ЕК с остри критики за енергийните промени в България

Според Брюксел предложените текстове в Закона за енергетиката за либерализацията на цените на ток за бита противоречат на общите регламенти

Енергийният министър Румен Радев е внесъл промените в закона, които са критикувани от ЕК
Енергийният министър Румен Радев е внесъл промените в закона, които са критикувани от ЕК
Енергийният министър Румен Радев е внесъл промените в закона, които са критикувани от ЕК    ©  NA
Енергийният министър Румен Радев е внесъл промените в закона, които са критикувани от ЕК    ©  NA
Темата накратко
  • България трябва да либерализира битовия си пазар на ток възможно най-скоро.
  • Промените ще извадят от уравнението НЕК и ще поставят под въпрос субсидиите на домакинствата.
  • ЕК критикува остро предложенията на МЕ поради липсата на реална промяна в законодателството.

България трябва да либерализира пазара на електроенергия за домакинствата и вместо от КЕВР цените на тока за бита да се определят от пазара, а уязвимите групи да бъдат подпомагани с компенсации. За това се говори от години, но едва сега има конкретни текстове, които да извършат реформата. Те ще бъдат гласувани на второ четене в енергийната комисия в парламента утре и вероятно още в петък ще минат окончателно и през пленарната зала.

Бързането, от една страна, е заради плащанията по плана за възстановяване, но от друга, либерализацията трябваше да е факт още през 2020 г. и заради забавянето ни грози наказателна процедура.

Проблемът е, че и самите политици не са сигурни точно как да направят промените не защото не знаят, а най-вече по чисто политически причини и заради страха от повишаването на сметките за ток при домакинствата. Това обаче не остава незабелязано в Брюксел и по информация на "Капитал" от ЕК са изпратили официално писмо, в което ясно и категорично заявяват, че предложените реформи - разписани от Министерството на енергетиката - са по-скоро проформа, отколкото действителна промяна на пазара. От Брюксел дори изразяват опасение, че така предложената реформа няма да доведе до истинска либерализация на пазара на електроенергия.

Част от коментарите изрично казват, че определени поправки трябва да бъдат премахнати, което е истинска рядкост за дипломатичния език на еврочиновниците.

Какъв ще е крайният резултат от законотворчеството предстои да видим до дни. Твърде възможно е при липса на съществени промени и запазване на текущата конюнктура да последва спиране на парите по плана за възстановяване или да се наложат нови промени в Закона за енергетиката.

Червеният маркер на ЕК

"Приветстваме промените на българските власти в закона, но те не са достатъчни". С този коментар може да се обобщи, най-меко казано, мнението на брюкселските бюрократи за предложените изменения.

Може би най-важната точка, на която ЕК обръща внимание, са предвидените тавани на приходите на всички производители на електроенергията. На практика това е и разковничето в българската либерализация на пазара, тъй като чрез обирането на приходите на производителите държавата иска да може обратно да субсидира битовите потребители, така че да няма промяна в тарифите. ЕК категорично заявява, че това трябва да се премахне и ако държавата иска да подпомага домакинствата, е нужно да намери друг механизъм.

Таван на приходите на производителите има и сега, но той действа по временния регламент за компенсиране на бизнеса заради високите борсови цени от миналата година. Но той реално вреди на пазара в дългосрочен план, а когато става дума и за домакинствата, подобен модел не позволява напредък по отношение на енергийно бедните и по отношение на декарбонизацията, защото никой няма да има интерес да следи потреблението.

В същото време слагането на таван на приходите представлява проблем и за самите производители, тъй като може да преобърне разчетите им за паричния поток и възвращаемостта на инвестициите.

От Брюксел са против да има компенсаторен механизъм, който обхваща не само домакинствата, но и електроснабдителните дружества. Също така не би трябвало да има субсидии за всички, а да има критерии, според който да бъдат компенсирани само енергийно бедните. Трябва да се премахнат и изискванията само сегашните снабдители да могат да обслужват домакинствата и да се даде равна възможност търговците на ток да участват на пазара, за да може да има повече избор за крайния клиент и съответно по-добри условия.

Друга критика на ЕК е, че според промените Националната електрическа компания (НЕК) де факто остава обществен доставчик до лятото на 2024 г., което е твърде дълъг преходен период. По-големият казус обаче е свързан с това, което ще се случи, след като НЕК спре да бъде обществен доставчик и да се грижи за тока на домакинствата.

Повече по темата очаквайте в новия брой на "Капитал" в петък, както и в следващите дни на сайта на www.capital.bg

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetliooo avatar :-|
    Svetoslav Stefanov

    Ще се радвам от Капитал да направите статия, в която да разясните с какво преминаването към либерализиран пазар би било по-добре от сегашният модел. Както и да го въртя, според мен и според много други хора това ще доведе до покачване на цените на тока, а никой не иска това.

    Нередност?
  • 2
    ksr281149454 avatar :-|
    Nikoleta Borisova

    Няма нормална енергийна стратегия, която да следваме... Местен добив на природен газ, масово газифициране, търгуване с газ, ей такива неща, които биха ни избавили от блатото, в което се намираме... вместо това договори на Булгаргаз , които ни прецакват за години напред

    Нередност?
Нов коментар