Летящ start up

Все повече предприемачи залагат на франчайз модели, за да започнат бизнес

   ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Рискът да започнеш собствен бизнес от нулата е голям. Никой не е чувал за теб и парите ти могат да свършат, преди да успееш да убедиш света, че правиш нещо качествено. За всички с предприемчив дух има и друг вариант - франчайзът, при който те могат да ползват марката, експертизата и помощта на вече утвърдено име. Затова в България, където все още има много неразработени ниши, франчайзинг пазарът расте динамично въпреки кризата.

От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз в страната, се е увеличил четири пъти, казва Светослав Билярски, управител на консултантската компания Franchising.BG. Фирмата представи второто си национално изследване за франчайз пазара в страната. Според проучването към края на 2010 г. в България се очаква да работят 2954 франчайз обекта. Традиционно хранителният бранш е с най-много франчайзи (32). В сравнение с 2009 г. моделът вече се предлагат в 14 нови сектора.

Причините за бума

Повечето от кандидатите за франчайз са действащи предприемачи, които искат да се насочат към нов бизнес или се стремят към допълнителен. Все още служителите и инвеститорите са сравнително по-слабо активни в търсенето на този вид партньорство, показва изследването. Развитието на модела в страната се свързва с наличието на голям брой неразработени ниши - главно в сферата на услугите и в търговията на дребно, където съществуват цели браншове, в които не се предлага нито един франчайз. "За разлика от България в САЩ можете да започнете самостоятелен бизнес в категории като: химическо чистене, ремонти по домовете, детски занимални, счетоводни къщи", обяснява Светослав Билярски.

Кризата логично влияе и на бизнеса на франчайз веригите. В зависимост от бранша спадовете в оборотите са средно от 10% до 35%. За сравнение – през миналата година сътресенията бяха по-сериозни и някои браншове регистрираха спад с до 70%, отчита Franchising.BG. Но 67% от участниците в изследването смятат, че спадът при техните компании е по-малък от този при независимите предприемачи от същия бранш, които не работят на франчайз. И основната причина за това според анкетираните е по-високото и по-постоянно качество на стоките и услугите, предлагани от франчайзите, както и по-високото доверие на потребителите към по-известните франчайз марки. Освен това според 79% от запитаните работещите на франчайз след кризата ще имат по-висок пазарен дял поради това, че ще отпаднат част от независимите предприемачи.

Успешните примери

На 28 юни 2007 г. Ангел Димитров – собственик на фирма "Бранжело", открива първия в България франчайз обект на "Форнетти" във Варна. По това време унгарската верига е непозната в страната, но скоростно намира партньори. В резултат "Форнетти" не само успя да залее пазара с различни видове хапки от тесто, но направи франчайза разпознаваем и полезен като бизнес модел за стотици предприемачи.

При този вид партньорство франчайзодателят е производител на замразените хапки и печели, като продава продуктите си на франчайз партньора. Печалбата за търговеца пък идва от отстъпката в доставната и крайната цена, която е фиксирана за всички обекти от веригата.

"Това, че бяхме първи, ни помогна до известна степен, защото се възползвахме от първоначалния огромен интерес. Отворихме едновременно три търговски обекта", разказва Димитров. После местата за продажба стават седем и в тях работят 18 души. Днес франчайз обектите на Ангел Димитров отново са три с шестима заети. Причината е в наситеността на пазара (само във Варна обектите на "Форнетти" са над 30), в наличието на огромна конкуренция и в спадналото потребление. "Интересът към продуктите намаля и това е нормално. Очертаха се реални граници на потреблението, които наложиха намаляване на обектите и персонала", обобщава Димитров. Според него "основният минус е, че веригата не се рекламира". "Форнетти" са лидери на този пазар, но не харчат пари за реклама и това е голяма грешка според мен. Засега те балансират пазара, като на мястото на закритите обекти откриват нови, някои от които обаче не работят дълго", коментира Димитров. Но е убеден, че "франчайзингът е успешен модел, при който няма нужда да откриваш топлата вода, а работиш с утвърдени правила и продукти".

Йордан Узунов пък е първият франчайзополучател на търговската верига "Пикадили". Той е представител на фирмата "Демарк Габрово", която в края на март тази година получи франчайз права върху "Пикадили - Габрово". При тези партньорски отношения доставките са задължение на веригата. Промоциите също се определят и управляват централно. Франчайзополучателят плаща на "Пикадили" процент от сумата, която е платил за стоките и печели от разликата между доставна и продажна цена. Той няма право да избира доставчиците си, но може да променя крайните цени. Днес Узунов твърди, че не съжалява за стъпката, която е предприел заедно със съдружниците си. И посочва предимствата на модела - получателят на франчайз права може да ползва опита на "Пикадили", утвърдената марка, възможностите на веригата да договаря по-големи количества, което означава и по-добри цени.

Георги Минчев, собственик на сладкарници "Неделя", е от другата страна - на даващите франчайз права. Първият обект по този модел е отворен през 1999 г. на бул. "Стамболийски" в столицата. Днес компанията има 23 сладкарници, от които 19 са на франчайз. "Последните две са открити през тази година, а вече се подготвя откриването на нови две", съобщи Минчев. В центъра на франчайз схемата на компанията е производственият цех за торти заедно с неголям маркетингов отдел. Всички обекти са равноправни участници. Тортите се произвеждат от франчайзодателя, а останалите продукти в сладкарниците се доставят от определени от него дистрибутори. Получателите на права плащат първоначална и месечни такси (роялти). Моделът е гъвкав, през лятото опростили задълженията на някои от партньорите си заради спаднали продажби.

"Годината е трудна, стойността на една покупка в нашите сладкарници е спаднала почти двойно. Но ние запазихме броя на обектите, даже ги увеличихме", обобщава Георги Минчев. Според него франчайз моделът показва своите предимства тъкмо в условия на криза, "когато е по-трудно да оцелееш сам". "Спасението е в доказаната марка,  рекламната и маркетинговата подкрепа, която франчайзодателят осигурява за партньорите си", казва Минчев. Той е убеден, че от франчайз моделите на работа печелят и клиентите. "Обичайна практика е при спад на продажбите да пада качеството на продуктите за сметка на по-ниските цени. Но при веригите, които работят на франчайз, това не може да се случи – правилата са ясни, стандартите са договорени и трябва се спазват", обобщава той.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    vasetooopleven avatar :-|
    vasetooopleven

    Може наистина да се окаже че франчайзинга е най-добрия вариянт за развитие на бизнес в условията на криза. Единствения недостатък според мен е, че трябва да разполагаш с голям начален капитал.

    Нередност?
Нов коментар