🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Това трябваше да е бъдещето

Защо българските митници превръщат пазаруването онлайн в ад

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В сряда вечерта колегата ни Еленко Еленков описа на dnevnik.bg преживяванията си в столичната митница, докато опитвал да освободи няколко тениски, поръчани онлайн от САЩ. Преминал 14 гишета, загубил 4 часа, платил близо 60 лева, мита, ДДС и разни такси – част от тях, без да е нужно и в нарушение на закона. Ден и половина по-късно статията беше прочетена от 47 хиляди души и коментирана над 600 пъти. Историята, която препечатваме на следващитe страници, обиколи Facebook и Twitter, предизвика взрив от писма и разкази за сходни кошмари с българските митници започнаха да валят във форуми, блогове.

От Нова година на същото са подложени хиляди други хора. Досега пазаруващите онлайн извън пределите на ЕС преживяваха ада "от гише на гише", ако пратката им е над 150 евро. Според последната промяна в Закона за ДДС обаче потребителите ще трябва да посетят митницата и да платят данък за всяка стока на стойност над 15 евро (30 лева).

Защо?

Проверка на "Капитал" показа, че поправката в данъчния закон е била внесена между първо и второ четене в парламентарната комисия по бюджет от нейния председател Менда Стоянова – депутат от ГЕРБ. Минала е без всякакво обсъждане и обяснение, както се вижда от стенограмата на заседанието на комисията: "Има ли съображения по текста? Няма."

В четвъртък търсихме г-жа Стоянова. Тя първо помоли за малко повече време, за да си припомни случая, по-късно уточни, че промяната е наложена, за да се постигне синхронизация с европейското законодателство, а в края на деня описа в блога си виновните евродирективи. Същата информация ни дадоха и от Министерството на финансите. Накратко – държавите могат да освобождават от облагане с ДДС пратки с "незначителна стойност" или такива до 22 евро. Според Менда Стоянова България е била заплашена от санкции и глоби (имало и писмо от Еврокомисията), ако не свали прага. Неубедително е обяснението на депутата защо избира точно 15 евро, при положение че лимитът е 22. Според нея -  защото в българското законодателство "незначителна стойност" е 30 лв. и така щели да се изравнят двете понятия. Можеше да се изравнят и на 44 лева. Разликата е още една книга от Amazon, заради която на някого би му се наложило да виси в митниците.

Ела ми на гишето

Свалянето на прага за ДДС естествено оскъпява стоките, които се купуват онлайн. Но по-големият проблем е, че принуждава много повече потребители да се подлагат на процедурата в митницита. А тя е адска. До такава степен, че от години е обществена тайна как всъщност се прави – плащаш 20 лева подкуп, нищо не обмитяват и заминаваш. Не чак толкова заради парите, а заради загубеното време. Познати на наши репортери твърдят, че от известно време заради преструктурирането в Агенция "Митници", където всички служители бяха уволнени и преназначени, след като минаха тест, митничарите са станали по-внимателни. Едва ли ще е задълго – процедурата плаче да бъде "прескачана". Много хора са принудени да ползват и приятели, които живеят в САЩ - да купят стоката и след това да им я изпратят като подарък, посочвайки сума, по-ниска от 45 евро (тази, която според закона не се облага за подаръци).

Историите и споделените впечатления са безкрайни. Деян Петков (още един пострадал от системата) разказва, че отношението към хората е все едно искаш да внесеш контрабандно стока и искаш да избягаш от плащане на мито. "Тонът е строг, заплашителен до поучителен. Навсякъде се говори на "ти". На основните гишета - 28 и 9, има по 5 души, от които 1 работи. Този един човек постоянно се допитва до колегите си, а те дават акъл", описва атмосферата той.

Ружа Загорска (друг клиент на митниците) си е изградила стратегия на поведение, след като в рамките на месец преди Коледа прекарала повече време при митничарите, отколкото на работното си място, заради няколко чифта ботуши и една дигитална книга. "Гледаш да се държиш възможно най-мило, спокойно и възпитано, защото знаеш, че могат да ти стъжнят живота." Един от най-сериозните проблеми според нея е нежеланието/невъзможността на служителите да ти обяснят смисъла на всяко от безкрайните придвижвания и плащания от гише на гише. Лабиринтът от процедури често става причина самите митнически чиновници да правят грешки. Както в случая на Еленко, който всъщност въобще не е дължал мито, но е бил принуден да го плати и да губи време по опашките. Същото се случило и с Ружа.

Опитахме да потърсим логиката на всяка от стъпките по "освобождаването" на пратките (вижте схемата), но за беда директорът на Митница София Юлия Йорданова се оказа в командировка четвъртък и петък. Екипът ни се сблъска с нервна нейна подчинена, която настояваше, че преди да си вземат пратките, хората са длъжни да се информират за процедурата. "Идват тук неподготвени и след това недоволстват", каза троснато тя. Но след въпрос откъде да се информират беше принудена да признае, че безумието не е описано в един документ, а в "редица регламенти и наредби".

Отговорите от пресцентъра на Агенция "Митници" бяха незадоволителни. Попитахме ги защо се плаща "такса ценности" и защо е точно 4 лева, защо пакетите трябва задължително да бъдат отваряни, защо се преснима в нарушение на закона личната карта, защо точно директорът на митницата трябва да подписва идентификационния EORI номер, защо никой не се чувства длъжен дава обяснения и т.н... До редакционното приключване на броя нямахме отговор на тези въпроси, но ще продължим да ги задаваме през седмицата.

Репортажът на Еленко и гневът, който предизвика, междувременно започнаха да дават резултат. Поне обещания. От пресцентъра на Агенция "Митници" признаха, че процесът по получаването на закупените онлайн стоки би могъл да стане по-улеснен за гражданите и вече се работи в тази посока, но засега изнасянето на всички тези дейности онлайн било невъзможно. Късно в четвъртък Менда Стоянова беше написала втори постинг в блога си, където казва, че е говорила с ген. Ваньо Танов, шеф на агенцията, и той е казал, че още този уикенд започват работа по нова, опростена процедура и тя ще е факт идващата седмица. Коментарът на министъра на финансите Симеон Дянков пред "Дневник" беше: "Ужасно, процедурите са ужасни. Знаех за това, наредил съм проверки. В митниците определено трябва да има огромни реформи и ги планираме в най-скоро време."

Който го може, го може

Практиката по "освобождаване" на пратка в редица европейски държави показва, че не е нито трудно постижимо, нито е голяма философия нещата да се случват лесно и некорупционно. В Германия и Великобритания например за целия процес отговарят куриерските служби, които доставят пакета до дома на гражданите заедно с всички необходими документи за подписване и разплащане и след това имат грижата да уведомят митниците. Според Светла Костадинова от Института по пазарна икономика единият вариант за улесняване на процедурата е, ако всичко се извършва по електронен път - попълваш документите сам, плащаш и получаваш удостоверение за платени мита и данъци или то се изпраща на посочен от теб електронен адрес - в случая куриерската фирма. "Така, поне по най-приблизителни сметки, минимум половината от работещите в митницата могат да бъдат освободени и няма да се губи времето на хората", пише тя в сайта на организацията. Другата възможност според нея е всичко да се случва на едно гише, да се прави от един служител и да отнема не повече от 20 минути.

Със сигурност може. На capital.bg ще ви държим информирани за развитието на случая, ще събираме примери за добри практики и идеи за промяна, ще знаете как отговарят на тях от Агенция "Митници".

* Заглавието на статията е от надписа на една от тениските, поръчани от Еленко

146 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    u2h2 avatar :-|
    u2h2
    • - 2
    • + 83

    Ало, митниците, това, което правите е НЕЗАКОННО!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Гочоолу
    • - 1
    • + 95

    Превръщат го в ад поради няколко причини:
    - масово, неграмотни хора са митничари;
    - далаверата с големите тирове и нелагални цигари, петрол и алкохол драстично намаля, а като си свикнал да живееш с 10к/месец, как да издържиш с 500?;
    - онлайн пазаруването в България не е нито приоритет, нито далавера. От 10 години, бих казал , че е на едно и също ниво;


    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Kalnik
    • + 107

    "Другата възможност според нея е всичко да се случва на едно гише, да се прави от един служител и да отнема не повече от 20 минути."

    Какви 20мин?! В Швейцария се ходи до пощата, както за всяка друга пратка и се плаща на място, без разходка да митници. Отнема само 1мин повече от обикновена пратка, заради самото плащане. И винаги имат дребни за ресто.

    А тук се ходи първо до пощата, за да ти дадат бележката, с която се ходи до митницата, където започва театъра на абсурда описан в статиите...

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    U2H2
    • - 1
    • + 79

    Тая администрация е за убиване!!!! Събират такси без основание, прилагат закона както си искат. А върхът на наглостта е да те задължат да си снимаш личната карта. Няма закон, правилник, наредба или каквото и да е легално основание администрацията да кара някого да представя копие от личен документ. Най-лошото е, че тая кретения е повсеместна, и всеки данъкоплатец лично я финансира.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Amerikanski
    • - 2
    • + 91

    Живея в САЩ. Няколко пъти съм поръчвал телефони от Китай - през еБей. В деня на плащането, получавам емейл с тракинг номер. Следя я по Интернет през 2-3 дни. Пристига след 7 да речем - първия път получих бележка в пощенската си кутия и отидох до пощата - почаках 10 мин, дадоха ми пакета, разписах се и въпроса приключи. Вторият път получих пратката оставена пред вратата - няма подпис, няма мита, няма....следа от куриер или служител. Толкова - просто и удобно - защото бизнеса трябва да върви.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Богданов
    • - 2
    • + 74

    Браво на Еленко! Браво на "Капитал"!

    Нередност?
  • 7
    ra4ko avatar :-P
    ra4ko
    • - 8
    • + 52

    Излиза, че ако си купуваш скъпи тениски през интернет от Милано например, много по-евтино и бързо ще е да отидеш до там и да си ги купиш на място....

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    U2H2
    • + 21

    До коментар [#7] от "ra4ko": Не е в това въпросът.

    Нередност?
  • 9
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми
    • + 84

    Тепърва ще се разбере колко много абсурди има в Абсурдистан. То комай всяко нещо за което се хванеш е абсурд. Абсурдът е и факта, че се налага един журналист да си купи нещо по интернет, за да се обърне внимание на ситуацията.
    АМИ АБСУРДИТЕ, КОИТО НЕ ДОПУСКАТ УЧАСТИЕ НА ЖУРНАЛИСТИ???

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    Змей Горянин
    • - 14
    • + 45

    Е затва аз вече съм далеч от тая *ибана държава!!!!!
    То бива пиене на кръв, бива, ама това вече на нищо не прилича, тия комуноиди се самозабравиха!!!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал