🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Икономическото министерство отново предлага гаранционен фонд за туроператори

Поводът са блокираните туристи в Лондон на компанията "Валери-90"

   ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Поредният случай на закъсали български туристи в чужбина заради финансови проблеми на изпращащия ги туроператор отново повдигна темата за евентуално създаване на гаранционен фонд, който да покрива средствата за прибирането им при подобни казуси. През миналата седмица зам.-министърът на икономиката, който го отговаря за туристическия сектор - Бранимир Ботев, съобщи, че ще предложи създаването на такъв фонд чрез промени в закона за туризма. По думите му той трябва да заработи до края на годината. От икономическото министерство обясниха, че преди да внесат предложението си, ще го обсъдят със сдруженията в туристическата индустрия. Професионалистите в бранша обаче са разделени в мнението си дали това е най-подходящият модел за защита на клиентите.

Повод след повод

Създаването на гаранционен фонд се обсъжда от няколко години, по-усилено от 2009 г. насам, откогато има седем случая на изоставени в чужбина български туристи заради финансови проблеми на туроператорите им. Последният случай беше преди седмица, когато 30 българи чакаха на летището в Лондон повече от ден, след като изпратилият ги на почивка туроператор "Валери-90" е поискал процедура по несъстоятелност. През миналата година подобен казус имаше и с компанията "Он травел", чиито туристи бяха блокирани в испански и турски морски курорти. Общото между всички случаи от последните години е, че туроператорите имат валидни застраховки за професионална отговорност, но системата не успява да заработи достатъчно бързо, за да се погрижи за изпратените на почивка туристи.

Преди две години, след фалита на големия туроператор "Алма тур", беше променена наредбата за професионални застраховки. Беше въведен за пръв път принцип, че фирмите, които организират почивки с чартърни полети,  ще трябва да сключват застраховка при застрахователно покритие от минимум 500 хил. лв. независимо от годишния им оборот. При всички останали случаи застраховката се обвързва с годишния оборот, като максималният праг важи за онези компании, при които приходите са над 3 млн. лв. За тях съответно застрахователното покритие трябва да бъде за 1.4 млн. лв.

Какво може да покрива фондът

Евентуалното създаване на гаранционен фонд на този етап е свързано с много неизвестни. От икономическото министерство не обявиха каква ще бъде концепцията му, а казаха единствено, че идеите ще бъдат обсъдени с туристическия бранш. От сектора пък съобщиха, че към момента не са били канени на среща, нито са получили някакви конкретни предложения.

"Гаранционният фонд по принцип представлява солидарна система, в която фирмите внасят вноски и самият фонд в случаи на фалити подпомага клиентите", коментира представител на голяма туроператорска фирма. По думите му важният въпрос е дали планираният гаранционен фонд ще има ангажимент единствено да прибере туристи, които са в чужбина по време на искането на несъстоятелност, или ще обезщетява и клиентите, които са предплатили почивки, но няма да могат да ги осъществят. "Повече от ясно е, че разликата в таксите при двата случая би била огромна", каза още той, допълвайки, че ако се избере вариант, при който фондът трябва да плати прибирането единствено на блокирани туристи, трябва да има и система за обезщетение на останалите, които няма да могат да осъществят пътуването си.

При всички случаи обаче според бизнеса таксите за един гаранционен фонд биха били по-високи, отколкото плащаната сега премия за застраховка за професионална отговорност на туроператорите.

Вторият спор около създаването на гаранционен фонд е свързан с управлението му. В бизнеса са разделени кой точно трябва да го управлява. Единият вариант е това да е държавата (например във Финландия се управлява от държавна структура, еквивалент на българската Комисия за защита на потребителите), а другият- от държавата и от бизнеса чрез браншовите сдружения. 

По неофициална информация на "Капитал Daily" се обмисля туристическия бранш да предложи първата вноска за захранване на фонда да бъде направена от държавата, която после да удържа парите от таксите на туроператорите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Не е нужно да има фонд, при наличието на застраховка. Просто трябва тя да сработи. Ако "системата не успява да заработи достатъчно бързо, за да се погрижи за изпратените на почивка туристи", причината не е в туроператорите, които остават на пазара, за да бъдат принуждавани те да плащат и за фонд. Нали?
    Или държавата се опитва да си събере едни пари, пак, неизвестно за какво, пак...?

    Нередност?
Нов коментар