Великанът на моловете

Новият играч на пазара Paradise Center отваря до дни с рекордна площ от 80 хил. квадрата и с акцент върху забавленията

Paradise Center дни преди откриването    ©  Надежда Чипева
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Влизаш откъм пасаж с вид на търговска улица, вървиш покрай пейки, дървета и магазини и стигаш до Каньона – не истински, а със стена, имитираща скален масив. По пътя подминаваш изригващ на кръгъл час гейзер, атриум с изкуствено езеро, водопад, каскади от зеленина... Може и в обратен ред, ако влезеш от другия вход. Мястото е новият софийски мол Paradise Center, а имитацията на природа в градска среда – част от също така новата за българския пазар концепция на лайфстайл центровете (lifestyle shopping centres). Иначе казано, проекти с амбицията да комбинират пазаруването с много развлечения, ефектен дизайн и открити площи. И също така подвластни на тенденцията, че забавленията и потреблението вървят ръка за ръка и има по-голям шанс посетителите да изберат точно твоя търговски център, ако им предложиш и двете.

Всичко това – с доза условност в години на свито потребление и растящо предлагане на търговски площи на софийския пазар. Факти, които още повече задължават новите молове да предложат нещо впечатляващо и различно, ако искат да намерят място на него.

Дали това ще се случи с Paradise Center, ще проличи до месеци – веднага след като отшуми началният интерес от откриването му на 28 март.

По много от всичко

На пазар, където клиентите са с ограничен бюджет, а местата за пазаруване – все по-многобройни, трябва да впечатлиш – с мащаб и с концепция, за да успееш.

Инвеститорът в Paradise Center – "Бул дом" (чрез дружеството "Булфелд"), зад който стоят руски капитали, очевидно има подобна амбиция. Поне според мотото: по много от всичко, което дълго време стоеше на оградите, опасващи гигантския строеж на бул. "Черни връх" и ул. "Сребърна". Сега тях ги няма, строителството е на финала и търговският център изглежда още по-огромен с внушителните 196 000 кв.м разгъната площ. И с не по-малко амбициозен списък от наематели.

"Всички големи имена, които вече са стъпили в България, са при нас. При това с най-големите си и представителни обекти", обяснява Марин Караколев от Forton International, консултант по отдаването на площите в мола.

Сред ключовите наематели са Carrefour и "Технополис". В модната секция влизат H&M и най-големият им конкурент – Zara, заедно с всички брандове на испанската компания Inditex на обща площ от над 5000 кв.м (магазините на Inditex ще отворят със закъснение в края на април, но с нова концепция за Балканите). Полската LPP ще е представена с четири магазина, сред които Reserved с нов формат и първи самостоятелен обект на Mohito. Сред големите модни наематели са New Yorker, L.C. Waikiki, Kenvelo, Deichmann, GAP, както и дрогериите dm... Британската Marks & Spencer също изненадва с първи обект под марката Concept 11 – магазинът е на 1600 кв.м площ и със значително по-богат асортимент от досега. В секцията с високи марки влизат брандове като Canali, Polo Ralph Lauren, Vogue и за пръв път в България Dirk Bikkembergs.

С повече от стандартните си концепции са представени и операторите на развлекателните площи. Така например Cinema City отваря кино с 14 салона, включително и пръв в България оборудван за 4D прожекции. Производителят на стени за катерене Walltopia е избрал мола за първи по рода си център за забавление на възрастни и деца под марката Funtopia.

Веригата Playground също влиза със семеен развлекателен център на 4000 кв.м, двойно по-голяма площ от обичайното. Проектът включва боулинг зала с писти за деца и възрастни, голф-тренажори, билярд, 5D кино, аркадни игри, спорт кафе, детски център... Отделно от това собственикът на марката – варненският предприемач Красимир Узунов, е партньор и в концепцията за тематичен парк на покривната тераса на Paradise Center заедно с инвеститора в мола "Бул дом". Проектът е разработен от дизайнера Валерио Мацоли (EuroDisney край Париж) и включва 11 атракциона за всички възрастови групи, разположени на 6000 кв.м. Паркът отваря през лятото, а по думите на Узунов инвестицията е 6 млн. евро.

Включването на фитнес не е ново за моловете в България, но и в този случай в Paradise Center залагат на необичайна комбинация. Фитнес центърът на Orange в мола включва също басейн с олимпийски размер плюс зали за скоуош, йога и зона за СПА и релакс.

Логично, но несрещано до момента допълнение към микса е конферентният център Sofia Event Center, който включва зала за 2000 човека и открита панорамна тераса.

Да уцелиш формулата

Софийският пазар и към момента е наситен с търговски площи. Така че отварянето на два нови мола тази година – Paradise Center сега и Sofia Ring Mall на южната дъга до IKEA наесен, ще увеличи конкуренцията за привличане на търговци и посетители до пределни нива.

Факт, който за много хора прави трудно обяснимо строителството и откриването на нови търговски центрове. За инвеститорите в подобни проекти обаче нещата стоят различно. Кризата и спадът на покупателната способност завариха повечето предприемачи с вече купени терени и в немалко случаи – със започнато строителство. Логичното развитие бе в една посока: да завършат започнатото и да търсят най-конкурентната и устойчива във времето концепция.

Такъв беше и случаят с Paradise Center, чието изграждане започна през 2010 г. на терен от 36 000 кв.м на някогашното дружество "Мототехника и механизация". На тях "Булфелд" избраха да построят най-големия мол в България с търговска площ 80 000 кв.м (първенството досега бе на The Mall с 65 000 кв.м). Проектът бе замислен като център за цялото семейство, както го определя и управителят на компанията инвеститор Давид Михайлович Коблианидзе.

Според консултантите на обекта при мащабите на Paradise Center и при сегашната пазарна ситуация това е на практика единственият работещ модел.

"Концепцията ще издържи във времето, защото е мащабна и комплексна. Освен това голямата площ осигурява много повече място за маневриране при по-нататъшно развитие на пазара", коментира Стефан Косев от консултантската компания Regent's Property Advisors.

Марин Караколев добавя, че в глобален план търговските центрове стават все по-големи и с все по-разнообразни площи. Тенденция, която съответства на разширяващия се кръг от посетители.

"Моловете вече са много повече от места за пазаруване. Търси се широка комбинация от магазини, развлечения и услуги, за да бъдат привлечени потребители с различни интереси и те да прекарат повече време там. Има хора, които ходят в моловете на кино, на кафе, на срещи и покрай това пазаруват... По сходен начин може да дойдат в Paradise Center не само за обиколка по магазините, но и на басейн, фитнес или за развлечения", даде пример той.

За да се развие подобна концепция обаче, е необходим критичен минимум от площи. И това според Forton е отговорът на опасенията, че търговски център с мащабите на Paradise Center е неадекватно голям в условията на свит пазар.

"В действителност усещането идва от акцента върху развлекателната част, който е елемент от лайфстайл концепцията. В Paradise Center тя е над 25 000 кв.м. Ако ги извадите от 80 000 кв.м отдаваема площ, търговската част вече не изглежда толкова голяма", обяснява Марин Караколев.

В подкрепа на думите си посочва, че молът отваря с 81% отдадени обекти. Макар и след известно отлагане – първоначалният срок беше есента на 2012 г.

Конкурентен сблъсък

Преди години откриването на нов мол би породило само ентусиазъм за разрастване сред търговци и оператори на развлекателни площи, но в момента чувствата са по-скоро смесени.

За някои, като Красимир Узунов, проект с концепцията на Paradise Center е правилният избор за бизнес, защото "магазини дал Господ, но трябва и място за семейни забавления"... Росен Филимонов от "Комсед" също смята силната развлекателна част за предимство, още повече че тя кореспондира с концепция като тази на управляваната от него верига за детски стоки.

Други, като търговския директор на Humanic Венцислав Огнянов, обаче са на мнение, че новата вълна търговски площи идва прекалено рано предвид свитите бюджети на купувачите. Не липсват и мнения на негови колеги, че така пазарът се разводнява.

Видимият ефект е, че с всеки нов мол част от останалите губят посетители, а търговците – обороти. Иначе казано: пазарът не расте, а само се преразпределя между конкуренти.

В случая с Paradise Center очакванията са за силен конкурентен сблъсък с двата мола със сходни мащаби – The Mall и Serdika Center. И по-специално – с втория. Причината е, че той залага на микс от модни марки, сходен с този на новия гигант. А заради липсата на голям търговски център в южната част на София Serdika Center дълго време "покриваше" и част от тези райони.

"Въпросът е доколко новият мол ще отнеме клиенти от вече работещите, след като вълната на първоначалния интерес отмине", смята Давид Давидов, управляващ партньор в консултантската компания 3D Retail Management. Според него има подобна вероятност, тъй като Paradise Center конкурира Serdika Center като концепция за пазаруване, а The Mall с развлекателната част.

Повече от силен обаче се очаква да е ефектът на Paradise Center върху разположения в близост City Center Sofia, тъй като в непосредствения обхват и на двата търговски центъра попада гъсто населеният район на квартал "Лозенец".

Тесни места

Редом със силните си страни обаче новият мол на юг, има и слаби места. Едно от най-видимите е, че изпревари развитието на околната инфраструктура. А това, поне в началото, може да затрудни достъпа и да отблъсне посетители.

Продължението на бул. "Тодор Каблешков", който ще минава непосредствено пред търговския център и ще облекчи достъпа от някои южни квартали, още е само на хартия. Единствената завършена част е тази, асфалтирана от самите инвеститори в мола, но тя на първо време ще се ползва за паркинг.

Разширението на бул. "Черни връх" в частта около Paradise Center също все още не е факт и в момента при светофара в района често стават задръствания. Най-рано към края на 2014 г. се очаква да е готова и планираната метростанция при кв. "Хладилника". По проект тя ще има топла връзка с мола и ще облекчи достъпа до него, но за момента също е само проект.

Все пак очакванията са до няколко години достъпът до най-големия софийски мол да се подобри значително. Не такива са обаче нагласите по отношение на пазарната ситуация и потреблението. Така че конкуренцията за наематели и клиенти ще остане ожесточена за всички търговски центрове в София. Независимо от размера им.

 

Малко факти

- Инвеститор: дружеството "Булфелд", еднолична собственост на "Бул дом". През различни дружества дялове в компанията имат няколко физически лица с руско и българско гражданство – Йосиф Блаошвили, Паата Гамгонешвили, Роланд Исаев, Александер Мегре и Давид Коблианидзе. Техните имена също през различни компании, се свързват и с дружеството "Булреал", собственик на Стоков базар "Илиянци".

- Paradise Center е финансиран със собствени средства и кредит от 59 млн. евро от "Уникредит Булбанк". При отпускането му през 2011 г. е учреден залог върху дружеството собственик на мола - "Булфелд", а самото то е оценено на 150 млн. евро.

- Търговският център е със 196 000 кв.м разгъната площ и 80 000 кв.м отдаваема част, от които 25 000 кв.м са развлекателни площи. Изграден е на терен от 36 000 кв.м в района на квартал "Хладилника". Има подземен паркинг с 1900 места плюс допълнителни 450 места на открито.

 
85 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    emil.i.stoyanov avatar :-|
    Emil Stoyanov
    • - 1
    • + 169

    Има един маалък проблем и той е в пропусквателната способност на пътищата до Хладилника, която е под всякаква критика. И в момента в пик час там се чака сериозно на светофара, какво остава като го открият? За да има "поток" от клиенти, този поток трябва да може да се придвижи бързо до шопинг центъра, а след това и да се оттегли по същия начин, какъвто е случая с мола на Цариградско, а не да чака десетки минути за да може да се добере до паркинга, а след това още толкова на тръгване...

    Нередност?
  • 2
    emil.i.stoyanov avatar :-|
    Emil Stoyanov
    • - 4
    • + 57

    Което и е отбелязано на стр.3 от статията, но не бях стигнал до нея преди да напиша коментара си... т.е. проблема е повече от сериозен.

    Нередност?
  • 3
    euronymous avatar :-|
    Euronymous
    • - 4
    • + 76

    Както в 'Пълна. Лудница' от парламента ще направим мол с името 'Парламол'

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 27
    • + 76

    има и един голям проблем и той е инфузията на полумръсни рушняшки пари в българската икономика... :)

    Нередност?
  • 5
    reveal avatar :-?
    Reveal
    • - 9
    • + 11

    До коментар [#2] от "emil.i.stoyanov":

    Мола на Левиев до президентския дворец е същия като разположение и достъп. Това не е проблем,

    защото е безспорен номер едно в румънската столица. Само може да става по-добре.

    Нередност?
  • 6
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
    • - 13
    • + 29

    Моловете са американска измислица, в страни с развито пазарно стопанство са печатница за пари!

    В Лудвигсбург има един мол Бройнингер, за около 20 години му увеличиха площите поне двойно, постоянно пристрояват нови тела!

    Нередност?
  • 7
    dggm avatar :-|
    dggm
    • - 11
    • + 35

    Първият мол с директна връзка с метрото ще доминира пазара.

    Другите (освен на силно комуникативни локации) ще трябва да се преориентират към смесено ползване - офис / търговски площи. Наемите там ще са ниски.

    Нередност?
  • 8
    mumi avatar :-|
    mumi
    • - 14
    • + 119

    Откриването ще го пропусна, но до закриването може и да отида.

    Нередност?
  • 9
    1951 avatar :-|
    1951
    • - 2
    • + 21

    До коментар [#7] от "dggm":

    Щото до сега такова нещо няма, а?

    Нередност?
  • 10
    petar_georgiev avatar :-|
    petar_georgiev
    • - 15
    • + 55

    Мол до мол, мила моя майно льо! И в тях руснак до руснака...

    Нередност?
Нов коментар