Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света

Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти

Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане
Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане
Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане    ©  Красимир Юскеселиев
Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какво е бонус-малус

Това, най-просто казано, означава финансов стимул за изрядните шофьори, като при липса на произшествия цената на полицата пада и обратното - водачи, предизвикали катастрофи или с актове за нарушения, ще трябва да плащат повече. Логиката е подобна на тази при кредитната история, при която на човек, който не е допускал просрочия, банките са склонни да отпускат кредити по-лесно и по-евтино. Системата е важна не само за личния бюджет на шофьорите, но и за самите застрахователи, които така могат по-адекватно да оценяват рискове и да намалят загубите си по "Гражданска отговорност". А освен бонус-малус има и общественополезен ефект, като въвеждането й обичайно е стимул за по-внимателно шофиране и води до намаляване на катастрофите.

Дългоочакваният доклад на гръцкото поделение на Ernst & Young за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-накрая е готов. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН), от което обаче се разбира още, че прилагането на методиката, възнаграждаваща изрядните шофьори, което по план трябваше да започне от началото на 2017 г., се отлага най-рано за началото на 2019 г. и след активната кампания по подновяване на полиците в края на годината. А причината е, че консултантът е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане.

Твърде сложно за обсъждане

Заради това КФН е преценила, че "в момента не е възможно да се пристъпи към обществено обсъждане на проект на нормативен акт, а докладът на Ernst & Young е изпратен за мнение до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на вътрешните работи."

Очакванията на комисията са, че на всяко от двете ведомства ще бъде необходим поне един месец, за да проведат своите консултации и да посочат най-подходящия според тях вариант. Чак след това двете министерства и КФН ще пристъпят към разработване на проект на съвместна наредба и тя ще бъде представена за обществено обсъждане. Това се планира да стане през септември, което означава, че в най-добрия случай тя би могла да бъде одобрена и обнародвана към края на годината и да влезе в сила от началото на следващата.

Самият доклад, който беше поръчан от Гаранционния фонд на застрахователите още в края на 2016 г., не е публикуван от КФН. "Всички сценарии са изготвени въз основа на изчисления на данни за българския пазар и отразяват неговата специфика", се казва в съобщението на КФН. По неофициална информация на "Капитал" от бранша в него консултантът не препоръчва кой от всички разработени 11 сценария да бъде приложен. Причината е, че те се различават най-вече по параметрите на самите бонуси и санкции (напр. колко да е голяма ножицата между тях), което е по-скоро политическо решение. Затова преценката и изборът остават в двора на институциите, които ще трябва да пресеят сред тях по целесъобразност кой или кои (до два-три) варианта да бъдат приложени.

Къде са проблемите

Дългата работа по проекта и многократното отлагане през годините логично поставят въпроса защо в България бонус-малус се оказва толкова сложен, след като вече функционира в много държави по цял свят. Една от основните пречки е, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача. И тъй като един автомобил може да се управлява от много лица (особено при фирмени МПС), няма как да се измери адекватно персонален риск и основните използвани показатели са неща, които нямат особено отношение към вероятността да предизвика пътно произшествие, като например големината на двигателя на автомобила.

Застрахователите отчитат и други фактори като населеното място, в което е регистрирана колата, възрастта на собственика (който се декларира или приема за основен водач), броят на произшествията му в последните 3 години и др. За последното обаче доскоро информация имаше само досегашният застраховател на автомобила, тъй като застрахователите нямаха достъп до данните на МВР, а самите те бяха в различни системи, които трябваше да се свържат, което стана чак през 2017 г.

Сега реално застрахователите имат достъп до данни за водачите и могат по-адекватно да преценят колко рисков е всеки от тях на база не само на пътнотранспортни произшествия, но и на извършени нарушения. Например глоби за превишена скорост или отнемане на предимство, дори и да не се е стигало до катастрофи, могат да доведат до оскъпяване на полицата. Остава обаче проблемът как да се пресекат евентуалните заобикаляния на системата - напр., ако в едно семейство един водач има лоша "шофьорска история", то активно ползван от него автомобил може да се води собственост на друг с изрядна книжка без нарушения. Затова и ще е интересно как и доколко това е адресирано в 11-те предложени варианта, които засега не са публично оповестени.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    agt51536745 avatar :-|
    agt51536745
    • + 3

    Смотаняци...направете гражданската на човек а не автомобил

    Нередност?
  • 2
    xqa22312151 avatar :-|
    тодор георгиев
    • - 1
    • + 2

    По света това е въведено отдавна и работи.Но в нашата татковина въвеждането на неща които ще доведат до по-малко плащане на нещо и поевтиняването му някак си е зле за бизнеса-не може ши...ият народ да плаща малко,неестествено е.А онези от които зависи въвеждането могат да се помотат още десетина години докато изберат система.До тогава задниците им ще станат по декар от питене на столовете,щото друго не правят.

    Нередност?
  • 3
    tanomano avatar :-|
    tanomano
    • + 1

    Няма как едни хора, които нямат познания по застраховане да направят такава система. Те ако можеха щяха да направят още преди 14 години когато една кокона на 24 години току що завършила застраховане стана шеф на застраховането.

    Нередност?
  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 5

    Да ме бяха извикали мене за консултант, щях да им го направя доклада по-бързо и по-евтино, и най-важното - да дам работещи идеи.
    При това без да измисля нещо оригинално, а само базирано на опита на другите държави.
    Застраховката трябва да е на името на водача. Млад шофьор без история почва с висока премия (особено висока ако иска на 18г. да седне в БМВ 200 коня) и после с трупане на стаж без произшествия рисоковият му профил пада, а с него и премията.
    Ако има тарикати, които водят колата по документи на баба си, а карат те - не могат да избягат от системата. Все някога бабата ще умре, и тогава те почват с нула "застрахователен стаж" и пак ще се нахендрят на високата премия.
    Стажът е базиран основно не само на колко дълго си имал книжка, а основно на това колко години си бил застрахован без произшествие. Така по света решават проблема примерно с някой дето взел книжка на 18, но не карал никога до 40, после взел че си купил кола - той почва все едно от нулата, с висока премия и висок риск.

    Нередност?
Нов коментар