Maersk предупреди, че петролните групи възпрепятстват прехода към чиста енергия
Компанията призова за по-достъпни екологични горива
Павел Бонкин
Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица
Петролната индустрия възпрепятства прехода към чиста енергия във веригите за доставки, предупреждава ръководителят на отдела за декарбонизация в датската транспортна компания Møller-Maersk, като призова доставчиците на превозвача да предлагат по-достъпни екологични горива. Мортен Бо Кристиансен заяви, че Maersk рискува да не получи достатъчно количество зелен метанол, необходим за захранване на кораби с нулеви въглеродни емисии.
- Maersk очаква по-висока печалба и нормализиране на веригата на доставки
- Декарбонизирай това - кораби и самолети
"Днес купуваме горивото си от петролните компании. Но те не са ни предложили зелен метанол на цена, която можем да приемем, заяви Кристиансен пред Financial Times. Бихте очаквали, че настоящият ви доставчик ще ви помогне да намерите новия продукт. Но за момента случаят не е такъв."
През последните месеци няколко транспортни компании, които са сред най-замърсяващите фирми, обявиха ангажименти за намаляване на емисиите. Планът на Maersk е компанията да постигне въглеродна неутралност до 2040 г. Според Кристиансен превозвачът ще се нуждае от 5 млн. тона зелен метанол годишно до 2030 г., за да може да постигне целите си, добавяйки, че компанията може да не успее да осигури това количество, освен ако производството не се ускори.
Според анализатори няколко енергийни източника, сред които амоняк и метанол, произведени от възобновяеми енергийни източници или биомаса, могат да бъдат използвани като алтернативи на изкопаемите горива в транспортния бранш. Кристиансен заяви, че Maersk не очаква зеленият амоняк да бъде широко разпространен до края на десетилетието, като добави, че неговата токсичност представлява риск за безопасността. "В краткосрочен план има само едно зелено гориво", каза той, като обясни, че в момента в индустрията се използва неекологичен метанол. "Метанолът е единственото нещо, за което знаем, че работи."
Споразумение с Испания
Ръководителят на отдела се изказа в момент, когато Maersk обяви че е подписала "общ протокол за сътрудничество" с испанското правителство, чрез който ще "проучи възможността" за производство на чиста енергия. "Притесняваме се, че няма да видим това предлагане на пазара и затова сключихме това споразумение с испанското правителство, заяви Кристиансен. Искаме да започнем нови проекти, които днес не са на работната маса."
Според Мадрид проектът може да привлече инвестиции на стойност 10 млрд. евро. За момента Maersk инвестира само в проучвания, които да определят дали допълнителната разработка е икономически рентабилна, заяви Кристиансен.
Надя Калвиньо, икономически министър на страната, приветства този ход като "много добър символ" на инвеститорския интерес към Испания, която през последните месеци се представя като потенциален нов енергиен хъб в Европа, след като войната в Украйна наруши доставките на руски газ за континента. "Намираме се в много привлекателна позиция, което очевидно се дължи на географското ни положение за морския транспортен сектор, с висококачествена инфраструктура", заяви Калвиньо пред Financial Times.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.