Започна изграждането на новия лъч на столичното метро през район "Слатина"

Изпълнител на две от метростанциите е ДЗЗД "Метробилд Изток" с водещ партньор "Джи Пи Груп" АД

Започна изграждането на новия лъч на столичното метро през район "Слатина"
Започна изграждането на новия лъч на столичното метро през район "Слатина"
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Започна строителството на второто разширение с шест километра на третата линия от подземната железница в столицата. Със специално събитие беше поставено начало на прокопаването на метростанция до "Арена София" и на Метростанция 6, ситуирани под южното локално платно на бул. "Цариградско шосе" и пред спирката на Окръжна болница. Изпълнител на двете съоръжения е ДЗЗД "Метробилд Изток" с водещ партньор "Джи Пи Груп" АД.

Кметът на София Васил Терзиев и министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков дадоха началото на строителните дейности.

Важен и чакан проект

Кметът на София Васил Терзиев обяви, че се ангажира да продължи тази добра традиция, така че през 2027 г., когато този и други проекти бъдат готови, пак да има кой да дойде на първа копка и да продължи с развитието на транспорта.

"Това е важен и чакан проект, който има отношение към това как ще се придвижват по-удобно и ефективно 75 хиляди софиянци", каза кметът на София по време на откриването на разширението. Васил Терзиев допълни, че по този начин ще накарат между девет и десет хиляди софиянци да слязат от колите и да изберат метрото като средство за придвижване. Той посочи, че развитието на градския транспорт е основна тема на общината, която ще продължава да инвестира в развитието на метрото.

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков заяви, че трафикът ще се облекчи със строителството на метрото, което ще осигури една по-добра свързаност и по-добро икономическо развитие на столицата. "Трябва да свикваме да минаваме към екологичния транспорт, каквато е философията на метрото", посочи министърът.

Ръководителят на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев посочи, че всеки следващ етап от изграждането на метрото е важен за столичани, но този е особено важен, защото със сравнително малка дължина от шест километра ще обслужва повече пътници на километър отколкото останалите отсечки от метрото.

Какво включва проектът

Строителството на новата трета линия включва изграждането на второто разширение на Линия 3 през кварталите "Гео Милев" и "Слатина" до зала "Арена София", бул. "Цариградско шосе" и Окръжна болница.

Участъкът през "Слатина" е дълъг близо 6 км и на него ще бъдат разположени 6 станции. Трасето започва от ул. "Шипка", където при изпълнението на централния участък на Линия 3 в зоната на Военна академия бе изградена голяма трапецовидна шахта с дължина 60 м за отклонение на линията по трасето. След това трасето продължава под парка на Военна академия, по ул. "Гео Милев", жк "Слатина", бул. "Асен Йорданов" и достига до бул. "Цариградско шосе" и ул. "Йерусалим".

Метростанция "Арена София" е ситуирана по продължението на бул. "Асен Йорданов" срещу зала "Арена София" и е изместена към югоизточния тротоар (към "София Тех парк"). Тя е с един централен вестибюл, като западният вход му е непосредствено пред зала "Арена София". Източният вход на станцията е разположен на източния тротоар на булеварда, пред входа на "София Тех парк". Към метростанцията не е предвиден паркинг, но югоизточният вход-изход е оформен на бул. "Асен Йорданов", непосредствено до спирка на градския транспорт.

"Джи Пи Груп" АД ще изпълни още една метростанция - "Цариградско шосе". Тя ще е изцяло под локалното платно на булеварда, при спирката на градския транспорт при УМБАЛ "Света Анна", и ще стига до кръстовището с бул. "Йерусалим". Станцията е с два входни вестибюла. Югоизточните входове-изходи ще са два, като единият ще е в локалното платно на 150 м от кръстовището с бул. "Йерусалим", а другият ще е с нов пешеходен тунел до другата страна на "Цариградско шосе". Северозападният вход-изход е оформен изцяло към съществуващия пешеходен подлез, преминаващ под бул. "Цариградско шосе" и свързващ спирките на градския транспорт. За целта ще бъде изградена връзка на вестибюла на метростанцията с подлеза под локалното платно на булеварда. При последната станция ще се строи и подземен двуетажен паркинг за автомобили с 230 места, като 28 от тях ще са за хора в неравностойно положение.

За строителството на тунелните участъци ще бъде използвана тунелопробивна машина (ТПМ, т.нар. "къртица"), защото няма как да се премине през парка на Военната академия, под ул. "Гео Милев", а и на две места под реки. Технологията на имплементиране е нов австрийски тунелен метод за двете подлезни връзки под ул. "Асен Йорданов" (МС 5) и бул. "Цариградско шосе" (МС 6), а за метростанциите и вентилационните уредби - открит котлован с вертикално укрепване, или т.нар. миланска плоча. Станциите са плитко разположени и не може да се използва подземен способ. Идеята е да се възстанови по-бързо теренът и да се пусне движението отгоре.

Очаква се трафикът да бъде затруднен за около година и половина, след което ще се работи отдолу, без да се пречи на автомобилния поток.