В Европа може да има недостиг на дизел през пролетта

Спирането на вноса на руски горива ще окаже влияние върху европейските запаси

Консултантска компания очаква европейските дизелови запаси напролет да са на най-ниското си ниво от десетилетие насам
Консултантска компания очаква европейските дизелови запаси напролет да са на най-ниското си ниво от десетилетие насам
Консултантска компания очаква европейските дизелови запаси напролет да са на най-ниското си ниво от десетилетие насам    ©  Reuters
Консултантска компания очаква европейските дизелови запаси напролет да са на най-ниското си ниво от десетилетие насам    ©  Reuters

Запасите от дизелово гориво в Северозападна Европа ще достигнат най-ниското си ниво от поне 12 години в началото на пролетта, сочи прогноза на консултантската компания Wood Mackenzie. Очаква се натрупването на запаси да върви по план до януари, като след това се предвижда рязък спад. Предвижданията са запасите през март да бъдат най-ниските в историята за който и да е месец по данни от 2011 г., предсказва консултантската компания.

Тъй като Европейският съюз ще прекрати доставките на руски петролни продукти по море в началото на февруари, ситуацията с вече ограничените доставки на континента може да се влоши. Запасите са жизненоважен буфер срещу подобни прекъсвания и когато те се изчерпят, има повече потенциал за нестабилност на пазара.

По-ниските запаси допринесоха за по-високи маржове за петролните рафинерии, което стимулира европейските оператори да работят усилено, каза Джеймс Бърли, главен анализатор в Wood Mackenzie. В резултат на това консултантската компания очаква дневната преработка на суров петрол в Северозападна Европа да нарасне с 420 хил. барела този месец, като по този начин тя би достигнала 6.14 млн.

"Очакваме по-високото производство да продължи да се поддържа от силните нетни парични маржове и очакваме запасите от газьол/дизел в края на декември да достигнат почти три милиона барела", каза Бърли пред Bloomberg.

Част от проблема с наличността на дизел в Европа - и САЩ - се крие в структурата на фючърсните пазари. Кривата на газьола ICE е обърната, което означава, че доставките сега са по-скъпи от същото гориво, доставено на по-късна дата. Това обезсърчава складирането, тъй като търговците вероятно могат да продават днес на по-добра цена, отколкото могат да договорят в бъдеще. Тази структура отслабна през последните дни, но остава силна по исторически стандарти.

Загубата на доставките на дизел от Русия, съчетана с прекъсването на производството на гориво във Франция, остави части от Европа с недостиг, според ръководителя на испанската петролна рафинерия Repsol.

"Изчерпваме средните дестилати в някои европейски страни", каза главният изпълнителен директор Джосу Йон Имаз по време на разговор с инвеститорите, като се позовава на категорията петролни продукти, която включва дизелово гориво, мазут и реактивно гориво. "Има място за високи цени на дизела през следващите месеци."

Скорошните стачки във Франция, които временно извадиха от работа редица рафинерии, също притиснаха пазара, каза Имаз. Това доведе до скок на вноса от страна на Париж, което също ще повлияе напролет.

Европа отдавна е нетен вносител на средни дестилати, като потреблението обикновено се увеличава по това време на годината поради зимното търсене на отопление. Русия допринесе за изключително стеснения пазар тази година, което се дължи както на перспективата за по-малко предлагане, така и на решението на някои компании да използват дизел вместо скъп природен газ.