Германия започна да пълни най-голямото си газохранилище
Берлин ще изгради четири терминала за втечнен газ
Павел Бонкин
Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица
Германия е започнала да запълва голямото газово хранилище в град Реден, заяви пред Reuters временният управител на Gazprom Germania Егберт Лаеге. Лаеге беше назначен на тази позиция от германския енергиен регулатор Bundesnetzagentur в началото на миналия месец, след като "Газпром" се отказа от бизнеса си в страната, който включваше и най-голямото хранилище за газ в Западна Европа. Руският газ е особено важен за германската икономика, но доставките му са под въпрос заради въведените санкции, както и поради наближаващия краен срок, поставен от Русия за плащане в рубли, който повечето купувачи отхвърлят. В резултат на това "Газпром" даде заден с това искане, а в началото на седмицата руският президент Владимир Путин поиска да бъдат разработени начини за плащане на суровината от неприятелските държави.
"От днес се подават малки количества", заяви Лаеге в първото си интервю на новата позиция, дадено миналата седмица. "Работим интензивно по решения, които да гарантират, че още скоро в хранилището ще може да постъпва значително повече газ."
Газохранилището в Реден има вместимост 4 млрд. куб.м газ, но през изминалата зима е получавало само незначителни количества. Лаеге каза, че е ясно, че трябва да се запълни за предстоящата зима. В момента количеството газ в хранилището е само 0.6% от капацитета му, което е много под средното ниво от 36% за газохранилищата в Германия.
Нови терминали за регазификация
За да намери алтернатива на руския газ, германското правителство планира да си осигури четири плаващи съоръжения за съхранение и регазификация (FSRU), които обикновено са стари супертанкери, преоборудвани за регазификация на значителни количества втечнен природен газ, съобщава Euractiv.
Германия планира да пусне в експлоатация първия си терминал преди края на тази година в град Вилхелмсхафен в Долна Саксония. В областта ще бъдат разположени поне един наземен и един плаващ терминал за втечнен природен газ, обяви икономическият министър Роберт Хабек.
Първият FSRU ще бъде осигурен от норвежката компания Hoegh и ще предостави възможност за внос на над 5 млрд. куб.м газ годишно. Останалите три FSRU ще имат капацитет поне 5 млрд. куб.м. Второто съоръжение, също от норвежката компания, ще бъде разположено до началото на 2023 г. в град Брунсбютел, в провинция Шлезвиг-Холщайн. Двете съоръжения за регазификация ще могат да осигурят общо 10-14 млрд. куб.м годишно, заяви енергийна компания RWE.
Енергийната компания Uniper ще наеме още два FSRU от името на германското правителство от гръцката компания Dynagas. След като гръцките терминали бъдат въведени в експлоатация, Германия ще разполага с минимален капацитет за регазификация от 20 млрд. куб.м годишно, което представлява 50% от вноса на газ от Русия през 2021 г. Временното придобиване на терминалите ще бъде финансирано с 3 млрд. евро.
Газът, пристигащ във Вилхелмсхафен, ще се подава към газопроводната мрежа на Германия чрез връзки, които ще бъдат изградени от Niedersachsen Ports GmbH & Co. KG (NPorts). Газопреносната компания OGE изгражда свързваща линия от пристанището към съществуващите газопроводи за пренос на дълги разстояния и подземни хранилища. В по-дългосрочен план целта е да се премине към използване на възобновяем газ и чист водород в съответствие с ангажиментите на Германия за опазване на климата.
Европа се бори да осигури танкери, за да увеличи вноса на LNG
Европейските планове за намаляване на зависимостта от руския газ и подобряване на енергийната сигурност на континента зависят от възможностите му да си осигури специализирани кораби, необходими за регазифицирането на втечнения природен газ (LNG), както и бързото изграждане на свързаната с това инфраструктура. След началото на руската инвазия в Украйна Германия, Италия и Нидерландия са обявили планове да придобият плаващи инсталации за съхранение и регазификация (FSRU), танкери за LNG, които използват топлообменници с морска вода, за да преобразуват свръхохладеното гориво обратно в газ. Тези закотвени кораби предлагат най-бързия начин Европа да прекрати зависимостта си от тръбопроводите, които доставят големи количества природен газ от Русия, съобщава Financial Times.ЕС планира да намали зависимостта си от руски газ с 2/3 през тази година и търси да внася допълнителни 50 мрлд. куб. метра LNG годишно. Континентът разполага с инфраструктурата да регазифицира 170 млрд. куб.м газ, но по-голямата част от резервната инфраструктура е на Пиренейския полуостров, който не притежава необходимото количество тръбопроводи, за да ги достави на север.
FSRU, всеки от които може да внася около 5 млрд. кубични метра годишно, са по-евтини и бързи за изграждане от наземните терминали за внос на LNG, но въпреки това те все пак могат да отнемат няколко години, за да бъдат изградени. Според представители на индустрията кризата в световната верига за доставки заплашва с допълните забавяния.
Резервните съдове също така са малко на брой. Golar LNG, собственик на FSRU с глобален флот от около 50 кораба, базиран в Бермуда, има само 5 свободни плавателни съда и още три могат да бъдат освободени от договори през тази година, прогнозира изпълнителният директор на компанията Карл Фредрик Щаубо. Според източници от бранша от началото на военните действия в Украйна чартърните тарифи за FSRU са се повишили с поне 50% и са достигнали до 150 - 180 хил. долара дневно. Rystad Energy изчислява, че наемането на FSRU ще струва между 40 и 60 млн. долара годишно.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.