Интернет.адрес.по.избор.$$$

Международните корпорации не виждат голям смисъл да инвестират в домейн по избор, но са принудени да я направят

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако сте безсрамно богат и отегчен до смърт от скучните традиционни интернет адреси от първо ниво от типа .com, .net, .biz, сега е моментът да разнообразите онлайн пейзажа, като кандидатствате за разширение по избор. На 12 януари ICANN - организацията, която контролира системата за определяне на имената на международните домейни от първо ниво, обяви първия прозорец за кандидатстване за новите интернет имена. Те ще бъдат бъдат изцяло по желание на "клиента" – например .cocacola, .london, .mobi и др. Срокът за подаване на документация изтича на 12 април.

За разлика от купуването на традиционно разширение от първо ниво кандидатстването за изцяло нов домейн е свързано с висока първоначална инвестиция - 185 хил. долара, както и сериозни разходи за поддръжка през следващите 10 години. Организациите, които спечелят правото да администрират новите домейни, ще трябва да се грижат за тях технически и да организират целия процес по даването на имена в тяхната онлайн област (например компанията Coca Cola ще трябва да приема и обработва заявки от хора и организации, които искат да имат свое място в интернет, което да носи название в стил ivan-obicha-da-pie.cocacola).

Голямото обмисляне

Въвеждането на домейните от първо ниво по избор е стара идея на ICANN, която досега е срещала сериозна съпротива от бизнеса и неправителствения сектор. Това обаче не попречи на организацията да започне да приема заявките за новите домейни от 12 януари тази година. Най-радикалният ход в 13-годишната история на базираната в САЩ ICANN има за цел да увеличи конкуренцията и иновациите, като позволи на собствениците на домейни да изграждат нови общности, да подсилят връзките си с клиентите и да предоставят повече власт на потребителите.

Попитахме Вени Марковски, ръководител на програмата за глобално партньорство в международната организация и отговорник за Източна Европа, Русия и държавите в ОНД в ICANN, какви ще са ползите за бизнеса от новите домейни. Той коментира темата с уговорката, че не може да споделя вътрешна информация и ще се ограничи само с примери, станали вече публично известни.

"Световните компании ще имат възможност за налагане на своите (или нови) фирмени марки, имена и услуги. Градовете - да организират услуги за своите жители. За българския бизнес не мога да кажа нищо категорично, защото до този момент не съм чул да има такъв в областта на домейните, който да е готов да излезе на световната сцена или да има възможност да инвестира в развитието на нов(и) домейн(и)", каза за "Капитал" Марковски.

Официалното становище на ICANN е, че до процеса за раздаване на нови домейни се е стигнало след повече от седем години планиране и той ще доведе до "драматична експанзия на интернет".

Висока цена

Цената за кандидатстване за новите домейни е $185 000. Тази сума не включва разходите за последващата поддръжка. "Таксата за поддръжка не е толкова голяма, стойността на обработка на заявките също не е кой знае колко висока на фона на потенциалните възможности, които отварят новите домейни", смята Марковски. "Вярно е, че за България тази сума звучи като висока, но трябва да се има предвид, че за развиващите се страни има предвидени специални облекчения, за да не бъдат в неравнопоставено отношение спрямо по-развитите", разяснява експертът. От ICANN посочват, че са заделени 2 млн. долара за покриване на разликата в цената за някои избрани кандидати, чиято такса ще бъде намалена от $185 000 на $47 000.

Кой ще спечели от домейните

Според ICANN настоящата трансформация ще създаде много възможности за развитие на иновативни компании и услуги в интернет, от което ще спечелят бизнесът и потребителите. Повечето международни корпорации обаче не споделят това мнение. Те по-скоро виждат нововъведението като вид изнудване, което ще увеличи разходите им за поддръжка на домейни, както и като потенциална възможност за създаване на измами онлайн.

Водещи компании като Procter & Gamle, eBay, Hewett-Packard, Kellog и Kraft се изправиха срещу плановете на ICANN още през миналата година. Според техните изчисления въвеждането на избираемите домейни от първо ниво ще струва на всяка от тях средно около $2 млн. Те ще бъдат похарчени за защита на търговски марки покрай десетките и стотици нови домейни, съобщава Financial Times. Изпълнителният директор на асоциацията Боб Лиодайс не вижда смисъл от програмата за въвеждане на нови домейни и резонно посочва пред Financial Times, че промяната ще струва "милиарди долари, а не сме видели нито един анализ на ползите".

Националната асоциация на рекламодателите в САЩ, чиито членове са Coca-Cola, Gap, Ford Motor и други, проведе сериозна лобистка офанзива през изминалата година в опит да се противопостави на решението на ICANN, в която взеха участие над 160 компании и търговски обединения. Както изглежда, това не е било достатъчно.

Липсата на категорична аргументация за ползата от въвеждането на новите домейни и високите им цени логично доведоха до спекулации, свързани с финансовия интерес от начинанието. Журналистът Джеф Робъртс от изданието paidcontent.org смята, че голяма част от новите домейни от първо ниво ще трябва да се поддържат от определени компании и консултанти, което ще струва немалко пари. Според него няколко бивши висши служители на ICANN в момента разработват бизнес точно в тази насока.

Кой е заявил интерес?

До момента около 80% от 350-те компании, които са заявили интерес към новите домейни, са регистрирани извън САЩ, въпреки че все повече американски организации започват да обмислят кандидатстване, коментира Стюарт Дурам, директор на Melbourne IT, компания, извършваща консултантска дейност в сферата на домейните. Сред малкото големи корпорации, които официално са заявили интерес, са Canon, Hitachi и Deloitte. Причината американските компании да се включват сравнително късно е, че много от тях са очаквали засиленото лобиране да забави още процеса по регистрация на новите домейни.

Самото кандидатстване ще се провежда на отделни кръгове. "Първият прозорец, в който може да се подават заявки, е отворен за 90 дни, до 12-и април т.г. - достатъчно време, за да се подадат заявки на компаниите и организациите, които са "в час" и имат своите бизнес планове или планове за развитие", разяснява Вени Марковски. "Процедурата предполага, че ще има втори, трети и т.н. периоди, в които ще може да се подават заявки", добавя той.

Страх от измами

Освен високите разходи за компаниите, които ще са на практика принудени да закупят някои от новите домейни, за да не позволят конкуренцията или други недоброжелатели да разполагат с тях, другото най-голямо притеснение е потенциалът за организиране на измами в интернет. Най-често се спряга възможността недоброжелатели да закупят домейн на добре позната институция (например банкова), но с нарочно допусната правописна грешка, който да се използва за придобиване на лични и финансови данни на потребителите.

"Рискове има в сега съществуващите домейни, така че не виждам как новите ще насърчат появата на нови сайтове. Напротив, предполага се, че някои домейни ще гарантират неналичието на такива сайтове", контрира Марковски. "Едва ли една банка или кметството на някой град ще иска в нейния домейн да има фалшиви сайтове, които да подлъгват клиентите или жителите на града, че са истински", разяснява експертът.

Самата Федерална комисия по търговията (FTC) на САЩ обаче наскоро излезе със становище, че "потенциалът за нанасяне на вреди на потребителите е голям и ICANN има отговорността да определи и намали максимално този риск".

Високата цена за получаване на контрол на домейн от новия вид е един от защитните механизми на ICANN срещу измамниците онлайн. Това се потвърждава и от експерта по сигурността в Kaspersky Lab Рьоел Шовенберг. Според него "ще е много трудно за измамниците да получат добра възвращаемост на инвестицията в такъв домейн". "Средностатистическият киберпрестъпник може да използва това количество пари по много по-добри начини от създаването на измамнически домейн. Не мисля, че си заслужава. Старите методи, които измамниците използват, са по-ефективни и евтини", заключва Шовенберг. 

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    karini avatar :-|
    karini
    • + 12

    Кой ще спечели?
    хм, много сложен въпрос ...

    на първо място ще спечели самата ICANN, разбира се. Ама така съвсем свенливо го пропускат този факт

    Нередност?
  • 2
    stg avatar :-|
    stg
    • + 3

    това си е изнудване, за да не ползва някой името на големите фирми и да си прави гаргара с тях ще са принудени да си купят тия адреси и после най вероятно няма да ги ползват за нищо

    Нередност?
  • 3
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео
    • - 1
    • + 1

    Мисля, че опастност от измами с домейни няма или тя би могла да бъде ограничена до минимум, ако когато започвате някакъв електронен бизнес знаете какво да правите. Пример за това е защитата на домейна като търговска марка и на базата на това съответно преминаването му легално в графата "защитен домейн". Малко повече по темата тук: http://www.iusauthor.com/%D0%A2argovskite-marki-v-internet.-Zashtita-na-domeIn-imenata.html

    Нередност?
Нов коментар