Германия започна да пълни най-голямото си газохранилище

Берлин ще изгради четири терминала за втечнен газ

Германия планира да пусне в експлоатация първия си терминал преди края на тази година в град Вилхелмсхафен в Долна Саксония
Германия планира да пусне в експлоатация първия си терминал преди края на тази година в град Вилхелмсхафен в Долна Саксония
Германия планира да пусне в експлоатация първия си терминал преди края на тази година в град Вилхелмсхафен в Долна Саксония    ©  Reuters
Германия планира да пусне в експлоатация първия си терминал преди края на тази година в град Вилхелмсхафен в Долна Саксония    ©  Reuters

Германия е започнала да запълва голямото газово хранилище в град Реден, заяви пред Reuters временният управител на Gazprom Germania Егберт Лаеге. Лаеге беше назначен на тази позиция от германския енергиен регулатор Bundesnetzagentur в началото на миналия месец, след като "Газпром" се отказа от бизнеса си в страната, който включваше и най-голямото хранилище за газ в Западна Европа. Руският газ е особено важен за германската икономика, но доставките му са под въпрос заради въведените санкции, както и поради наближаващия краен срок, поставен от Русия за плащане в рубли, който повечето купувачи отхвърлят. В резултат на това "Газпром" даде заден с това искане, а в началото на седмицата руският президент Владимир Путин поиска да бъдат разработени начини за плащане на суровината от неприятелските държави.

"От днес се подават малки количества", заяви Лаеге в първото си интервю на новата позиция, дадено миналата седмица. "Работим интензивно по решения, които да гарантират, че още скоро в хранилището ще може да постъпва значително повече газ."

Газохранилището в Реден има вместимост 4 млрд. куб.м газ, но през изминалата зима е получавало само незначителни количества. Лаеге каза, че е ясно, че трябва да се запълни за предстоящата зима. В момента количеството газ в хранилището е само 0.6% от капацитета му, което е много под средното ниво от 36% за газохранилищата в Германия.

Нови терминали за регазификация

За да намери алтернатива на руския газ, германското правителство планира да си осигури четири плаващи съоръжения за съхранение и регазификация (FSRU), които обикновено са стари супертанкери, преоборудвани за регазификация на значителни количества втечнен природен газ, съобщава Euractiv.

Германия планира да пусне в експлоатация първия си терминал преди края на тази година в град Вилхелмсхафен в Долна Саксония. В областта ще бъдат разположени поне един наземен и един плаващ терминал за втечнен природен газ, обяви икономическият министър Роберт Хабек.

Първият FSRU ще бъде осигурен от норвежката компания Hoegh и ще предостави възможност за внос на над 5 млрд. куб.м газ годишно. Останалите три FSRU ще имат капацитет поне 5 млрд. куб.м. Второто съоръжение, също от норвежката компания, ще бъде разположено до началото на 2023 г. в град Брунсбютел, в провинция Шлезвиг-Холщайн. Двете съоръжения за регазификация ще могат да осигурят общо 10-14 млрд. куб.м годишно, заяви енергийна компания RWE.

Gazprom Germania ще остане под контрол на регулатора Bundesnetzagentur до 30 септември.

Енергийната компания Uniper ще наеме още два FSRU от името на германското правителство от гръцката компания Dynagas. След като гръцките терминали бъдат въведени в експлоатация, Германия ще разполага с минимален капацитет за регазификация от 20 млрд. куб.м годишно, което представлява 50% от вноса на газ от Русия през 2021 г. Временното придобиване на терминалите ще бъде финансирано с 3 млрд. евро.

Газът, пристигащ във Вилхелмсхафен, ще се подава към газопроводната мрежа на Германия чрез връзки, които ще бъдат изградени от Niedersachsen Ports GmbH & Co. KG (NPorts). Газопреносната компания OGE изгражда свързваща линия от пристанището към съществуващите газопроводи за пренос на дълги разстояния и подземни хранилища. В по-дългосрочен план целта е да се премине към използване на възобновяем газ и чист водород в съответствие с ангажиментите на Германия за опазване на климата.

Европа се бори да осигури танкери, за да увеличи вноса на LNG

Европейските планове за намаляване на зависимостта от руския газ и подобряване на енергийната сигурност на континента зависят от възможностите му да си осигури специализирани кораби, необходими за регазифицирането на втечнения природен газ (LNG), както и бързото изграждане на свързаната с това инфраструктура. След началото на руската инвазия в Украйна Германия, Италия и Нидерландия са обявили планове да придобият плаващи инсталации за съхранение и регазификация (FSRU), танкери за LNG, които използват топлообменници с морска вода, за да преобразуват свръхохладеното гориво обратно в газ. Тези закотвени кораби предлагат най-бързия начин Европа да прекрати зависимостта си от тръбопроводите, които доставят големи количества природен газ от Русия, съобщава Financial Times.

ЕС планира да намали зависимостта си от руски газ с 2/3 през тази година и търси да внася допълнителни 50 мрлд. куб. метра LNG годишно. Континентът разполага с инфраструктурата да регазифицира 170 млрд. куб.м газ, но по-голямата част от резервната инфраструктура е на Пиренейския полуостров, който не притежава необходимото количество тръбопроводи, за да ги достави на север.

FSRU, всеки от които може да внася около 5 млрд. кубични метра годишно, са по-евтини и бързи за изграждане от наземните терминали за внос на LNG, но въпреки това те все пак могат да отнемат няколко години, за да бъдат изградени. Според представители на индустрията кризата в световната верига за доставки заплашва с допълните забавяния.

Резервните съдове също така са малко на брой. Golar LNG, собственик на FSRU с глобален флот от около 50 кораба, базиран в Бермуда, има само 5 свободни плавателни съда и още три могат да бъдат освободени от договори през тази година, прогнозира изпълнителният директор на компанията Карл Фредрик Щаубо. Според източници от бранша от началото на военните действия в Украйна чартърните тарифи за FSRU са се повишили с поне 50% и са достигнали до 150 - 180 хил. долара дневно. Rystad Energy изчислява, че наемането на FSRU ще струва между 40 и 60 млн. долара годишно.