🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КФН: Цената на "Гражданска отговорност" не покрива разходите на застрахователите

Водачите на товарни автомобили и автобуси причиняват най-често катастрофи с най-големи щети

Товарни автомобили и автобуси са с най-висока честота на изплатени претенции, показва анализът на КФН
Товарни автомобили и автобуси са с най-висока честота на изплатени претенции, показва анализът на КФН
Товарни автомобили и автобуси са с най-висока честота на изплатени претенции, показва анализът на КФН    ©  Reuters
Товарни автомобили и автобуси са с най-висока честота на изплатени претенции, показва анализът на КФН    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За три автомобилни категории - леки коли, камиони и автобуси, техническият резултат от застраховката "Гражданска отговорност" за миналата година е отрицателен. Това означава, че платените от водачите им премии не покриват разходите на застрахователните компании по обслужване на дейността. Това показва анализ на Комисията за финансов надзор (КФН), който проверява доколко цената на застраховката е достатъчна за покриване на риска, както и за гарантиране на финансовото здраве на компаниите. Макар да не търси проблеми на ниво отделни застрахователи, секторният анализ е еднозначен, че средна цена от малко над 200 лв. за "Гражданска отговорност" е недостатъчна при ежегодно увеличаващите се разходи за обезщетения.

Малко статистика

В анализа са използвани данни от периода от 2012 - до 2017 г. за щетимостта в четирите основни групи потребители на застраховката. Най-многобройна е тази на леките автомобили - 2.3 млн. застраховани за миналата година, като при тях щетимостта за периода варира между 3.6% и 4.1%. При товарните автомобили и автобусите честотата на изплатените претенции варира между 15.9% до 28%, а в трета група, където са седловите влекачи (ТИР-ове), щетимостта е стигала и до над 30%. Най-малко претенции идват от четвъртата група, в която са мотоциклети, трамваи, селскостопанска техника.

Проследяват се и динамиките в размера на изплащаните обезщетения за претърпени материални и нематериални вреди. При леките автомобили средната стойност на изплатена претенция е 1362 лв. за имуществена щета и 57 748 лв. за неимуществена. При товарните автомобили и автобусите материалните щети са били за 1333 лв., а нематериалните - 25 987 лв.

Експертите обръщат внимание, че неимуществените претенции се характеризират с изключително ниска честота на събитията – около 3%, но средната им стойност е няколко пъти по-висока – при средна претенция за имуществена вреда пазара от 1602 лв., средната неимуществена претенция е в размер на 43 751, или с 26 пъти разлика. Освен това е голям и броят на случаите, за които може да се претендира обезщетение по тази линия - за миналата година смъртните случаи в катастрофи са 682, а ранените - 8680 души.

Анализът на данните

Съпоставяйки данните за щетимостта, изплатените суми и премийният приход от застраховката, експертите на КФН заключават, че за периода 2013 - 2016 г. премиите в първа рискова група (леките автомобили) са достатъчни за покриване на разходите по застраховката "Гражданска отговорност". През 2017 обаче има потенциал за значителна загуба, пише в анализа. Прави се уточнение, че е възможно това да се дължи на еднократни събития. Недостатъчни са и събраните премии от застраховки на камиони и автобуси, което навежда на извода, че има нужда от корекции в премиите за трите най-масови категории превозни средства.

Според застраховател, до когото "Капитал" се допита, най-вероятно резултатът за 2017 г. не е толкова епизодичен, колкото очакван и причина за това са непрекъснато увеличаващите се суми по изплащаните щети - както материални, така и нематериални. Това се отнася както за инцидентите със застраховани автомобили у нас, така и за инцидентите в чужбина, по които българските застрахователи носят отговорност.

За миналата година премийният приход от "Гражданска отговорност" и "Автокаско" е 1.2 млрд. лв., а средната цена на полицата е малко над 200 лв.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 7
    • + 3

    Разбира се че трабва значително повишение на цените на гражданската. Абсурдно е всеки прошляк да може да си кара таралясника съвсем легално срещу 170 гражданска и 35 лв данък на година.

    Нередност?
  • 2
    borko_to avatar :-|
    borko_to
    • + 9

    Преписали сте данни за брой щети спрямо брой сключени полици и среден размер на щета. Как точно секторният анализ е показал, при това еднозначно, че застрахователите са на загуба, след като няма данни за реална квота на щетимост или за съотношение изплатени обезщетения + висящи плащания към събраните премии?

    Нередност?
  • 3
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 3


    До коментар [#1] от "
    m17
    ":

    Логиката ти е потресаваща! Евала!

    Нередност?
  • 4
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 5
    • + 1

    До коментар [#3] от "crusible":

    Не разбирам кое ви е потресло ?. Всеки ресурс на тази земя е ограничен и начина за разпределянето му е чрез цената му. Затова картофите са евтини пък трюфелите скъпи, щото са много по-редки. И понеже пътищата са ограничен ресурс, се налага огранизаване на ползването им. Единия начин е естеството пренасищане а именно като станат толкова задръстени, хората сами ще ограничат употребата им. Втория начин е изкуствено ограничаване чрез вдигане на разходите за употреба на автомобила. И разбира се предоставяне на алтернатива. И аз съм привърженик на втория подход.

    Нередност?
  • 5
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx
    • + 1

    До коментар [#1] от "m17":

    Също по-драстични разлики при цените за хора с многобройни нарушения.

    Нередност?
  • 6
    pitstop avatar :-|
    pitstop
    • + 1

    До коментар [#4] от "m17":

    Не разбирам пък кое му е естественото всичко да се измерва през призмата на пазара - достъп до пътища, медицина, право на живот ?
    Живеем в общество, а не в джунглата все пак. Всичко друго е "социален дарвинизъм" и лечението му винаги е било едно и също - вилите, брадвите и гилотините.

    Нередност?
  • 7
    crusible avatar :-P
    crusible
    • + 1

    До коментар [#4] от "m17":

    Логиката ти е странна, защото очакваш финансови дружества да изпълнява функцията, която меко казано не им е присъща. Това, което коментираш е в прерогативите на изпълнителната власт и местната власт, съответно акциз и данък МПС. В случая става дума за цената на услуга предоставяна от частни дружества. Със същия успех можеш да поискаш от хранителните вериги да си вдигат цените вечерно време, защото те дразни да чакаш на опашка, пък и можеш да си позволиш да плащаш повече за храна.

    Нередност?
Нов коментар