Франчайзодателите на българския пазар се увеличават

56% от всички предлагани възможности са от местни компании

В България стоките и услугите, които се предлагат по модела "бизнес под чадър", както е известен франчайзингът, са все още много малък дял в сравнение с развитите пазари
В България стоките и услугите, които се предлагат по модела "бизнес под чадър", както е известен франчайзингът, са все още много малък дял в сравнение с развитите пазари
В България стоките и услугите, които се предлагат по модела "бизнес под чадър", както е известен франчайзингът, са все още много малък дял в сравнение с развитите пазари    ©  Shutterstock
В България стоките и услугите, които се предлагат по модела "бизнес под чадър", както е известен франчайзингът, са все още много малък дял в сравнение с развитите пазари    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Наричат франчайзинга "бизнес под чадър" и "най-успешният бизнес модел на модерния свят". Думата идва от френски и означава "да бъдеш свободен".

Възможността да стартираш собствен бизнес чрез включването в дадена франчайз верига, като ползваш нейната марка, ноу-хау и бизнес модел, обаче не гарантира пълна свобода. Механизмите на отделните франчайзи са различни, но принципът е, че когато купите франчайз, вие започвате свой бизнес, със своя фирма, със своя инвестиция, на свой риск, но под търговската марка на франчайзодателя и трябва да следвате установените от него процедури за създаване и управление на бизнес.

В България интересът към този начин на правене на пари се засилва, показва статистиката на консултантската компания Franchising.bg, която поддържа каталога на франчайзите в България и всяка година организира изложение. Тенденцията за бързо нарастване на франчайз предложенията се запазва. За поредна година има сериозен ръст на чуждестранните и българските франчайзодатели, опериращи на българския пазар, отчита третото изследване на този пазар в България. То е проведено чрез анкети и телефонни интервюта и обхваща 144 франчайзодателя и 385 франчайзополучателя. "За разлика от предишни години в него не са включени вериги, които предлагат франчайз, но все още нямат открит и работещ франчайз обект", уточнява Светослав Билярски, собственик на Franchising.bg. В изследването присъстват само компании, предлагащи на българските предприемачи възможността за стартиране на нов малък и среден бизнес.

Колко

Засега 92 компании в страната разполагат с работещи франчайз вериги с 3368 обекта, което представлява 16% ръст спрямо миналата година. Интересен е фактът, че собствените обекти на франчайзодателите са 16% от всички работещи, а останалите 84% са притежание на франчайзополучатели.

Въпреки навлизането на световни франчайзодатели 56% от всички предлагани възможности са от български компании. Българските притежатели на права започват да предлагат франчайз средно близо 6 години след основаването си. Единици са фирмите, развили франчайз система след десетата година.

Кога

Връщането на направената инвестиция варира от 2 месеца до 5 години и е силно зависимо от потенциала на франчайзополучателя, както и от бизнес модела и бранша. "Предприемачи с предишен мениджърски и търговски опит постигат по-бързо желаното ниво на продажби и печалби", коментира Билярски.

Срокът на възвръщане на инвестицията е значително по-кратък при нискобюджетните франчайзи в областта на услугите, които не са обвързани с разходи за ремонт, наем и заплати на служители. В процентно изражение резултатите са сходни с предишното изследване на консултантската компания.

Кой

Според Franchising.bg желаещите да купят франчайз права се разделят в няколко условни групи:

- Предприемачи с опит в управлението на бизнес, разполагащи с определен капитал за инвестиция и желание да стартират нов бизнес, при които процентът на успешни сделки е много висок.

- Предприемачи, желаещи да започнат допълнителен бизнес, прибягващи към франчайзинга, защото така спестяват необходимостта от дългогодишно разработване на бизнес модела.

- Кандидати без бизнес опит, които имат желание да се възползва от силата на марката при старта и от предлаганото ноу-хау за ръководене на бизнес.

- Кандидати, които се насочват към еврофинансиране за започване на собствен бизнес. "Това е ниша, която нискобюджетните франчайзи могат да използват и бързо да се превърнат в национални вериги", обобщава Билярски.

Защо

Предлагането на силна и позната марка и наличието на утвърден бизнес модел, предоставящ ноу-хау и добри практики, са сред основните причини за бързото развитие на франчайзите. Според проучването, в което анкетираните са посочвали по два от възможните отговори, 55% от запитаните отговарят, че са купили франчайз поради силната марка, 62% желаят да бъдат част от национална верига, а 75% реално купуват готово ноу-хау за стартиране на бизнес. Важна е също постоянната подкрепа от страна на франчайзодателя - обучения във воденето на документация, избор на локация, маркетингова и рекламна.

За успеха на франчайзинга спомага и фактът, че той е сред най-нискорисковите начини за започване на бизнес. Според изследванията на Международната франчайз асоциация 82% от стартиралите бизнес с купуване на франчайз продължават да са на пазара след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми.

Средно срещу колко

По правило франчайзополучателите плащат първоначална такса и последващи месечни отчисления (роялти), а в някои случаи - и такса за национален рекламен фонд. Средната обща инвестиция за започване на франчайз бизнес в България е 38 454 лв.

Франчайз таксата се заплаща еднократно при отваряне на нов обект и включва обучение на персонала, специализирано обучение на управителя, а в някои случаи и оборудване, обзавеждане, първоначални маркетингови акции и т.н. Средната стойност на първоначалната франчайз такса за България е 17 825 лв., което е в пъти по-ниско от страните с развита франчайз култура, казват от Franchising.bg. Забелязва се тенденция франчайзодателите за своя сметка да поемат първоначалното обучение, с което целят стартирането на бизнес да се осъществява с по-малка инвестиция и да бъде по-достъпно за предприемачите.

Всеки франчайзодател разработва собствена стратегия за месечните отчисления от оборота на франчайзополучателя. Възможни са няколко подхода:

- процент от оборота

- фиксирана сума

- процент от оборота в съчетание с минимална твърда сума

- без месечни такси, но със задължението предлаганата продукция да се купува единствено от франчайзодателя.

Средните месечни отчисления в България са в размер на 6.2% от месечния оборот, отчита прочуването.

Таксата за национален рекламен фонд, когато се събира такава, е обикновено между 2% и 4% от оборота в зависимост от бранша.

Статистиката на Franchising.bg показва също, че средно на франчайзодател в България се падат по 28.4 обекта, което се дължи на големите вериги, а средният срок на договора е 4.5 години.

Накъде

Според Светослав Билярски най-големият проблем пред развитието на франчайзинга остава слабото познаване на модела на работа. 85% от франчайзодателите споделят мнението, че информираността по темата расте, но с бавни темпове.

Единодушно е мнението, че възможностите за развитие на франчайз бизнеса в България са големи. Цели сектори, предлагащи стоки или услуги, все още не са разработени и притежават потенциал за изграждане на национални вериги - оптики, химическо чистене, детски градини, транспортни и хамалски услуги, изброява Билярски. И още. Липсват школи за танци на франчайз например, магазини за продаване на бижута, ателиета за временни татуировки, предложения за създаване на домове за възрастни или за организиране на детски купони. По света има франчайзи за поставяне на соларни системи, за GPS проследяване на превозни средства, за съхранение на вещи, за изкупуване на стари електрически уреди, курсове за творческо подреждане на "Лего". "Възможните сегменти са многобройни, което предопределя широкото поле за развитие на този бизнес модел. Прогнозата е, че през 2035 г. над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга", обобщава Светослав Билярски.

Познания

Популярността на франчайзинга в България расте, но за съжаление не са много активните предприемачи, които са запознати с материята и начина на работа при този модел. Според проучването на Franchising.bg само 27% от кандидат-франчайзополучателите са достатъчно запознати с материята и нямат нужда от консултация по специфичната тематика. Франчайзодателите споделят, че около една четвърт от получените запитвания са от компетентни предприемачи, а останалите три четвърти са основно въпроси по същността франчайзинга като бизнес модел.

Видове франчайз

Има различни класификации за видовете франчайзинг. Според Българската франчайзингова асоциация те са:

- франчайзинг от първо поколение, който бива продуктов, дистрибуционен и франчайзинг на услуги

- франчайзинг от второ поколение (Entire Business Franchising), при който франчайзодателят сключва договор с франчайзополучател, отговарящ за даден регион с право да изгражда собствени бизнес единици

- франчайзинг от трето поколение (Master Franchising), при който франчайзополучателят, наричан още мастър, има правото и задължението да развие франчайз концепцията, продавайки от своя страна права на други франчайзополучатели в рамките на определена територия. Обикновено получателят на мастър франчайза предоставя обучението и другите услуги, осигурявани от франчайзодателя, и разделя с него получените такси.

Според Светослав Билярски основните видове са: производствен, франчайз на бизнес формат и дистрибуционен. Като цяло в света преобладават франчайзите на бизнес формат. При тях франчайзополучателят не само придобива правото да работи под логото на франчайзодателя, но използва и неговата специфична система за организиране на бизнеса, например веригите заведения за хранене.

Дистрибуционните франчайзи не предлагат стриктна система за организиране на бизнеса. При тях получателите на права най-често разпространяват произведените от франчайзодателя продукти – автомобили, бензин, напитки и т.н.

Според териториалния обхват франчайзите се делят на международен, национален и регионален.

Разпространен е и т.нар. конверсионен франчайз, при който съществуващ бизнес се включва във франчайз система, като приема да работи под нейното име, по нейните правила и да заплаща такси.

При ретрофранчайзинга пък франчайзополучателят купува обекти, които досега са били собственост на франчайзодателя и са били управлявани от него. Друга разновидност е рефранчайзингът, при който франчайзодателят е поел или откупил обекта на един франчайзополучател и го предоставя на друг.
Все още няма коментари
Нов коментар