Мат Соун: Големите търговски вериги трябва да са повече технологично ориентирани

Генералният мениджър на Ocado Technology пред "Капитал"

Очевидно има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме доста уникални, ако вземете предвид набора от дейности, които извършваме, смята Соун
Очевидно има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме доста уникални, ако вземете предвид набора от дейности, които извършваме, смята Соун
Очевидно има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме доста уникални, ако вземете предвид набора от дейности, които извършваме, смята Соун    ©  Кирил Кирчев
Очевидно има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме доста уникални, ако вземете предвид набора от дейности, които извършваме, смята Соун    ©  Кирил Кирчев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Британската компания Ocado e най-големият онлайн търговец на хранителни стоки в света. Мат Соун е генерален директор на Ocado Technology, подразделението отговорно за развитието и внедряването на технологиите. В него работят над 1200 софтуерни инженери и други специалисти, отговарящи за IT и софтуерната инфраструктура на Ocado, включително и в България. Компанията има и цялостно облачно решение - Ocado Smart Platform (OSP), за автоматизирани складове, изпълнение на поръчките и доставки, което предлага на големите глобални вериги. Соун е завършил математика в Imperial College London и работи в компанията от създаването й през 2002 г. Ocado ще участва на форума за иновации Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал", който ще се проведе на 22 февруари в Sofia Event Center. Повече информация за събитието на http://innovationexplorer.bg/.

Какви технологии използвате в онлайн ритейл бизнеса и по какъв начин могат да променят индустрията като цяло?

- Ще назова три от основните технологии на бизнеса ни. На първо място, това са облачните технологии. Нашата интелигентна платформа извън складовете се намира в "облака", затова тази технология е от изключителна важност за нас. Става въпрос за използването на услуга, предоставена от специалист, или една виртуална сървърна среда, която ни позволява разработването на софтуер като услуга. Това означава, че ние можем да изградим нашите платформа и приложения и да ги предоставяме на различни клиенти като платена услуга.

Роботизирането и автоматизирането са другите основни части от бизнес модела на компанията ни. Още от 2002 г. Ocado непрестанно се роботизира и автоматизира. А това означава, че правим нещата по-точно, с по-голяма ефективност, непрестанно търсейки възможности за иновации. Затова имаме и наши собствени научни проекти в сферата на роботиката, които ни помагат да усъвършенстваме нашата интелигентна платформа.

Наред с тези три мога да добавя и машинното обучение и изкуственият интелект, които вече знаете, че използваме. Умните алгоритмични технологии вече са част от арсенала на компанията и използваме тези, които са приложими в определените ситуации. Правим това от години и без значение дали е за пакетиране на поръчките по възможно най-добрия начин или за извършването на т.нар. анализ на чувствата на клиентите ни от техните мейли. Когато клиентите ни изпратят съобщение до нашия контактен център, ние сме разработили технологии, които извършват т.нар. анализ на чувствата - те засичат дали потребителят е недоволен от нещо, или пък е щастлив от нещо, като впоследствие тези съобщения се сортират по тези показатели, което ни помага да предоставяме по-добри услуги на клиентите ни.

А как се съчетава роботизацията с дейността на хората в складовете ви?

- За нас автоматизацията е по-общ термин, въпреки че до голяма степен прилича на роботизацията. Хората, които обикновено работят в тези две насоки, притежават сходни качества и умения, но автоматизацията на компанията е концентрирана в складовете ни, докато роботизацията е част от научните ни проекти, разработвана да помага на служителите ни в изпълнението на задачите им.

Когато хората си мислят за роботи, си представят как роботите ще ги изместят в бъдеще. Според опита на компания ни от 2002 г., напротив, персоналът ни нараства всяка година от създаването ни и вярваме, че в някои случаи, когато извършването на по-малките ежедневни дейности от роботите, в които те са и по-добри, създава възможността за хората да се занимават с по-интересни неща.

При представянето на годишните финансовирезултати обявихте, че компанията ще се трансформира от онлайн търговец в продавач на технологии. Каква е причината за решението? Смятате ли, че сте достигнали до лимита на онлайн търговията и ще се опитате да си създадете влияние като технологична компания, предоставяйки софтуер на други търговци на дребно?

- Смятам, че има няколко фактора. Не сме достигнали лимита на бизнеса си, защото във Великобритания той расте всяка година с двуцифрени темпове и това е така от създаването на компанията ни. Една от причините за тази промяна е, че ако Ocado реши да разшири бизнеса си в, да речем, България, Франция или Канада, това предполага наличието на големи познания за местния пазар. Трябва да разбирате какво купуват хората, което е изключително трудно, различни видове промоции и т.н.

Поради това, предполагам, продаването на платформата на чуждестранни търговци е по-сигурен начин за разширяване на бизнеса на компанията, но това не е непременно, защото онлайн търговията е достигнала лимита си. В Обединеното кралство тя продължава да расте всяка година. Смятам, че търговската ни платформа е родена от осъзнаването, че като компания ние сме разработили уникално предложение. Осъзнахме, че правим нещо, което никой друг не предлага или поне не в такъв мащаб.

Очевидно има някои международни компании, които предлагат хранителни продукти от свои собствени складове, но площта, която покриват, е значително по-малка. На второ място разбрахме, че сме разработили технология, която съчетава всички възможни технологии и системи. Така, вместо да получаваш различните видове услуги от различни доставчици, ние предлагаме всичко на едно място. Именно на база тези две неща разбрахме, че това е нещо, което бихме могли да продаваме на други компании.

Смятате ли, че големите търговци на дребно трябва да са по-технологични компании като Ocado?

- Големите търговци на дребно трябва да са по-добре технологично-ориентирани. Смятам, че Ocado е уникална по отношение на разнообразие на технологиите. Не мисля, че има друга компания като нашата в света. Очевидно има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме доста уникални, ако вземете предвид набора от дейности, които извършваме.

Имаме много видове разработчици, които съответно работят по различни видове софтуер, изследователи по роботика и много други. Притежаваме огромен набор от хора, заети в технологични иновации, което означава, че има изключително малко проблеми и дейности, за които не можем да открием решение. Иначе казано, ако има нещо, което бизнесът иска да прави, можем да се позовем на този богат технологичен опит. За нас работят над 1200 софтуерни инженери и техният брой расте постоянно.

И всъщност, дори да не притежаваме нужния опит, подходът, който обикновено използваме, е да намерим хората, които го притежават, и да ги поканим да се присъединят към компанията. Затова, наистина, ако сте инженер в България и искате да работите върху различен набор от операциите ни, Ocado предлага изключителна работна среда.

Макар да звучи леко егоистично, нашият бизнес модел е уникален и сме изградили технологичната си база спрямо него. Например в складовете ни, които по-скоро наподобяват фабрика, някои от съоръженията, които желаехме да изградим, не се предлагаха от никого и затова бяхме принудени да си ги направим сами. Изградихме свой собствен технологичен капацитет, защото имаме уникален бизнес модел. Предполагам, че би могло да се каже, че ако един търговец предлага същото като останалите търговци, не бихме имали тези затруднения, защото в този случай технологията вероятно би била достъпна от трета страна. Въпреки това да притежаваш техническия капацитет е от изключителна важност по отношение на гъвкавостта на компанията.

Не се ли страхувате, че други компании като Alibaba и Amazon могат да заимстват вашия бизнес модел?

- На първо място, смятам, че някои от тези компании притежават сериозен технологичен капацитет, но поне за момента ние сме единствените, които извършват тази дейност, а зад нея стои огромна база от познания и технологичен ноу-хау. Технологията е изключително важна, наистина, но заедно с това трябва да притежавате и наблюденията какви точно технологии да разработвате, а също и да добавите собствените си познания за бизнес сегмента, в който работите, като комбинирате двете неща. Това не означава че сме извън опасност, но смятам, че поне за момента се намираме в уникална пазарна позиция.

Интервюто взе Кирил Кирчев