Големите компании преувеличават усилията си за достигане на нетни нулеви емисии

Само три от тях имат реален шанс да премахнат 90% от емисиите си, показва проучване

Google, Amazon, Ikea, Apple и Nestle са корпорациите, които изследователите отличават като такива, които не успяват да променят начините си на работа достатъчно бързо.
Google, Amazon, Ikea, Apple и Nestle са корпорациите, които изследователите отличават като такива, които не успяват да променят начините си на работа достатъчно бързо.
Google, Amazon, Ikea, Apple и Nestle са корпорациите, които изследователите отличават като такива, които не успяват да променят начините си на работа достатъчно бързо.    ©  Reuters
Google, Amazon, Ikea, Apple и Nestle са корпорациите, които изследователите отличават като такива, които не успяват да променят начините си на работа достатъчно бързо.    ©  Reuters

Голяма част от корпорациите преувеличават действията си по достигане на нетни нулеви емисии, показва изследване, проведено от New Climate Institute и Carbon Market Watch. Голяма част от изследваните компании за момента се провалят в постигането на екологичните си цели. Анализираните фирми представляват 5% от глобалните емисии на парникови газове. Въпреки че това е значително малка част, погледнато в световен мащаб, тези компании имат възможността да задават темпа на работата в следващите години, пише BBC.

В проучването са били разгледани 25 компании, сред които Google, Ikea, Apple, Amazon, Nestle и Walmart. Google, Amazon, Ikea, Apple и Nestle са корпорациите, които изследователите отличават като такива, които не успяват да променят начините си на работа достатъчно бързо.

Авторът на изследването Томас Дей заяви пред BBC, че идеята на проучването е била да се открият почтените и правилни практики, които компаниите използват за постигане на екологичните си цели. Целият екип обаче е останал "откровено изненадан и разочарован от цялостната почтеност на претенциите на компаниите", каза Дей.

Защо изненадата е неприятна

Нетната нула e цел, която учените казват, че светът трябва да достигне до 2050 г., за да ограничи повишаването на глобалната температура. Това означава да не се увеличава количеството парникови газове в атмосферата. Постигането й би представлявало намаляване на емисиите, доколкото е възможно, както и балансиране на всички останали чрез премахване на еквивалентно количество.

Всяка една от компаниите сама избира и дефинира целите си. Въпреки това проучването открива, че нито една от корпорациите не е в ситуация, в която прави всичко възможно за постигането на целите си. Само три компании са обещали да премахнат 90% от емисиите си в производството и доставката - Maersk, Deutsche Telekom и Vodafone.

Всичко това говори за сериозни разминавания между публично заявените амбиции и реалното им изпълнение, твърдят изследователите. "Бързото ускоряване на корпоративните климатични обещания, съчетано с фрагментацията на подходите, означава, че е по-трудно от всякога да се направи разлика между истинско лидерство в областта на климата и необосновано", се казва в проучването.

Една от най-противоречивите области е това, което е известно като емисии надолу по веригата или нагоре по веригата - тези, които се създават от дейност, косвено свързана с компания. Например в доклада се казва, че 70% от климатичния отпечатък на Apple се създава от емисии нагоре по веригата, включително консумацията на електроенергия от потребителите, използващи телефони, лаптопи и други продукти на Apple. Много компании не са включили тези емисии в своите климатични планове, което поставя реалният им смисъл под въпрос.

Голяма част от компаниите, които са попаднали в проучването, побързаха да отговорят на отправените обвинения. "Поставяме тези амбициозни цели, защото знаем, че изменението на климата е сериозен проблем и сега са необходими действия повече от всякога. Като част от нашата цел да достигнем нулеви въглеродни емисии до 2040 г., Amazon е на път да захранва нашите операции със 100% възобновяема енергия до 2025 г.", се казва в позиция на Amazon, изпратена до BBC.

Според гиганта в хранителния бранш Nestle учените, които са преглеждали документите, не са успели фундаментално да разберат начина на работа на компанията. "Приветстваме проверката на нашите действия и ангажименти по отношение на изменението на климата. Въпреки това в доклада за мониторинг на корпоративната отговорност за климата (CCRM) на New Climate Institute липсва разбиране на нашия подход и съдържа значителни неточности", заявиха от компанията пред английската медия.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар