потребител. Клиентите знаят какво търсят”, разказва арх. Невена Ангелова, собственик на НЕОСТИЛ. Тя работила две години и половина в NEOSET. Идеята за бизнес под чадър дошла съвсем естествено заедно с желанието за самостоятелна изява. “Минусите на франчайза са известни - не може да се проявява фантазия. Правилата на франчайзодателя трябва да се спазват стриктно. Не се допуска никакво отклонение в качеството на услугата. Ако нашите служители не си вършат работата както трябва, франчайзодателят може да ни задължи да ги уволним. Но в крайна сметка всички тези минуси са плюсове за клиентите”, обобщава арх. Ангелова.
Варненската фирма ПОЛИКОНТАКТ пък търси франчайзополучатели. Фирмата е от шест години посредник на трудовия пазар. За шестте години от съществуването си е осъществила контакт с 12 600 работодатели. “Чрез дружеството са обявени 22 960 работни места. На ден 14-те служители консултират средно по 394 души, от които 115 лично посещават офиса, твърди д-р Пенка Атанасова, собственик на ПОЛИКОНТАКТ.
Финансовата страна на договора с всеки франчайзополучател е въпрос на конкретна договорка. “Готова съм да направя компромис, да проявя гъвкавост според конкретната ситуация - зависи например дали фирмата е в регион с голяма безработица или не”, заявява д-р Атанасова. Хората, които са подходящи, трябва да имат желание за собствена инвестиция за собствения си бизнес. Да са инициативни, лоялни, комуникативни. Да се придръжат към стандартите на фирмата, изброява президентката на ПОЛИКОНТАКТ. Изборът се прави след поредица от срещи и след преминаване през специални тестове. Плюсовете - франчайзополучателят ще осигури работа за себе си и за своето семейство. И ще печели.

Франчайзингът по света


През 1980 г. в САЩ е имало приблизително 1500 франчайзодатели и над 400 000 франчайзополучатели. В края на миналата година американските фирми франчайзодатели са над 3500, а франчайзодателите в Канада, Великобритания, Италия и Япония общо са около 1500. Само в САЩ франчайзополучателите са вече над 550 000. Техните продажби надхвърлят 800 млрд. долара, което представлява около 40% от цялата търговия на дребно в страната през 1992 г. и ангажира 7.2 млн. души в около 70 отрасъла на икономиката.
(По данни на “Глобал консултинг”)

Форми на франчайзинг


Според дейността
- Производствен франчайзинг - При него франчайзодателят прехвърля на франчайзополучателя ноу-хау за производство или преработка и пласмент на стоки (напр. Coca-Cola).
- Пласментен франчайзинг - При тази форма на преден план е пласментът на току що произведени стоки. По тази система работи Yves Rocher напр.
- Франчайзинг в сферата на услугите - При него франчайзодателят предоставя услуги (напр. McDonald’s)
Според обхвата на дейността
- Пълен франчайзинг - Отнася се до цялостната концепция на функциониране на предприятието
- Частичен франчайзинг - отнася се до отделни сектори в търговията
Според областта на действие
- Франчайзинг със запазена област - само един франчайзополучател за даден регион
- Франчайзинг без запазена област - в същата област действат няколко франчайзополучателя

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал