🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Оправяй се, ако можеш

Лошите пътища и оскъдната информация са двете най-големи пречки пред развитието на алтернативната ниша

Село Горно Дряново. Отпред е Лещен. Отзад - Ковачевица. А тук пътят липсва.
Село Горно Дряново. Отпред е Лещен. Отзад - Ковачевица. А тук пътят липсва.
Село Горно Дряново. Отпред е Лещен. Отзад - Ковачевица. А тук пътят липсва.    ©  Надежда Чипева
Село Горно Дряново. Отпред е Лещен. Отзад - Ковачевица. А тук пътят липсва.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Do you speak English, попитал чужденец двама полицаи на едно кръстовище. "Тц", отвърнал единият. Sprechen Sie Deutsch, упорствал иноземецът. "Тц", красноречиво отговорил пак представителят на реда. Parlez-vous francais, не се отказвал туристът. "Ъ-ъ-ъх", държал на своето униформеният. Чужденецът махнал с ръка и потеглил. Тогава другият полицай се възхитил и казал на колегата си: "Абе, видя ли този колко езици знае!" А първият отвърнал: "Е, като знае толкова езици, оправи ли се?"

Почти в същата ситуация се намират и туристите, които идват в България на различен тип туризъм. Пътните табели по малките планински села или са само на български, или изобщо липсват. И то на ключови кръстовища. Пътят към габровското село Кметовци е обозначен. С изключение на едно ключово кръстовище, където трасето се разделя и дава две алтернативи - към Съботковци или Харачертите. Изборът се прави само по шесто чувство.

Или предизвикателството за тези, които пътуват към родопското село Ковачевица. Малко след Лещен в село Горно Дряново пътят просто свършва. Изведнъж се превръща в тесен процеп между къщите, на която ямите се редуват с бабуни и правят офроуд трасе. Нелучайно в селото има само УАЗ-ки на по 30 години. Истински екстремно.

Примерите могат да бъдат стотици.

Инфраструктурата на България е огромният проблем пред различния туризъм, който най-често се свързва с малки населени места, запазили автентичността и чара си. Алтернативният туризъм има голям потенциал. Там, където има красива природа, история и култура, истински места и дружелюбни хора, би могло да има и туристи. Само че базовите дадености не са достатъчни, нужни са и значителни усилия, за да стане продуктът наистина ценен. Не е достатъчно да имаш къща, трябва да може да е обозначен пътя до нея, а и да може да се стига безпроблемно до нея.

Има редица пречки, които блокират алтернативния туризъм, а тяхното отстраняване е в ръцете и на държавата, и на частните предприемачи.

Не може да има туризъм там, където няма пътища, транспорт и инфраструктура. Достигането до Ковачевица е повече от приключение, за съжаление рисковано. Ако един чужденец премине през такъв път, ще му остане лошият спомен и едва ли ще препоръча на приятелите си да дойдат въпреки красотите на този архитектурен резерват.

"Не знам къде съм." Така се чувства всеки, който се опитва да намери едно или друго място. След Гоце Делчев, на 5-10 км от границата, е изграден нов, уникален парк с водоеми и къщи от естествени бунгала. Създаването му е струвало три години и няколко милиона лева инвестиция. А как се стига дотам? Табели и карти няма. А да разчиташ на това, че ще срещнеш гранична полиция, която да те упъти, е доста алтернативно.

Липсата на информация е ключов проблем за туризма. При алтернативните пътувания информацията е още по-важна, защото туристите често трябва да се ориентират сами. Най-яркото доказателство за това информационно безсилие на България е новият център, изграден в подлеза на университета в София. Огромно, празно пространство с един щанд и три брошури на него. И консултантки, които имат проблеми с чуждите езици.

Ако не знаеш къде отиваш, няма да знаеш как да стигнеш дотам. С други думи, ако няма ясна стратегия за развитие на алтернативния туризъм, той ще остане в зоната на потенциала. Като тук дори държавата не е задължително да е активната страна, достатъчно е да не пречи. Създаването на стратегия и план за нейното изпълнение би трябвало да е в ръцете на частните предприемачи.

Много съм добър, но никой не ме познава - в подобна ситуацията са предприемачите на много от местата, където се предлага алтернативен туризъм. Като цяло бизнесът има проблем с рекламата и популяризирането си. Липсва иновативното мислене в посока: "Имам решение как повече хора да разберат и дойдат при мен." Често се разчита на хартиени брошури и на реклама от уста на уста. Огромна част от къщите за гости или забележителностите нямат страница в интернет. Излишно е да се казва, че днес първата проверка за новите места започва от мрежата.

Истината за алтернативния туризъм е в подправката - в преживяването, срещата с хората, особения момент на изживяване. Лещен е едно изключително красиво място, в което много от къщите са реставрирани. Но ако сте турист, получавате ключовете за стаята си и... се оправяте сам. Освен ако не търсите уединение сред четири стени, мястото не може да ви предложи много повече.

Различният туризъм е като в онази реклама: "Балканът пази своите тайни!" Още един пример: в село Драшкова поляна, в Средна Стара планина, има една къща, собствениците на която казват: "Ние не усещаме кризата." В съседство е популярното троянско село Орешак. И там има подобни къщи, които обаче са ударени от кризата. Разликата между двете е, че докато вторите са просто къщи, първата е място, където има с какво да запълниш времето си и получаваш лично отношение. Алтернативните туристи търсят не само местата, но и преживяванията.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    georgi_k avatar :-@
    Georgi K
    • + 14

    И аз имам малка къщичка в Балкана, която искам да превърна в къща за такъв тип отдих, но проблема ми е, че 15-годишния път е напълно разбит.
    Бих бил склонен и да вложа пари за да го оправя за своя сметка в бъдеще, но само ако 40-тонните камиони с дървен материал не минават през него - за съжаление, кмета казва "Няма от къде другаде да минават - докато не се изсече гората още 8-10 години все от там ще минават и за това няма смисъл да го правим тоя път, а и пари няма"...

    Нередност?
  • 2
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • + 12

    Всъщност не би ли било редно, ако поемеш за своя сметка изграждането на някакъв път (като тези малките по селата, по една или друга причина било тя туризъм или друга) да получиш преференции от държавата като примерно да не пащаш следващите 15 г. пътен данък или друг вид облекчения? Така самата държава ще стимулира развитието на инфраструктурата в малките населени места, за които почти винаги няма средства в бюджета.

    Нередност?
  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 7

    Принципно е логично, но неприложимо в България поради хиляда причини...

    Нередност?
  • 4
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772
    • - 2
    • + 3

    Проблемът са точно скапаните шосета. Иначе от къде да минеш ще разбереш. В интернет форумите за всяко място е изписано всичко. Подготвен си като че си бил 10 пъти там още преди да запалиш колата. Но пътищата...

    Нередност?
  • 5
    ivanpeevstyle avatar :-|
    ivanpeevstyle
    • - 1
    • + 23

    ако до ковачевица имаше магистрала, вместо такъв път, нямаше въобще да пишете за нея, защото нямаше да се е запазила и на една пета от това, което е

    в българия лошите пътища са единственото спасение от ужасно простия народ!

    Нередност?
  • 6
    minimala avatar :-P
    minimala
    • + 10

    Пътят до Триград е прекрасен. На места е двупосочно в едно платно и се кара с 10км/ч, но пътят е оправен по европрограма. Хората от селото са се събрали, помислили са какво могат да дадат за селото си и за развитието му като едно от най-красивите места в България, и сега дотам вече не се стига по дървени мостчета. Хората от селата имат навика да се оплакват от това че няма работа. Могат се съберат с кмета на съвет и да помислят какво могат да направят за себе си, общината да им плати, и след това тези пари да ѝ се възстановят от ЕБВР. Има пари за селските райони, не се усвояват. И всеки от селото да помисли как може да привлече хора. България е туристическа страна, време е да станем отново отворени към туристите, а не само да гледаме как да ги оберем повече.

    Нередност?
  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 1
    • + 3

    Доколкото знам от статистиката, туризЪмът е най-доходоносното перо в БВП, таз година гони 8-9%, ако пътищата на много места да не фелат....
    Явно който му трябва намира колая...... как да иде.....

    Нередност?
  • 8
    vstoyanov avatar :-|
    vstoyanov
    • - 1
    • + 1

    абе всичко хубаво, но преправяне на 1 километър път, по най-мизерния възможен начин започва от около 120к еур, и то за най-мизерния възможен вариант, при който колите се разминават на точно определени места, и то само при условие, че е на горе-долу нормално място и транспортът на материали не е затруднен от нищо.
    в предишната статия по темата имаше информация за приходите на подобни обекти за алтернативен туризъм, които бяха по-малки с порядъци и нещата просто не съвпадат, независимо какви данъчни облекчения се измислят.

    Нередност?
Нов коментар