Човек по средата: Как измамници отклоняват фирмени плащания

Престъпниците хакват кореспонденцията между фирми партньори, след което заблуждаващо дават свой IBAN от името на получателя, на който неправомерно получават парите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Български бизнесмен разказва как компанията му и френски доставчик са станали жертва на хакери.
  • Достъпът дори до един имейл акаунт позволява създаване на паралелна комуникация и впоследствие нейното експлоатиране.
  • Проблемът е и в банките, които не проверяват дали IBAN сметката и името на нейния собственик съвпадат.

Кирил е съдружник във фирма за напитки и храни (името и секторът, в който работи фирмата, са сменени по молба на жертвите на престъплението), която внася в България продукти от различни страни по света. Компанията му плаща фактурите си навреме и никога не е имала проблеми в това отношение. До началото на 2020 г., когато се оказва, че две плащания за общо близо 100 хил. евро, направени месеци преди това, не са стигнали до своя истински получател - френски доставчик на напитки. Вместо това те се оказват в ръцете на измамници, които близо половин година посредничат между двете компании, без нито една от двете да го знае. В това време тя "предава" имейлите от едната страна на другата, като променя само едно нещо в тях - IBAN сметката за плащания.

Кирил е измислено име, но историята е съвсем истинска, както и фирмите в нея. Разказана е пред "Капитал" с три години закъснение, след като Кирил вижда в българската преса новини за неназована компания, загубила по същия милиони левове. И не само - според Кирил има още много бизнеси, ударени по този начин. Още преди десетина години "Капитал" е писал за подобни случаи, които включват и неволно сгрешени IBAN-и, водещи след себе си до различни главоболия за наредителите, като например просрочие по кредит.

В момента се случва и масово сменяне на IBAN сметки заради сливането на ОББ и KBC Bank (преди това "Райфайзен"), което може да накара някои недобросъвестни играчи да се възползват от това за измами спрямо някои по-невнимателни граждани и фирми.

Атаката, на която Кирил и компанията му са станали жертва, се нарича man in the middle, или "човек по средата". При нея хакери успяват да прехванат кореспонденция между две компании, в случая имейл, след което дублират кореспонденцията между двете компании. Самото прехващане става, когато нечий личен имейл е компрометиран, с една дума - хакнат. В случая - този на служител във френската компания.

"Ще си сменим сметката, пак"

Историята на Кирил започва през лятото на 2019 г., когато компанията му пуска поръчка за около 20 хил. евро към френския доставчик. Стоката идва, а плащането за нея трябва да бъде направено до средата на септември. Кирил уточнява важен детайл, който споява цялата история - преди това, в рамките на година и половина, френската компания сменя три пъти банковите си сметки. "Не знам защо, но го направиха, съвсем наистина. Тоест имаше създаден прецедент за честа смяна на сметки", разказва той.

Така малко преди плащането по фактурата за 20 хил. евро българската фирма получава имейл, че доставчикът им отново си сменя сметката. И понеже прецедентът вече е поставен, Кирил и екипът му не поставят искането под съмнение и изпращат парите по новата сметка.

Работата между двете компании продължава по обичайния начин. Нищо в държанието на френската компания не подсказва, че те не са получили плащане по поръчката. След няколко месеца идва време за нова поръчка, която е за над 60 хил. евро. "Всичко беше напълно нормално - ние им пишем искаме това и това, те ни отговарят това имаме, това нямаме. В един момент дори ни трябваха само кашони и те ни ги пратиха. Цялата стока, която поръчвахме, идваше", казва Кирил.

Когато идва новата фактура, българската компания отново получава уведомление за нова банкова сметка. Отново, понеже прецедентът не само е поставен, но и вече затвърден, Кирил плаща на новата, вече пета, банкова сметка. Тогава, в началото на 2020 г., френската компания се обажда на българската с въпрос: "Вие защо не си плащате?"

От мен към тях, от тях към теб

Двете компании бързо разбират какво се е случило, макар да нямат точно обяснение как. Още в средата на 2019 г. тяхната кореспонденция е пресечена от хакери, които се превръщат в посредник между двете страни. Това най-вероятно е станало чрез хакването на служебен имейл от страна на френската компания, защото само по този начин би имало смисъл, тъй като френската компания не плаща на българската.

Хакерите на практика правят огледална кореспонденция между двете страни. Когато получават имейл от българите, те го препращат на французите и обратното. Всичко това се случва чрез създаването на домейни, които са почти напълно идентични с оригиналните. В единия случай са разменени буквите "i" и "o" в името на единия кореспондент, а в другия случай буквата "m" e заменена от "r" и "n", които написано заедно като "rn" приличат визуално на "m". И макар самите домейни да са променени от ".fr" и ".bg" на ".com", това се вижда едва при последвалата проверка, защото самото име на акаунтите, което се вижда при получаване на имейл, е същото като при оригинала.

Посредниците работят търпеливо - както казва Кирил, те предават всяка информация между двете компании на другата страна и добавят нещо от себе си само със смяната на IBAN сметките.

Както Кирил разказва в ретроспекция, проблемите са два. Първият е, че в случая с френската компания сменянето на сметки вече се е превърнало в обичайна практика. Вторият е, че френската компания не си иска парите още след първото плащане.

"И то това е цялата работа, че можехме да си спестим почти цялата драма, ако те ни бяха казали, че не е стигнало още първото плащане. Защото тогава нямаше да има второ плащане. Ако те не бяха казали и за втората фактура, че не са получили пари, ние щяхме да продължим да си плащаме на хакерите", казва Кирил.

ГДБОП, САЩ, Австрия... и нищо

Българската компания подава сигнал към киберзвеното на ГДБОП само ден след като разбира за измамата. Няколко месеца по-късно българската компания отговаря и на въпроси от американски прокурор, защото преправените домейни на хакерите са ".com". Макар по света домейни ".com" да могат да се купят от хиляди сайтове за хостинг, самият домейн се регистрира в американската организация ICANN.

Тези въпроси от американски прокурор обаче не довеждат до никъде и от вече над две години насам по случая няма движение. Финансово последствие за Кирил и фирмата му също няма - те претендират, че плащанията са направени, и понеже хакването е от страна на френската компания, няма причина за повторно изпращане на пари. Според Кирил френската фирма е успяла да си върне 60% от сумите чрез застраховка.

Настрана от финансовото измерение, изводите след инцидента са два. Първият е за повече внимание. То не означава абсолютно всеки имейл да бъде поставян под съмнение, но за Кирил означава всеки път, когато техен контрагент сменя сметката си, да се прави видеоразговор, който да потвърждава новата IBAN сметка.

Вторият е, че проблемът не е само в компаниите, но и в банковата система. Още в първите дни, след като разбират за измамата, двете компании искат информация от банката, в която са двете сметки на хакерите. Тя е австрийска и макар да дава данни, че получените пари веднага са били изтеглени от нея, не казва на чие име са сметките.

Това е и по-големият проблем, извън конкретния случай. При изпращането на пари по банков път банките изискват и IBAN, и име на получател. В действителност обаче банките гледат единствено IBAN номера и дори името на получателя да не съвпада, какъвто е случаят на Кирил, плащането минава. Самите банки нямат достъп до базата на други банки и така не могат да сравнят името - това може да стане, ако преводът е по сметка в същата банка. И то по изричното настояване на наредители, ако е в клон. При масовото навлизане на електронно банкиране това няма как да стане.

Банките не искат горещия картоф

"Към момента проверката на съвпадението между IBAN на бенефициента по платежно нареждане и действителния собственик на сметката на ЕС ниво са уредени така, че рискът е за изпращача. Платежните институции отказват да носят отговорност за проверка на съвпадение или да поемат каквато и да било част от вредите в случай на несъвпадение между двете. В Обединеното кралство има подобно задължение, съответно - ангажиране на отговорността при неспазването му от страна на платежната институция, макар и рестриктивно формулирано", казва пред "Капитал" Жулиета Мандажиева, адвокат в кантората KDBM.

Тя добавя, че вече има проект на такава уредба и на ниво ЕС, в третата итерация на Директивата за платежните услуги, PSD3, част от Регламента за платежните услуги. "Проверка на съвпадение между IBAN и собственик на сметката според платежното нареждане спрямо действителното положение при всички кредитни преводи ще бъде задължение на доставчика на платежни услуги съгласно проекта на новата уредба. Разбира се, докато започне нейното ефективно прилагане, има много време. Вероятно ще го видим най-рано през 2025 г.", казва още тя.

Междувременно по-рано от въвеждането на PSD3 ще бъде прието изменение на Регламента за незабавните кредитни преводи в евро. Само при тези преводи, в рамките на системата SEPA, ще има проверка за съвпадение на сметка и име. Така за известно време SEPA преводите ще бъдат най-сигурните, поне по този критерий. Това изискване може да започне да действа в края на следващата година.

Дотогава всички трябва да са наясно, че не могат да разчитат на банковата сметка да ги опази, ако изпратят парите си на грешното място по една или друга причина. Кирил е разбрал това по трудния начин и според неговите лични наблюдения прекалено много негови приятели от бизнеса са наясно с този вид измами, дори да не признават, че са станали жертви на такава.

Как да се предпазим и други рискове

Както разказва Кирил в текста - при смяна на IBAN на партньор уверете се лично в разговор с него или представител на компанията, че това е направено. Ако може да е във видеосреща и с лице, което познавате. След превеждане на плащане, ако има съмнения и е направена смяна на IBAN, е добре да се уверите лично, че парите са пристигнали на правилното място. Периодична смяна на паролите на личните имейли също е добра идея. Освен това повечето компании публикуват своите IBAN на сайтовете си.

Когато се превеждат пари по банков път, в бележката се посочват IBAN, основание за внасяне, получател. От банката взимат само IBAN номера. Кредитните институции нямат задължение да правят проверка. Автоматизираната обработка, която е въведена с използването на IBAN, е с цел именно ускоряване на преводите. В България тя действа от 2006 г. От статистическа гледна точка неволна грешка в изписването на IBAN е толкова малко вероятна, че се приема за невъзможна. Кодовете са изчислени в комбинации, при които всички цифри без последната се смятат в уравнение, а последната е неговият отговор. Грешка обаче може да се получи, като се преведе на изцяло друг IBAN и така парите да отидат при съвсем друго лице, без значение че имената не съвпадат.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dondudat avatar :-|
    dondudat
    • + 1

    Потвърждаване на сметката по няколко канала - VIBER, skype и т.н

    Нередност?
  • 2
    mer121135570 avatar :-|
    mer121135570
    • + 1

    Факса и телефона , както и подписване на е-пощата със сертификат никой не ги е отменял. Като имат постоянен контрагент, да си пуснат VPN помежду си и определени писма да минават оттам.

    Нередност?
  • 4
    uprsport avatar :-?
    Uprsport
    • + 2

    Цитат от автора:
    "В момента се случва и масово сменяне на IBAN сметки заради сливането на ОББ и KBC Bank (преди това "Райфайзен"), което може да накара някои недобросъвестни играчи да се възползват от това за измами спрямо някои по-невнимателни граждани и фирми."

    Тези по-невнимателни граждани и фирми родиха "израждане". Именно копейкин се възползва първи от невнимателността им.
    Аз им казвам бг глупаци, които наброяват около 500 000. Те все някъде работят и си представете как го правят.
    Нямате си представа какъв хеш-код имат в главите си.
    Докато има шарани, ще има и рибари.

    Нередност?
  • 5
    uprsport avatar :-P
    Uprsport
    • + 2

    До коментар [#2] от "mer121135570":

    Всичко трябва да минава през VPN.
    Без VPN може да посещавате само сайта на Блиц.

    Нередност?
  • 6
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • + 1

    Имали сме подобна атак. Само че беше насочена към клиента, да плати на друга сметка. Клиентът беше лековерен, но хакерите бяха пратили имейла с ибана на грешния адрес и клиентът се оплака на мен лично, че трябва друг имейл да използваме (ние само него използваме). Така се разбра. Немците не са наясно с тази измама. Ибанът трябва да е записан в договора и само с анекс към договора, което означава да се подпише от двете страни, може да се смени ИБАНа, към който се нарежда. Така плащащата страна си връзва гащите. А това означава използването на нормална поща и куриери, или на факс. В случая с Германия факсът се води гарантирана комуникация между двете страни, докато имейлът пада в съда. Който няма нормален факс, си прави онлайн факс номер и после документите пристигат по имейл в пдф. Но на практика частта където между двете фирми тече факс е сигурна според закона.

    Нередност?
Нов коментар