🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как да застраховам компанията си от рискови плащания

"Атлас брокер" дава решения за връщане на увереността

Йоана Боева (вляво) и Михаела Юзирова - управляващи партньори в "Атлас"
Йоана Боева (вляво) и Михаела Юзирова - управляващи партньори в "Атлас"
Йоана Боева (вляво) и Михаела Юзирова - управляващи партньори в "Атлас"
Йоана Боева (вляво) и Михаела Юзирова - управляващи партньори в "Атлас"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всяка четвърта фактура в България се просрочва или въобще не се плаща. Всеки пети бизнес е застрашен от фалит. Сигналите по отношение навиците на плащане са тревожни, което обяснява и спада в позитивните очаквания на бизнеса за бъдещето. Много компании не успяват да погасяват задълженията си, замразяват работните места и инвестициите. В отговор на това цените на продуктите се повишават. И омагьосаният кръг е налице.

Тези плашещи тенденции в българската икономическа реалност сe превръщат във факт, който все повече тревожи бизнеса. И налагат въпроса, който все повече собственици си задават: "Сигурен ли съм, че ще си получа вземанията?"

Застраховка на търговски риск - как да счупим омагьосания кръг

Във всички глобални финансови кризи единственото, което е успявало да измъкне компаниите от тях и да възстанови генерално икономиката на държавата, е завръщането на увереността. Защото именно увереността стимулира икономическото развитие и разширяването на бизнес капацитета.

В този случай е наличен инструмент, който връща увереността на бизнеса - застраховането на вземанията.

Ако доставчик на стоки и услуги е договорил отсрочено плащане със своите български или чуждестранни контрагенти, винаги съществува риск като забавяне на плащането поради финансови проблеми или фалит. Именно в подобна критична ситуация при наличие на застраховка дължимото плащане ще бъде изплатено като обезщетение. В повечето случаи застрахователното покритие възлиза на между 85% и 90% от застрахованото вземане. И нещо повече: изплаща се бързо, което гарантира предвидимост при финансово чувствителните дружества.

"Застраховането на търговски вземания защитава вашия бизнес от загуби, възникнали в резултат на неплащане или фалит от страна на купувачите ви. Услугата е създадена с цел да търгувате уверено. Процентът на компании, които използват този тип застраховка в България расте, но все още е далеч от европейските нива. Застраховката на вземанията осигурява покритие за бизнеса, ако клиентите, които дължат пари, не плащат задълженията си или ги просрочват. Това дава увереност на всяка компания да отпуска отложено плащане на нови клиенти и подобрява достъпа до финансиране. Опитът ни доведе до това днес да можем да говорим на езика и на застрахователя, и на клиента и да заставаме с имената си, че нуждите именно на клиента ще бъдат посрещнати", споделя Михаела Юзирова, управляващ партньор в "Атлас" - застрахователен посредник, специализиран в корпоративното застраховане.

Малко компании имат в екипа си служител, който да е изцяло отговорен за застраховките. Често тази дейност е разпределена между много служители и е трудна за координация, тъй като изисква време и ресурс, преговори със застрахователни дружества и договаряне на най-добри условия, отнасящи се до съотношение цена - поет риск.

"Създадохме "Атлас" именно с тази цел - да поема целия процес по застрахователната дейност на дадена компания. Освен за традиционните застраховки на бизнеса - имущество, злополуки, транспорт, предлагаме на клиентите си достъп до алтернативни застрахователни решения, като им помагаме да отключат нови възможности за растеж. Каквато е именно застраховката на търговски риск", добавя Юзирова.

Всъщност застраховката може да донесе много повече ползи на бизнеса, отколкото да бъде възприемана само като ненужен разход.

"Наши клиенти, които застраховат вземанията си, често увеличават годишните си обороти с между 20-30%, само защото си позволяват да дават отложено плащане на контрагенти, които не познават все още, като навлизат на нови пазари. Тази услуга им позволява да реализират производствения си капацитет, без да се притесняват дали ще им бъде платено в срок. Ползите са повече от очевидни - застраховката на вземанията не само носи сигурност, но и действа като отключващ механизъм за компанията, като сигурен сътрудник пред международни клиенти, финансови и други институции. Тези лостове се налагат вече масово навсякъде и са начинът за гарантиране на способността за осъществяване на бизнес дейности в условия на тежки икономически и политически условия", коментира Йоана Боева, управляващ партньор в "Атлас".

"Атлас" е първият доставчик на услугата, който предоставя и консултация на компаниите за това как да се възползват от вторичния лост - получаване на финансиране чрез факторинг или други кредитни линии. Нашето предимство е, че сме трамплин за увереността и "спойка" между клиент и застраховател, която осъществява процесите разбираемо и лесно. А доверието, което затвърждаваме вече десетилетие към практиката ни в бранша, е проследимо чрез успехите на клиентите ни", завършва Боева.

Михаела Юзирова и Йоана Боева са с повече от 10 години опит в нишовото застраховане на вземанията, стратегическите застрахователни консултации и управлението на риска. Позиционират се като водещ сътрудник на българските компании в прехода им към подсигуряване на безпрепятствена търговска дейност. Фокусът върху застраховане на вземанията поставя компанията в позицията на ключов бизнес партньор в управлението на риска. Съдружниците държат на ясно, точно и бързо информиране като доверени партньори за решаване на пълен спектър от застрахователни процеси, а не просто на посредничество за застраховки. Благодарение на опита си през годините осъзнават нуждата от това всяка компания да разчита на сигурен, разбиращ консултант за финансовата увереност на бизнеса, който работи за неговия интерес. И отговарят ежедневно на тази нужда за повече от 100 клиента, привлечени само за последната половин година, от които по-голямата част вече прехвърлиха и управлението на всичките си застраховки.