🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Савин Дянков, PwC: Счетоводен софтуер и ERP система вече не са достатъчни за добре функционираща финансова функция

PwC провежда проучването SEE CFO Compass, насочено към финансови мениджъри и експерти от региона

Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в "PwC България"
Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в "PwC България"
Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в "PwC България"
Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в "PwC България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Времето, в което счетоводен софтуер и ERP система са достатъчни за добре функционираща финансова функция, отмина. Компаниите в Югоизточна Европа вече са в позиция да трансформират начина си на работа "по учебник". Бизнесът в региона може да превърне изоставането в предимство. Местните компании и локални клонове на международни структури се намират в изгодната позиция да внедрят само тези политики и процеси за финансова трансформация, които вече години наред са давали успешни резултати на Запад.

Това споделя Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в "PwC България" с над 13 години опит във финансовата сфера в Югоизточна Европа. Той е консултирал компании и е ръководил трансформационни и финансово-счетоводни проекти от различни сектори на икономиката - финансови институции, телекоми, ритейл компании, ИТ и др.

В момента PwC провежда проучването SEE CFO Compass, насочено към финансови мениджъри и експерти от региона. Целта на допитването е да установи къде се намира българският пазар наред с останалите пазари в региона, от гледна точка на зрелостта на финансовата функция и да идентифицира полета за подобрение на компаниите у нас.

Пред какви предизвикателства са изправени компаниите и финансовите мениджъри днес?

Частният бизнес е най-големият двигател на европейската и световната икономика. Малките и средните предприятия са генератор на промените и иновациите, a големите компании са пример за корпоративно управление и устойчиво развитие. Едно от сериозните предизвикателства, пред което са изправени финансовите директори в краткосрочен аспект, независимо от размера на бизнеса, са промените в регулаторните изисквания и динамичната среда на развитие в Европейския съюз. Новите изисквания и закони в ЕС изискват бързо адаптиране на теоретични познания на хората, както и на системите за контрол и оповестяване. Такива примери са въвеждането на нови стандарти за ESG управление и интегрирана отчетност, глобален корпоративен данък (GloBE), въвеждане на нови стандарти (МСФО 17 и 9) и др.

Резултатите от 26-ото Годишно глобално проучване на PwC сред бизнес лидерите показват, че 53% от респондентите смятат, че промените в регулаторната среда ще имат съществено влияние и ще са основни предизвикателства за компании в сектора на финансовите услуги, здравната индустрия и предприятия в секторите енергетика, комунални услуги и ресурси.

В дългосрочен аспект е важно да се знае, че за една пълноценна финансовата функция не се изисква просто счетоводен софтуер, ТРЗ софтуер и ERP система. Необходима е цялостна дигитална инфраструктура, с идентичност и синергия, която да действа като едно цяло.

Колко време и средства инвестират компаниите в "технологии на бъдещето"?

- Целият свят говори за автоматизация, роботизирани процеси, внедряване на изкуствен интелект. Спрямо данните от гореспоменатото проучване технологичните инвестиции са основен приоритет, като 75% от компаниите се фокусират върху автоматизация, повишаване на технологичните познания и уменията на хората и имплементирането на модерни технологии като AI.

Същите тенденции се наблюдават и във финансовия свят, обработката на данни и извличането на полезна информация. Според анкета, проведена от PwC за Централна и Източна Европа относно cloud трансформацията, 43% от компаниите, които още не са внедрили облачна инфраструктура, планират пълна имплементация през следващите две години, а 44% очакват поне половината от техните операции да бъдат в облака за същият период.

Опитът ни показва, че проектите по внедряване на нови технологии, дигитални системи и решения изискват влагането на съществен ресурс - финансов и организационен. Ако липсват структура и план на действие, това може да се окажат процеси, струващи милиони и продължаващи с години, но без реален резултат. На ниво Централна и Източна Европа основните пречки за постигане на измерима стойност от cloud технологиите например са бюджетни и/или инвестиционни ограничения при 41%, недостиг на таланти (36%) и ограничени технологични познания и способности. Изграждането на правилен подход при имплементацията на нови системи и процеси гарантира, че това ще доведе до желаните икономически ползи и няма да се окаже неуспешна инвестиция на пари и време.

В това отношение различават ли се организациите и финансовите отдели в Югоизточна Европа със западните си колеги?

- При сегментирането на пазарите трябва да се взимат предвид няколко фактора. От значение са наличните регулаторни рамки и нивото на дигитализация и автоматизация, вече приетите отчетни форми и стандарти, финансова и банкова структура редом с измерването на кредитни рейтинги, наличието на капиталови пазари и не на последно място, степента на развитие на корпоративна култура и манталитет на работа.

Нивото на дигитализация и автоматизация на държавните апарати и услуги в някои територии е по-напреднало от други. В САЩ и Западна Европа работят със съвсем различни кодекси на социално осигуряване и кодекс на труда. От тази гледна точка организациите, които са активни на тези пазари, трябва да спазват други стандарти на отчитане и документиране, опазване на личните данни на хората, разработване на дългосрочни планове за повишаване на автоматизацията на процеси, както и развитие на съответните компетенции в персонала. В България например предстои да влезе в сила закон за електронна трудова книжка, както и кодекс на труда, който да урежда работата от дистанция.

В това отношение държавите и бизнесът в регион Югоизточна Европа могат да превърнат изоставането в предимство. Местните компании и локалните клонове на международни структури се намират в изгодната позиция да внедрят само тези политики и процеси, които вече години наред са давали успешни резултати на Запад, без да допускат грешките на държавите с по-напреднала бизнес инфраструктура.

Достатъчно информирани ли са финансовите директори за конкурентите в региона?

- Съществуват редица източници на информация, отнасящи се до управлението на финансите в конкурентна среда. Критичното мислене и адаптивността остават водещи преимущества на успешните финансисти, независимо от територията. Чрез способността си да задават правилните въпроси и умението да анализират информацията ръководителите на финансовите отдели могат да натрупат идеи за подобрения, като сравнят управляваната от тях структура с подхода на компании в същия регион и индустрия.

В момента PwC провежда проучването SEE CFO Compass Survey, насочено към финансови директори и експерти от Югоизточна Европа. Какво представлява проектът?

- CFO Compass Survey е инициатива, фокусирана върху компаниите в региона и техните финансови функции. Проучването е добре познато от други страни в мрежата на PwC в Централна и Източна Европа, но се провежда за пръв път в България.

Въпросникът таргетира основно финансовите отдели и е съобразен с обемите и структурата на бизнесите в Югоизточна Европа. Разглеждат се ключови стратегически въпроси, свързани с наличните процеси и технологии в компаниите, човешките ресурси и необходимите компетенции, стратегиите за дигитализация и желанието за промяна в бъдеще.

Всяка промяна изисква детайлен план на действие, за който е задължително да се подходи стратегически. Финансовите ръководители са ангажирани с много големи отговорности и понякога е трудно да са сигурни, че си задават правилните въпроси. Често лидерите на промяната просто не намират правилните аргументи и подход, за да спечелят цялата организация на тяхна страна. Нашият опит показва, че е от изключителна важност мениджмънтът да си зададе правилните въпроси, за да стигне до най-полезната информация. Тук идва ролята на PwC като компания с поглед над оперативната структура на водещи компании от всеки един сектор.

Каква е целта на проучването?

- Проучването цели да установи къде се намира българският пазар, наред с останалите пазари от Югоизточна Европа, от гледна точка на зрелостта на финансовата функция и да идентифицира полета за подобрение на компаниите в страната. CFO Compass се стреми да оцени нивото на подкрепа от бизнеса при вземането на решения, до каква степен са адаптирани управленските доклади към нуждите на бизнеса и доколко има идентифицирани процеси на планиране и автоматизацията на повтарящата се работа в организациите. Инициативата цели да отрази цялостния подход на организациите към дигиталното развитие както по отношение на внедряването на нови технологии, така и по отношение на сътрудничеството с потребителите. И не на последно място - как се отнасят организациите към развитието на дигиталните умения в екипите.

Какво могат да научат компаниите, които попълнят въпросника?

- Попълвайки въпросника, финансовите директори ще могат да направят една обективна самооценка на етапа на развитие на финансовото звено в тяхната организация и, ако е необходимо, да преразгледат своите приоритети в бъдещите планове за развитие.

Респондентите ще могат да получат доклад, който отразява тенденциите в 8 държави - България, Албания, Босна и Херцеговина, Хърватска, Северна Македония, Сърбия, Черна гора и Словения. Участниците ще имат възможността да разберат къде се намират в развитието си спрямо компаниите в индустрии, сходни на тяхната, в същите географски ширини.

Отговорността на финансовия директор и неговия екип е да предпазва организацията от моменти на несигурност, да се възползва от възможностите на бъдещето и да укрепва конкурентоспособността. Смятаме, че докладът CFO Compass би отговорил до голяма степен на въпроса как това може да бъде постигнато. Отправяме покана към всички финансови директори и експерти да се включат и попълнят проучването. Крайният срок е 15 ноември 2023 г.