🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бриджит Чарнота: Превърнете слабостта си в сила

Бившият преговарящ с България от страна на Европейската комисия пред "Капитал"

Бриджит Чарнота казва, че силната карта на България са биоразнообразието, културата и историята
Бриджит Чарнота казва, че силната карта на България са биоразнообразието, културата и историята
Бриджит Чарнота казва, че силната карта на България са биоразнообразието, културата и историята    ©  Цветелина Ангелова
Бриджит Чарнота казва, че силната карта на България са биоразнообразието, културата и историята    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Бриджит Чарнота е бившият преговарящ с България от страна на Европейската комисия между 2004 и 2007 г. По-голямата част от времето й минаваше с това да преговаря, моли и да се кара основно със служителите на МВР, докато през свободното си време се ядосваше от презастрояването на Черноморието и липсата на внимание към Дунавския регион. Макар че Чарнота е специалист по интелектуална собственост, тя е голям почитател на класическата музика и запален художник. След като се пенсионира, тя продължи да се занимава с България, но с различни инициативи - да организира културни събития като конкурса за лютиери Euphonia. В последните години тя не престава да повтаря, че България е нещо повече от "слънце, море и евтина бира".

Бихте ли дошли в България като турист и ако не, защо?

- На теория да, като се има предвид откъде произхождам – от северните страни, където хората са готови да пътуват, за да получат малко слънце. Реално, ако нямах бизнес причини да посещавам България, страната щеше да бъде доста надолу в списъка ми с предпочитанията. Първо, полетът е дълъг, а ако пътувам за едното слънце, мога да го получа с много по-къс полет. Освен това връзката не е много редовна и с редки изключения изисква прехвърляне в София. В допълнение на това, когато пристигнете, имате няколко проблема, които липсват в другите страни. Имате кирилицата, която си е доста голямо предизвикателство за хората, които не са свикнали с нея. Отношението към клиента в България невинаги обръща внимание на неговите желания. Бях в хотел в голям град, който посреща много туристи, и телефонът ми не работеше. Помолих да го оправят, но в крайна сметка ми беше казанo, че той не е работил от няколко дни. Молбата ми да ми сменят стаята предизвика шок. Това е проблемът, манталитетът на "не може", вместо "дайте да оправим нещата".

Така че всеки път, когато идвам в България, аз се наслаждавам на страната ви по причини, които нямат нищо общо със стандартните туристически мотиви.

Защо България не може да избяга от имиджа на "слънцето, морето и евтината бира"?

- Погледнете бранда България. Ако направите проучване с какви думи чужденците асоциират България, голяма част ще са негативни, част позитивни, но евтино и слънце ще са водещи сред тях. Трябва да имате предвид, че има още много страни с тези характеристики, които са с много по-развита туристическа инфраструктура, като Кипър или Малта. Така че, ако се сравните с останалите страни - членки на ЕС, ще видите, че всъщност нямате уникални козове, които да ви отличават. Но в същото време имате доста дефицити като лоши пътища, неадекватни водни пътища по Дунав, липса на усещане за нуждите на клиентите.

Познавате България много добре и ако трябваше да предложите ново брандиране, какво би включвало то?

- Най-силната ви карта е биоразнообразието и зеленината, културната ви история. Това са все неща, за които хората искат да изхарчат парите си, все неща, които биха ги накарали да се чувстват добре. Това е типът на туристите, които бихте искали да търсите, такива, които искат да харчат парите си за неща, които не биха увредили природата. Това би била и причината да търсите алтернативни форми на туризъм вместо пакетния турист.

Това са възможности, които трябва агресивно да преследвате. Това е начинът да преобърнете представата за България, тъй като никой няма да очаква това. Можете да преобърнете сегашната си слабост в сила.

Но тогава трябва да бъдете сериозни за такива неща като използването на водния транспорт по Дунав – доста по-добре е да се придвижвате с корабче, вместо да се влачите по пътищата три часа, за да направите 20-минутно пътуване. Ето защо някои неща, които нямат нищо общо с туризма, трябва да се движат ръка за ръка с туризма. Не може да се действа в изолация и да си мислим "нека сега създадем представа за България като страната на розите". Трябва много да работите да се елиминират и негативните представи за България, които хората имат.

Трябва да се намери някакъв механизъм, който да покаже реалната ситуация в туристическия пазар, какво е тръгнало погрешно и как евентуално то да се поправи. Вие имате според статистиката от 2008 г. 1600 хотела, Португалия има 2000, т.е. имате ужасно голям капацитет и вероятно много празни легла. В същото време имате много малко алтернативни средства да настаните туристи като хижи, семейни хотелчета и т.н. Ако имахте такива форми, това би довело и до по-равномерно разпределение на ползите от туризма сред повече хора. Така че се нуждаете от повече аналитична работа. И след това трябва да бъдат взети мерки.

Какво би могло да се направи, за да се промотира този алтернативен туризъм, използваме ли достатъчно средствата на ЕС и има ли достатъчно внимание от страна на правителството?

- Има достатъчно средства, които могат да се използват както за подобряването на планирането, така и за обучения или конкретни мерки за подобряване на туристическата инфраструктура. Те са част от Фонда за регионално развитие или от програмите за трансгранично сътрудничество. Въпросът е да се намери правилната структура, която да води процеса, а не да се предполага, че това е единствено ролята на министерството на икономиката или само една асоциация на хотелиерите.

Като цяло туризмът идва доста надолу в приоритетите, дори и да представлява 5% от БВП на страната или дори 10%, ако се включат всички възможни сектори. В България постоянно се правят експерименти къде да се сложи отговорността за развитието на туризма, как да се планира развитието му. Вие не сте лишени от планове и стратегии, имате толкова много, че човек може да си прекара живота, четейки ги. Но да се превърнат в действие се изисква усилие. Правителството трябва да изслушва местните общности, които са много по-добре подготвени да осъществят общото планиране в конкретни действия. Сега тези, които имат по-добър достъп до правителството, които са малко по-бързи и ловки, успяват да осъществят своите планове за сметка на местните общности.

Освен това парите трябва да бъдат използвани за големи проекти, а не за дребни подобрения, които са като изсипване на вода в пясък.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev
    • - 1
    • + 11

    Много добре казано !

    Нередност?
  • 2
    moreni avatar :-|
    moreni
    • + 12

    Зеленина и биоразнообразие, дами и господа! Разберете го най-сетне!

    Нередност?
  • 3
    nausea avatar :-|
    think green
    • - 1
    • + 9

    Е, нека най-после чуем и от вън какви са силните ни страни, и по-важното - това да породи действия :)

    Нередност?
  • 4
    extrasho avatar :-|
    extrasho
    • + 2

    Страшно откровена е на първия въпрос. Учудващо за евробюрократ, макар и бивш. "Не може" вместо "дайте да оправим нещата" e много точно попадение. Това наистина трябва да се промени и то ще се промени, но трябва време и най-вече усещане за смисъл, за самочувствие у българите.
    Ние като нация, сравнени със Западна Европа, сме още много гладни, боси и бедни. В цялост сме такива. Некви мутри и новобогаташи, макар и негладни и небоси, продължават да носят манталитета на гладуващи и окайващи се, така че не само не променят общата картина, но дори засилват усещането за грешна посока, от което произтича вездесъщото "не може". "Не може да се правят даром неща." "Не може току-така да се дава на хората гратис." "Не може природата да е по-важна от келепира."
    Икономическите и социалните сътресения от последните 40 години ни върнаха в епохата на възрожденците. Там при Паисий и Софроний, където е по-фешън да си грък или турчин, понеже е по-блажен досегът до властта и келепира. Там, където всеки гледа в паницата на другия, завижда, предпочита да открадне, дори да убие, вместо да си заслужи с труда си. Там, където властта е в ръцете на най-гнусните типове.
    Но ще се оправят нещата. Живота е по-силен от небитието. Трябва стабилност, трябва аристокрация, трябва традиция, трябва време. Народа по-бързо трябва да се буди и сам да поема инициативата за живота и благополучието си. Слава богу все повече българи живеят на Запад. Това ще движи страната напред, както например днес, след 30-40 години имиграция, турските имигранти са важен фактор в модернизацията на Турция.

    Нередност?
  • 5
    vladimiryosifov avatar :-P
    Владимир Йосифов
    • + 1

    Бриджит Чарнота ни казва в прав текст : хората са проблема.
    ---
    От години пиша за Малта и показвам снимки.
    Българският плаж и заведение е най-мръсното място в Малта.
    http://vladimirproperty.com/component/option,com_hotproperty/task,view/id,707/Itemid,99999999/
    Намира се на крайбрежната алея и няма гост на Малта, който да не го види.
    Какво направи България да рекламира чрез този плаж - заведение туризъм в България ?
    НИЩО !
    Какво направи България за помощ на българите, работещи в това заведение ?
    НИЩО !
    ---
    В Малта много от възрастните хора заети в туризма са слабограмотни.

    Разликата между нашите работници в туризЪма и малтийските е желанието да Ви услужат и да Ви вземат парите.


    Нередност?
Нов коментар