Питър Барон, tbi: Не спираме да въвеждаме иновации

Питър Барон, изпълнителен директор на tbi

Питър Барон, изпълнителен директор на tbi
Питър Барон, изпълнителен директор на tbi
Питър Барон, изпълнителен директор на tbi
Питър Барон, изпълнителен директор на tbi
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Питър Барон е двигателят на безпрецедентната трансформация на tbi bank от традиционна в една от водещите challenger банки в Югоизточна Европа. Той има богат опит в банковата сфера с фокус върху дигитализацията и развитието на бизнеса. Към момента tbi присъства на три основни пазара - България, Румъния и Гърция, където свързва потребителите и търговците в единна финансова екосистема. Наред с това Питър Барон е бизнес ангел за стартъпи в областта на финтех, новите технологии и електронната търговия.

Питър, как оценявате 2022 г. за tbi? Кои бяха най-големите ви успехи и предизвикателства?

- Годината беше много добра за нас. Разбира се, началото ѝ беше емоционално заради събитията в Украйна. Страдахме много с нашите местни приятели и партньори, включително и с нашия екип софтуерни инженери в Киев. Но трудните моменти могат да сплотят един екип и дори да го стимулират да се представя още по-добре. В крайна сметка постигнахме най-добрата финансова година в историята на tbi - по отношение на общата печалба и възвращаемостта на капитала, а също така увеличихме капитала си с над 50 млн. евро през 2022 г. Влязохме на нов пазар - Гърция, работихме много усилено и върху мобилните ни решения, за да предложим приложение, което смятаме за най-доброто на българския пазар. През миналата година се ребрандирахме, за да може визията ни да отговаря на нашата стратегия да бъдем банката в телефона на клиентите. Накратко, 2022 г. беше доста вълнуваща за нас.

В много интервюта сте споделяли, че екипът е ключов за трансформацията на tbi. Как се развиха екипът и културата на компанията през миналата година?

- Начинът на мислене и културата на tbi винаги са ни отличавали на пазара. Никога не спираме да се развиваме, да се учим от грешките си и да ставаме по-добри с всеки следващ ден. Този начин на мислене се отразява и върху това, което предлагаме на нашите клиенти като продукти и услуги, които непрекъснато усъвършенстваме. Според мен през 2022 г. екипът израсна и стана още по-зрял. Проведохме стотици обучения и семинари, посетихме много конференции и събития, прекарвахме много време заедно като екип. Този страхотен отборен дух влияе добре и на нашия бизнес.

Споменахте, че tbi навлезе на трети основен пазар - Гърция. Защо взехте това решение и какъв потенциал виждате там?

- Всъщност искахме да разширим дейността си към Гърция още преди пандемията, но тя забави плановете ни. Знаехме, че кризата се е отразила на банките там. Регулаторни промени и необслужвани кредити ги бяха принудили да намалят разходите си, затова и търговците и донякъде потребителите не получават достатъчно добро обслужване. А това е нашата силна страна, така че видяхме възможност, ниша, която можем да запълним. След 10 месеца дейност на гръцкия пазар е видно, че проучванията ни са били правилни. Сега си партнираме с близо две хиляди търговци, на които предоставяме иновативни решения за плащане от техните клиенти и така им помагаме да продават повече и да инвестират в бизнеса си.

Позиционирате се като challenger банка. Какво и кого предизвиквате?

- Банковият сектор се промени много през последните години и в момента на пазара има много различни играчи. Има традиционните консервативни банки, необанки, дигитални банки, компании за банкиране на дребно и корпоративни банки. Мисля, че определението challenger подхожда най-много на tbi. Стремим се да растем по-бързо от останалите, стремим се да променяме традиционното отношение към клиентите, както и какви услуги им предлагаме. Правим нещата по различен начин, винаги сме го правили и ще продължим да го правим. Ръководим се от данни при взимането на решения, а благодарение на дигиталните процеси и картата neon предлагаме на клиентите един съвършено нов подход към ежедневното банкиране. Вярвам, че постоянното развитие е ключът към успеха в нашия сектор. Много хора казват, че дигиталните технологии са задължителни в индустрията. Но дигиталните и финтех технологиите са невъзможни без постоянно развитие и промяна. Ние се развиваме постоянно и това ни прави challenger в начина на мислене, това е ДНК-то на нашия екип.

Споменахте neon на tbi - картата и новото мобилно приложение. С какво те се отличават от конкуренцията?

- Проучихме много световни примери за това какво клиентите използват най-много, какви услуги са им полезни. След това се вгледахме по-дълбоко в нашия бизнес модел, а tbi е известна най-вече с решенията за удобни потребителски заеми и гъвкави платежни планове. Познаваме добре пазара и знаем какви такси взимат другите банки в Югоизточна Европа от клиентите си за преводи, за плащане на битови сметки, дори само за "честта" да имат банкова сметка. И стигнахме до извода, че можем да предоставим на хората удобен, лесен и безплатен начин да покриват финансовите си нужди. И така, с neon им дадохме безплатна сметка, безплатни преводи в България и еврозоната, плащане на битови сметки... и всичко това през телефона им. Освен всичко останало даваме възможност за разделяне на плащанията, доходоносна лихва върху сумата в сметката, удобно мобилно приложение и дебитна карта, които се отличават на пазара. Скоро ще предложим интеграция с Apple Pay и Google Pay. Мисля, че целият пакет е точно това, което днес хората очакват от своята банка. Подготвяме много нови функционалности през следващите месеци.

tbi подкрепя също и търговците. Какво получават те с приложението?

- С neon им помагаме да продават повече, защото плащанията през апликацията са лесни, потребителите вече са наши клиенти, затова всичко става без допълнителни документи и много бързо. Независимо дали продават велосипеди, перални или са зъболекари, чрез приложението търговците имат много опростена финансова интеракция с клиентите си. Наред с това продължаваме да работим по нашия търговски портал, като целта е да спестяваме още повече време на нашите партньори.

Кои според вас са водещите тенденции в банковия сектор и във финтех света в момента?

- Взаимодействието с клиентите през мобилни устройства продължава да е водеща тенденция и тя все повече се определя от възможностите на изкуствения интелект. Друг тренд за мен са внедрените плащания, които все още са в началото на развитието си. Свикнахме да плащаме директно през приложенията, например за поръчка на храна. Вече дори не се замисляме за това. Но представете си в този процес да са включени и още много други финансови решения - застраховки, спестявания, инвестиции, дори ипотеки. Говорим за огромна промяна за всички нас, но това е финтех - нуждите на клиента винаги са на първо място.

Каква е ролята на tbi в тези тенденции?

- Продължаваме да стимулираме иновациите, мислим постоянно как да улесним живота на хората, да бъдем близо до тях. Както споменах, миналата година се ребрандирахме. tbi вече не се изписва с главни букви. Направихме го, защото вярваме, че финансите не трябва да будят страх, напротив, хората трябва да чувстват, че банката им е приятелски настроена, ориентирана към клиента, каквито винаги сме били. Ето още една причина да се наричаме challenger.