🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пощенска банка за втори път награди с по 10 хил. лева три проекта за социално предприемачество

Победителите имат шест месеца да осъществят идеите си

Победителите: Таня Димитрова (вляво), Денимир Димитров и Златина Георгиева
Победителите: Таня Димитрова (вляво), Денимир Димитров и Златина Георгиева
Победителите: Таня Димитрова (вляво), Денимир Димитров и Златина Георгиева
Победителите: Таня Димитрова (вляво), Денимир Димитров и Златина Георгиева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пощенска банка обяви победителите във второто издание на програмата "Вселена от възможности" и връчи три награди по 10 хил. лева на три проекта в три категории: "Дигитални иновации", "Образование" и "Зелени проекти". Целта на инициативата, започнала миналата година по случай 30-годишния юбилей на финансовата институция, е да насърчи интересни идеи, свързани със социално предприемачество.

Във "Вселена от възможности" могат да кандидатстват граждани, екипи, организации, юридически лица, обединени от стремежа да бъдат в полза на хората, да носят промяна.

Победителите

В категория "Дигитални иновации" победител е проект на Таня Димитрова за мобилно приложение "Яника": жестов език с карти и добавена реалност. Това са карти с нарисувани жестове от жестовия език на глухите хора, които "оживяват" с 4D+ ефект анимация. "Децата ще имат възможност да видят как се изпълняват жестовете в реална среда навсякъде и по всяко време само на един клик разстояние и карти. Ще бъдат подбрани най-необходимите и най-често използваните жестове за комуникация в ежедневието. Нуждата да се знаят жестовете е голяма за чуващите съученици, за учителите им и за всички нас", обяснява създателката на проекта.

"Светът в кутия" на Златина Георгиева е награденият проект в категория "Образование". Става въпрос за абонаментни кутии за деца от 1 до 4 клас, с които се насърчава детското любопитство, опознаването на различни култури и развиването на четивна и научна грамотност. С всяка кутия децата се впускат в изследване на нова държава, а в основата на образователния проект е концепцията за "учене чрез правене" - ето защо в кутията има забавни истории и игри, материали и указания за научни експерименти, творчески задачи и проекти за сглобяване, свързани с конкретната държава.

"Световните тенденции в сферата на образованието, а и личният ми опит на учител, показват, че съвременните деца имат нужда от разнообразни и интерактивни образователни материали, в които да влагат своята креативност, да ги провокират да мислят и да търсят още информация. Абонаментната кутия може да се използва както от семейства вкъщи, така и от учители в клас. Тя е продължение на проекта "Писма от света" за развиване на четивна грамотност и е достъпна за цяла България", коментира авторката на проекта.

В категория "Зелени проекти" победител е Денимир Димитров с идеята за "производство на биоразградима посуда и хранителни продукти от остатъчен материал". Компанията "Зиро Уейв", в която Димитров е съдружник, произвежда 100% биоразградими съдове и хранителни продукти (брашно и крекери) от остатъчния малц след производството на бира - материал, който бива изхвърлян, генерирайки огромно количество метан в атмосферата.

"Това е световна иновация и уникален продукт, който се прави в България - пример за кръгова икономика, за това как един бизнес може да генерира приходи и да е устойчив. Машината за посудата е създадена изцяло от нас. В момента имаме прототип на първата ни чиния, стандартен размер за еднократна употреба, която след употреба се разгражда за период между 4 и 6 месеца. Забраната на ЕС през 2019 г. ни даде тласък да продължим напред с проекта и да започнем директно да се борим с елиминирането на посуда за еднократна употреба, направена от пластмаса", обяснява авторът на проекта.

Процедурата

Тази година началото на програмата "Вселена от възможности" беше обявено на 16 май, а кандидатстването продължи до 28 юни. На онлайн платформа всеки желаещ имаше възможност да представи своята идея с фокус върху социалното предприемачество. Проектите, допуснати за участие в състезателния характер на програмата, трябваше да отговарят на редица критерии, сред които новаторство, качество, приложимост.

Гласуване на платформата определи по 10 финалисти, събрали най-много подкрепа, във всяка от трите категории - "Дигитални иновации", "Образование" и "Зелени проекти". Крайните победители във всяка категория са определени от независимо жури, в което влизат представители на банката, на неправителствени организации и бизнеса.

Наградените имат шест месеца от датата на получаване на финансирането, за да осъществят своите проекти.

Все още няма коментари
Нов коментар