Шофирай отговорно
Цената на "Гражданска отговорност" остава водещ фактор за шофьора при избор на полица заради задължителния й характер
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Застраховката "Гражданска отговорност" винаги е била сред важните, но не толкова желаните полици за собствениците на автомобили. Първо, защото е задължителна и второ, защото покрива щетите по чуждия автомобил, когато има произшествие. Затова често шофьорите избират най-евтиното предложение на пазара. В момента за съжаление няма механизъм, който да взима предвид историята на произшествията - така може да се окаже, че автомобилист с повече нарушения и катастрофи при равни други условия би платил също толкова, колкото и изряден шофьор. Този проблем трябва да се реши с дълго очакваната система "бонус-малус", която да отчита допълнителните рискове и дава финансов стимул на шофьорите да правят по-малко нарушения. Тя ще влезе в сила не преди 2018 г., а дотогава шофьорите ще плащат по старите правила.
Обикновено в началото на всяка година застрахователите правят прогнози накъде ще се движи цената, като за тази тя е да е с около 5-10% нагоре. Историята обаче показва, че въпреки очакванията за ръст често тя пада - това се отнася в най-голяма степен за водачите над 25 години, докато за по-младите има поскъпване (виж таблицата).
Новите лимити
От тази година по евродиректива важат нови максимални лимити за изплащаните на обезщетения при пътен инцидент. Те вече са до 10 млн. лв. за имуществени и неимуществени щети при телесно увреждане или смърт и до 2 млн. лв. за имуществени щети независимо от броя на увредените лица. По данни на КФН обаче средната сума, която българските застрахователи плащат за имуществени щети, е 1730 лв., а за неимуществени – 26 300 лв. Тоест независимо от горните лимити оценката на застрахователите и съда е несравнимо по-ниска, поради което те не би следвало да окажат влияние на цените на полиците.Сезонни застраховки
Каравани, кемпери и мотоциклети вече имат право да сключват сезонни застраховки, вместо досегашните задължителни по закон целогодишни. Асоциацията на застрахователите остро разкритикува промяната в закона, като обяви, че есенно-зимния сезон, когато се предполага, че мотоциклетите са "заземени", 31% от инцидентите са причинени от двуколесни МПС. Освен това промяната бе направена само в Кодекса за застраховането, докато в Закона за движение по пътищата няма ясно становище какво е каравана, което може да се използва като вратичка за застраховане на товарни МПС като каравани. Отделно новост е, че ремаркета до 750 кг не подлежат на задължително застраховане.Нов ред за хванатите без застраховка
От есента на миналата година органите на реда започнаха да прилагат мерки срещу шофьорите, които карат без задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Редът е разписан в новия Кодекс за застраховането и Наредба № I-45 на МВР и предвижда следното: сравнявайки данните за регистрираните МПС-та и информацията от застрахователите, Гаранционният фонд съставя списък на автомобилите, които са в движение, но нямат "Гражданска отговорност". На собствениците им се изпращат писма, с които се уведомяват, че са в нарушение, като с това започва да тече 14-дневен срок за сключване на застраховка. В случай че не последват действия, данните се предават на МВР, които на свой ред изпращат уведомление на водача. Ако след изтичането на допълнителните две седмици не бъде сключена застраховка, органите на КАТ прекратяват служебно регистрацията на автомобила. Това означава, че той няма право да се движи, а ако бъде хванат да нарушава забраната, водачът му трябва да плати глоба от 250 лв. Възстановяването на регистрацията става, когато водачът докаже пред органите на КАТ, че е сключил застраховката.През миналата седмица от Гаранционният фонд съобщиха, че са подали на КАТ данните на 150 хил. автомобила, които са засечени да карат без "Гражданска отговорност", като това била третата и най-голяма до сега партида, с която броят на хванатите в нарушение доближава 200 хил. По данни на фонда в момента задължителната застраховка покрива 86.5% от всички автомобили, а надеждите са, че до края на годината, благодарение на допълнителните мерки, ще бъдат обхванати над 90% от автомобилите.
1 коментар
Ами прехвърлете я на водача тази застраховка и ще решите доста проблеми, а и ще е най-справеливо - при ПТП не колата е виновна а който я кара.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.