Незабавните плащания в левове ще забързат колелото на всички услуги в живота ни

Елмаз Исмаил, ръководител отдел "Разплащания" в TBI Bank

Незабавните плащания в левове ще забързат колелото на всички услуги в живота ни
Незабавните плащания в левове ще забързат колелото на всички услуги в живота ни
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Като първата банка, осъществила незабавно плащане, как успяхте да внедрите този нов за банковия сектор платежен метод?

Ключов преди всичко беше опитът, който придобихме, когато още през 2020 г. станахме първата (и все още единствена) банка в Югоизточна Европа, която се присъедини към схемата за незабавни плащания в евро - SEPA Instant. Приложихме натрупаното ноу-хау, когато настъпи моментът за въвеждането на незабавни плащания в лева чрез програмата Blink на Националната картова и платежна схема (НКПС), част от БОРИКА АД. Много от предизвикателствата, с които вече се бяхме сблъсквали в предходния проект, вече бяха преодолени - така имахме готови решения, които заедно с нашите партньори от БОРИКА успяхме да споделим както с колегите в целия банков сектор, така и с Българската народна банка (БНБ).

Какво e значението на незабавните плащания за пазара - а и за вас в TBI Bank?

- Вярвам, че помагайки на сектора една толкова нужна и важна услуга да стане по-добра и достъпна, успяваме съвместно да подобрим потребителското преживяване и да отговорим на нуждите на клиентите. А за нас в TBI Bank първото незабавно плащане в левове в България е още едно доказателство, че постоянно предлагаме нови и нови продукти за ежедневно банкиране от следващо поколение.

Кои бяха най-големите предизвикателства, които срещнахте?

- Основните предизвикателства, които срещнахме при въвеждането на незабавните плащания в левове, бяха свързани с това, че не навлизаме в един готов пазар с регулирани и ясни правила. Трябваше и все още се налага да се учим в движение. В самия ход на реализация се запознавахме с възможностите на колегите от другите банки, като същевременно изграждахме единен подход и процес, който да бъде лесен и адаптивен за всички ни. От една страна, беше интересен опит и предизвикателство, от друга - имаше немалко трудности, идващи преди всичко от факта, че целият сектор трябва да бъде обучен и подготвен, за да стане услугата възможна.

Предвид финтех компаниите, които предлагат такова решение в България от няколко години, закъсняха ли банките с въвеждането на незабавните плащания?

- Не бих казала, че са закъснели и бих искала да вметна едно уточнение, което често се пропуска - финтех компаниите предлагат по-скоро подобрено потребителско преживяване за клиентите си чрез мобилно приложение, през което можем да извършваме тези услуги. Можем да кажем, че банките започнаха с малко по-тромави онлайн канали, но реално плащанията, които финтех компаниите предлагат, са от естеството на вътрешнобанковите преводи, където преводът почва и завършва в същата институция. Докато сега говорим за своеобразна революция - плащания в рамките на 10 секунди от банка до банка, т.е. от един регулиран доставчик на платежни услуги до друг регулиран доставчик на платежни услуги. Става дума вече за услуга от много по-високо ниво. Така че бих казала, че банките влизат в точното време, като се обединяваме в името на това да предложим на клиентите още по-голяма гъвкавост и сигурност.

Какви са основните предимства на незабавните плащания за крайния клиент?

- На един онлайн семинар го бях описала по следния начин - докато си говорите на кафе с бизнес партньори, сключвате сделка и в момента, в който си стискате ръцете, осъществявате и плащането. Така, докато единият си отпива от кафето, другият вече е наредил сумата и тя е получена в съответната сметка. Друг сценарий - приятел или роднина има нужда спешно от пари назаем и както казват от Blink - докато мигне с очи, и сумата вече е в сметката. Незабавните плащания забързват колелото на всички услуги във всички сфери на нашия живот както за физическите, така и за юридическите лица. Досега фактор бе и несигурността - изпращаме едни пари, но не знаем кога ще стигнат. Докато вече чрез Blink на НКПС клиентът може да види веднага резултата от неговото плащане - парите са по сметката на бенефициента или трансферът е отказан мигновено поради съответна причина, която става ясна на момента. По този начин се спестява време и на двете страни.

Тъй като вече имате опит с незабавните плащания в евро чрез SEPA Instant, какви тенденции за този тип услуги наблюдавате при вашите клиенти?

- Удовлетворението от това, че сега и веднага могат да извършват своите плащания. Разликата между евровите незабавни плащания и левовите е, че SEPA Instant дава възможност за преводи единствено от и до банки, които са част от схемата, докато при Blink на НКПС БОРИКА предвижда до две години всички доставчици на платежни услуги на българския пазар задължително да могат да посрещат незабавни плащания. Това означава, че до две години реално ние ще можем да покрием целия български пазар с незабавни плащания, които да се случват в рамките на 10 секунди, 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. На Коледа сте решили да направите превод - и това става безпроблемно, без да се налага, както до момента, да изчакате да минат почивните дни.

Какви ще бъдат следващите ви стъпки в тази посока?

- Както нашият екип обича да казва - детето се роди, време е да започнем да го учим да ходи, да се изправи, да стане уверен в себе си младеж. Извън метафората - идеята е да направим услугата още по-атрактивна и достъпна, да я внедрим и в други продукти, да я предложим в различни пакети за ежедневно банкиране, за да може всеки да избере това, което отговаря на неговите нужди и разбирания. Освен това, тъй като услугата в момента е достъпна само във физическите ни офиси, работим върху това да я предложим на клиентите си и в дигиталните си канали в първото полугодие на 2022.