И Индия се противопостави на европейската въглеродна търговия

Това обаче може да попречи на споразумението за свободна търговия между ЕС и азиатската страна

Индия ще поиска от местните авиолинии да не купуват разрешителни за изпускане на въглероден диоксид (квоти) и да не споделят данни за емисиите си с европейските служби
Индия ще поиска от местните авиолинии да не купуват разрешителни за изпускане на въглероден диоксид (квоти) и да не споделят данни за емисиите си с европейските служби
Индия ще поиска от местните авиолинии да не купуват разрешителни за изпускане на въглероден диоксид (квоти) и да не споделят данни за емисиите си с европейските служби    ©  PUNIT PARANJPE
Индия ще поиска от местните авиолинии да не купуват разрешителни за изпускане на въглероден диоксид (квоти) и да не споделят данни за емисиите си с европейските служби    ©  PUNIT PARANJPE
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Индия даде възможност на авиокомпаниите си да бойкотират търговията с парникови емисии на Европейския съюз, която задължава всички полети от и до летища в общността да бъдат компенсирани с въглеродни квоти, съобщи "Ройтерс". По-рано подобна мярка срещу европейското екологично законодателство предприе Китай.

Индийското противопоставяне на Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) може да осуети постигането на споразумение за свободна търговия с Брюксел.

"Въпреки че ЕС нареди на индийските превозвачи да представят подробности за емисиите от своите самолети до 31 март 2012 г., никой индийски превозвач няма да го стори заради позицията на правителството. Така че не се налага въвеждане на въглеродния данък", обяснява в писмен отговор до парламента Аджит Сингх, министър на гражданската авиация на азиатската държава.

В понеделник високопоставен представител на правителството е заявил пред "Ройтерс", че Индия ще поиска от местните авиолинии да не купуват разрешителни за изпускане на въглероден диоксид (квоти) и да не споделят данни за емисиите си с европейските служби.

Това обаче може да предизвика търговска война, коментира информационната агенция. Всяко изостряне на противоречията с ЕС може да натежи твърде много, тъй като двете страни вече имат различия по митата за автомобилите и пазарния достъп по отношение на софтуера и компаниите от сектора на услугите.

"Ще бъде изключително трудно, ако не и невъзможно споразумението за свободна търговия да мине през Европейския парламент, ако Индия игнорира ЕСТЕ. А страната вече е в последния етап на преговорите", коментира бившият евродепутат Глин Форд.

Коалиция на нежелаещите

Редица държави, включително трите, които изпускат най-много въглероден диоксид – САЩ, Китай и Индия, смятат, че ЕС превишава юрисдикцията си като отчитат въглердоният отпечатък от целия полет, а на само частта в европейското въздушно пространство.

На заседание в Москва миналия месец страните, които се противопоставят на ЕСТЕ – т. нар. коалиция на нежелаещите, са обмисляли ответни мерки. Според Аджит Сингх вече е подготвена "кошница от мерки" за противодействие на схемата.

Китай например забрани на превозвачите си да участват във въглеродната търговия, освен ако не получат изрично правителствено разрешение. Освен това Пекин замрази покупката на самолети за общо 14 млрд. долара от европейския производител Airbus.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mahito avatar :-?
    mahito
    • - 2
    • + 1

    Не казвам, че Европа не е виновна за много от досега образуваните въглеродни емисии (които те изнасят на други континенти) и не казвам, че планът с търговията е лишен от грешки и проблеми, но те поне работят в тази посока. А проблема се вижда ясно, времето е лудо, ще става още по-лудо, държавите ще губят милиони и милиарди за да се справят от бедствията, но хей, нека защитим нашата авиокомпания сега, а бъдещите поколения да си гледат работата. И отчасти разбирам позицията на Русия и Канада - на тях това глобално затопляне ще им е само в плюс, понеже ледниците ще се стопят и ще открият нови райони, в които може да се открие я някой нов ресурс, я още земя за населяване, я нещо друго. И за България няма да бъде от най-лошите, ще придобием малко екваториален климат, но най-много да почнем да отглеждаме банани и портокали :D :D :D.

    Жална им майка само на хората по екватора, които нито имат средствата, нито възможността да се борят и лобират срещу намаляване на емисиите. Но откъде да знаеш, може те да еволюират и да могат да оцеляват в този климат и постоянни наводнения и други природни бедствия :)

    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 2

    "СО2 =Въглероден диоксид"?

    Интересна ситуация, особено с Китайското участи в големите авиационни холдинги на Европа и полетите на Европйски превозвачи през Русия за Азия. Струва ми се че ЕЦ преиграха ситуацията, надцениха възможностите си в този конкретен случай.

    Нередност?
  • 3
    ijj avatar :-|
    ijj
    • + 4

    Стремежът на ЕС да даде личен пример за намаление на емисиите е нещо много хубаво, но може би е необходимо малко повече диалогичност и широта в мисленето - за да не се появяват такива проблеми.

    По отношение на нас също се появяват проблеми - основните в момента са 2:

    1) Много експерти в Западна Европа възприемат нашите намаления на емисиите от 1988 г. насам с около 45% като "горещ въздух". Основанието е, че тези намаления не са се получили в резултат от съзнателно следвана политика, а заради икономическия спад. Но от друга страна, ние можем да твърдим, че тези намаления - съзнателни или не - са изстрадани по някакъв начин. С по-малкото производство, по-малкия транспорт, дори в някои случаи с недоотопляване на жилищни и обществени сгради.

    По Протокола от Киото ние имаме право за тези намаления да продаваме така наречените "предписани емисионни единици". Тази година имаме вече известни продажби на такива единици, но с изтичането на периода на действие на Протокола от Киото в края на 2012 г. е необходимо някакво ново международно споразумение, за да може продажбата им да продължи и след това.

    Имаме ли подкрепа от ЕС в това отношение? Позицията на западноевропейските експерти е по-скоро, че тези намаления на емисии са "горещ въздух". Техният стремеж е постепенно да се увеличава цената на емисиите, а евентуални големи продажби в бъдеще биха влияли в обратната посока.

    И все пак, един от мотивите на Полша например да има малко по-различна позиция за емисиите е именно този въпрос.

    2) Въвеждането на 100% заплащане на квотите за емисиите в електроенергетиката от 1 януари 2013 г.

    За повечето западноевропейски страни това ще доведе до сравнително малко повишение на цените на електроенергията. Ние сме сред малкото страни, в които тази промяна ще се усети по-силно - с над 15% увеличение на тези цени. И дори и при използване на дерогация това ще е пак така - защото в този случай самите централи ще трябва да инвестират равностойността на цената на квотите. Тези инвестиции ще се отразят в цените и те пак ще се увеличат (друг е въпросът, че някои от тези инвестиции отдавна са необходими). Такова скокообразно увеличение на цените на електроенергията ще представлява нещо като "шокова терапия" за цялата ни икономика.

    А иначе, от научна гледна точка е ясно, че има опасност големите емисии да доведат до изменение на климата. И е ясно, че намалението на емисиите е свързано преди всичко с трудности. И че единственият начин да се убедят повечето хора да го правят е чрез добър личен и национален пример от най-богатите страни. В случая с авиационните квоти такъв пример би било да се прилагат най-напред към европейските превозвачи и да се даде възможност на останалите доброволно да се присъединят, когато те решат.

    Нередност?
Нов коментар