"Железница" е единственият тунел в България, който покрива всички европейски стандарти

Проектът е с уникални и ключови елементи - площадка за хеликоптери, два моста над Суха река, както и подпорна стена при директното трасе

"Железница" е единственият тунел в България, който покрива всички европейски стандарти
"Железница" е единственият тунел в България, който покрива всички европейски стандарти
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Тунел "Железница" е най- дългият и най-модерният пътен тунел, изграждан досега в страната. Водещият партньор в обединението ДЗЗД "АМ Струма 2018", което строи съоръжението, е "Джи Пи Груп". "Тунелът има интересни технически характеристики. Двете му тръби са с дължина около 2 км всяка. Важно е да се знае, че в съоръжението има четири напречни пешеходни връзки и други две за автомобили между тръбите. Това е решение в случай на авария за преминаване и евакуация на хора. Изградени са 26 SOS комбинирани ниши, където ще има пожарогасители, телефони и други необходими по проект елементи", разказва инж. Иван Танев, главен инженер в "Джи Пи Груп" АД и ръководител на обекта.

Работа и предизвикателства

Обичайно на обекта е имало около 60 души екип, като режимът на работата е бил непрекъснат - 24 часа, 7 дни в седмицата. Специализираното оборудване, като тунелен багер, робот за пръскан бетон, тунелна карета за анкери и пробивни дейности, тунелен челен товарач, е ново и това дава възможност да няма прекъсване на работата поради аварии. Създадено е и звено, което извозва скалната маса до съответния табан. На терена са обособени и снабдителен отдел, склад и т.н.

Дори по време на извънредното положение при ковид пандемията дейностите са продължили без прекъсване, като са взети предпазни мерки за работа в закрити помещения, използвали са се маски, ръкавици, дезинфектанти и т.н. "Работата в нашата компания - независимо от мащабите на проекта - винаги е била подчинена на два основни принципа: екипност и отговорност. Неоспорим факт е, че всички са изключителни професионалисти, във всеки един аспект - от работещите в забоя, със стаж под земята от над 10 години, през отговарящите за безопасността до инженерно-техническия персонал във фургоните. За съжаление, имахме повод да докажем всичко това и нагледно", припомня инж. Танев за изпитанията на пандемията.

Заради нея има и забавяне в доставките, което налагало промени в графика. Въпреки сложната ситуация в страната работата по тунела не е спирала и за миг. Строителният процес малко се усложнява поради забавянето на някои доставки от външни изпълнители, включително и на тези от чужбина, основно заради затварянето на границите или дългия престой на товарите на ГКПП.

При изграждането на "Железница" е имало редица трудности. Най-непредвидими са геоложките особености на терена, през който преминава съоръжението. Скалният масив е като жив и постоянно трябва да се напредва и укрепва и колкото по-бързо се случват тези операции, толкова по-безопасно е. Скалният куп е нееднороден, с множество пукнатини, с различни тектонски или разломни зони. Преминаването през геоложките различия на планинския масив при обилни валежи и повишаването на подпочвената вода е изключително предизвикателство, защото създава предпоставки за течове, свличания и срутвания.

За пътуващите в тунела няма да има опасност при обилни дъждове. Направена е хидроизолация с фолио, което завършва с дренажни тръби, последвана от цялостна облицовка. Но точно заради обилни валежи при изпълнение на строителните дейности през лятото на 2020 г. се активизират две свлачища. За едното има изготвено техническо решение, но другото остава проблемно за укрепване. Те са причината пътната отсечка все още да не се ползва, въпреки че тунелът има акт 15.

През 2020 г. се случва свличане на пет-шест кубика земна маса с тегло около 10-12 тона и е имало затрупване, като това е първият подобен инцидент в тунел от над 10 години насам. Нямало е никакви индикации, че е възможно да се получи такова свличане. Според специалистите в тунелното строителство, което е вид минно строителство, то е най-сложното, много специфично и са възможни непредвидени ситуации. В този участък скалите са ронливи, напукани и след обилните валежи, паднали тогава, водата е проникнала надолу. Но благодарение на бързата реакция, хладнокръвието и екипната работа на всички в онзи момент фаталният край е избегнат.

"Удовлетворението от работата, колкото и нескромно да звучи, идва от преодоляването на трудностите. Ние заедно с екипа си доказваме, че ненапразно сме придобили знания и ни е гласувано доверието да отговаряме за един от най-сложните обекти в страната. Въпреки непредвидените ситуации човек винаги изпитва задоволство, че е участвал в строителството на нещо значимо, което хората ще ползват десетилетия занапред", коментира инж. Танев.

Безопасност и иновации

Във връзка със сложните геоложки условия на терена в околността са използвани гъвкави решения. Строежът на скалите в района е необичаен и предварителните проучвания са установили, че геологията е различна на едно и също място. Проучвателните геоложки дейности са проведени на два етапа. Първият е за предпроектното проучване, когато са извършени вертикални и наклонени сондажи. Непосредствено преди старта на проекта са направени допълнителни геоложки изследвания с още пет вертикални и с два хоризонтални сондажа, за да се създаде по-добра геоложка картина за работата от двете страни на тунела. С годините геологията на скалите е претърпяла метаморфози и те са нееднородни - изключително ронливи и неустойчиви на места. Това обстоятелство налага на всеки завой геолог да взима характеристиките на скалната основа и да предписва крепеж.

"Тунел "Железница" е единственият в България, който покрива всички европейски стандарти. Внедрена е интелигентна система за управление на трафика - "Скада", която е в готовност да реагира на всякакви сценарии. Всички 11 системи за безопасност се управляват централизирано чрез нея.

Проектът е уникален и с няколко ключови обекта - площадка за хеликоптери, два моста над Суха река, както и подпорна стена при директното трасе. Специалната хеликоптерна площадка е ситуирана непосредствено след тунела, в посока към Кулата. За първи път на инфраструктурен обект е изградено подобно съоръжение. Нейното предназначение е да осигури достъп на медицински хеликоптери при аварийно-спасителни и противопожарни операции, свързани с възникнали инциденти в тунела, около него, както и в целия регион.

В тунела има трафик контролни центрове от двете му страни, енергоефективно осветление, системи за видеонаблюдение, интелигентна система за управление на трафика, аудио- и радиооповестяване, електронна система за контрол на достъпа. Срещу задимяване и пожар се задействат вентилационни и пожароизвестителни системи, като вентилацията работи непрекъснато, но при по-силно задимяване се включват и допълнителни вентилатори за отвеждане на дима отвън. Компанията е изградила специални напречни връзки между двете тръби, които да послужат за евакуация при тежка катастрофа.

Цялостният проект за този регион, от който е част и тунел "Железница", ще подобри транспортните коридори по направлението север-юг, а това не само ще осигури по-добра свързаност на страната с Гърция, но е от значение за транспорта в цяла Европа. Автомагистрала "Струма" е важна трансверопейска магистрала. След цялостното й завършване времето за пътуване от София до Солун ще се намали значително. Изграждането й по трасето София - Кулата ще осигури надеждно и бързо преминаване на трафика по направлението Централна Европа - Гърция и връзката с пристанищата на Средиземно море. Чрез развитието на коридора българската икономика ще стане по конкурентоспособна и ще повиши качеството на живот на местните общности.