Питър Барон: Финансите вече са внедрени в нашето ежедневие

Питър Барон, CEO at TBI
Питър Барон, CEO at TBI
Питър Барон, CEO at TBI
Питър Барон, CEO at TBI
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

От 2016 г. Питър Барон ръководи TBI, challenger банка и BNPL лидер в Югоизточна Европа. Той има богат опит в сферата на финансите и финтех на множество европейски пазари. Като двигател на една от най-рентабилните банки в региона той вярва, че ключът към успеха се крие в изграждането на отдаден екип и уникална организационна култура, чрез която да се разкрие и развива пълният им потенциал. Питър Барон има бакалавърска степен в Investment and Financial Risk Management от Cass Business School, Великобритания, и е активен бизнес ангел и ментор на редица европейски стартъпи.

Той ще бъде един от участниците в събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал".

Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 24 март, можете да намерите тук.

Г-н Барон, как банковият сектор се трансформира чрез иновации, насочени към клиентите?

- В последните години стана ясно, че потребителите търсят удобство, което да им спестява време. Затова и банките се насочиха към това буквално да вкарат в ръцете на хората цели потребителски преживявания. Казано накратко, услугите се демократизират във всички сектори и финансите са част от този тренд. За нашите клиенти това означава, че всичко се дигитализира - дали през мобилно устройство или онлайн, а самите клиенти вече свикват да се самообслужват. Това не е нещо ново - виждаме го поне в последните 10 години, но пандемията засили процесите. Днес финансите са все повече и повече дигитално внедрени в нашето ежедневие.

Кои са продуктите и услугите, които клиентите на TBI търсят най-много?

- За нас винаги е било важно да сме до клиентите, но и да се променяме с тях. Ще ви дам пример с финансирането на стоки, което традиционно е сред най-силните страни на TBI и решение, което се цени и търси от клиентите ни. Стоковото финансиране се превърна в модела BNPL (Buy now, Pay later - "Купи сега, плати по-късно") и вече покрива не само големи покупки, но съвсем обикновени ежедневни потребности. От услуга, която се предлага във физическите магазини, BNPL вече е и онлайн. За нас самите услугата се промени, защото осъзнахме, че клиентите ни не са само крайните потребители, но и всички физически и онлайн магазини. И това е само началото на приключението, защото колкото повече са партньорите ни търговци, толкова повече ще стават и общите ни крайни клиенти и ще можем да ги свързваме едни с други много по-добре.

Как се промени портфолиото ви от банкови продукти и какво можем да очакваме в бъдеще?

- Истината е, че аз не вярвам, че все още можем да говорим за банкови продукти или услуги. Трябва да говорим за потребителски преживявания и решения за потребителите. Така че като за начало се промени това - ние вече не мислим в традиционните вертикали или "силози", какъвто е модерният термин. Това ни помага не просто да опитваме да привлечем един клиент и след това да забравим за него, както банките са правили с векове, а наистина да опитваме да го задържим. Какво означава това конкретно? Ако наш клиент използва BNPL решението ни и влезе във взаимоотношения с TBI, ние определяме за него "динамичен лимит" от средства, които можем да му предоставим. Това са пари в джоба му, които може да ползва за разсрочено плащане на други покупки или просто да ги изтегли от картата си. Като говорим за карти, работим и по едно иновативно решение и в тази посока. Скоро ще обявим за какво точно става дума.

Какви са трендовете и как иновациите в сектора могат да бъдат ускорени и насочени към очакванията и нуждите на потребителите?

- Големият тренд в момента е т.нар. embedded banking - вече споменах как финансите са внедрени в животите ни и това ще става все по-интензивно през все повече канали. Как може всичко това да се ускори? Винаги съм казвал, че това става с изграждането на мотивиран екип, който има правилната настройка и е отворен към иновациите и използването на най-новите технологии.

Нужни ли са за финансовите институции допълнителни ресурси, за да се ускорят иновациите?

- Тук няма нещо тайно или магично. Отново всичко опира до хората, до екипа в една организация. Ние в TBI си казваме всеки ден, че няма нищо невъзможно, и това ни движи напред. Защото дори и да имаш най-добрите технологични ресурси или силен финансов гръб, можеш да ги погубиш, ако правиш едно и също нещо постоянно. Банките генерално не обичат да рискуват и са доста добри в това да пилеят тези ресурси. Можеш обаче и да експериментираш, да търсиш нови неща, да, вярно, може да сгрешиш, но само това е начинът да оптимизираш процесите си и да добавяш устойчива стойност за потребителите чрез иновации.