Търговска война или демонстрация на сила

Китай отмени доставката на европейски самолети заради екологичните ограничения в ЕС, производителите поискаха преразглеждане на законодателството

ЕСТЕ вече засяга над 10 хил. енергийни и промишлени предприятия, а в авиационния сектор се прилага от началото на 2012 г.
ЕСТЕ вече засяга над 10 хил. енергийни и промишлени предприятия, а в авиационния сектор се прилага от началото на 2012 г.
ЕСТЕ вече засяга над 10 хил. енергийни и промишлени предприятия, а в авиационния сектор се прилага от началото на 2012 г.    ©  Toru Hanai
ЕСТЕ вече засяга над 10 хил. енергийни и промишлени предприятия, а в авиационния сектор се прилага от началото на 2012 г.    ©  Toru Hanai
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

123

млн. долара ще струва ЕСТЕ на китайските авиокомпании през първата година, но сумата ще скочи тройно до 2020 г.
12

млрд. долара загуби Airbus от провалените договори с Air China, China Eastern и Hainan Airlines за покупката на 45 самолета А330

За опасност от търговска война предупредиха водещи авиокомпании в Европа, след като държавни китайски превозвачи отмениха поръчките си за самолети. Това стана в отговор на решението на Брюксел да наложи своеобразна такса за парниковите емисии, отделяни от самолетите, които летят в европейското въздушно пространство, от началото на тази година. Производителите предупредиха, че това може да доведе до закриване на хиляди работни места и загуба на поръчки за милиарди долари. Специалисти обаче смятат, че Китай по-скоро показва мускули, отколкото да започва търговска война.

Недопустима заплаха

Шефовете на седем от най-големите компании в авиационния сектор начело с Airbus изпратиха писмо до европейските политически лидери, с което предупредиха, че включването на световните превозвачи в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) създава "недопустима" заплаха за индустрията, и то в период на икономическа нестабилност. Съгласно новите правила авиокомпаниите трябва да притежават квоти за емисиите от всички полети от и до летища в ЕС. Първоначално бизнесът ще получава 85% от необходимите квоти безплатно, като постепенно делът на платените въглеродни разрешителни ще се увеличава. Според ръководителите на европейските авиокомпании обаче това отваря вратата за евентуални търговски войни с Китай, САЩ и Русия, които се противопоставят на регулацията, и застрашава 2000 работни места, както и поръчки за милиарди долари, съобщи в. Financial Times. "Въпросът за ЕСТЕ започна като дискусия за екологичното законодателство, но вече се превръща в търговски конфликт", каза говорител на Airbus. От компанията обявиха, че китайските държавни превозвачи Air China, China Eastern и Hainan Airlines не са финализирали предварителните договори за покупката на 45 самолета А330 на стойност 12 млрд. долара заради притесненията на Пекин във връзка с ЕСТЕ. Половината от работните места в Airbus, които са застрашени от закриване заради спрените китайски поръчки, са в собствените заводи на компанията във Франция, Германия, Великобритания и Испания, а останалите са в заводите на доставчиците й.

Официално и неофициално

Официално Пекин се въздържа от публични коментари, като казва, че покупката на самолети от Airbus е търговски въпрос, който се решава от самите китайски авиокомпании. Въпреки това миналата седмица китайският посланик в ЕС У Хайдонг нарече новите правила на ЕСТЕ "прибързани". Неофициално представители на Пекин коментират, че провалените поръчки са по-скоро демонстрация на сила от страна на Китай срещу включването на авиационния сектор в ЕСТЕ. Ако не бъде постигнато споразумение на международно ниво обаче, това няма да бъде последната контрамярка, предупреждава китайски дипломат, пожелал анонимност, пред EurActiv. Въпреки това той твърди, че Китай не иска да води търговска война и се надява въпросът да бъде разрешен в рамките на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО).

Говорителят на еврокомисаря по климата Кони Хедегаард отново повтори, че ЕС е решен да продължи да прилага схемата, но е "готов да разгледа различни възможности и да бъде гъвкав в рамките на законодателството". По думите му, в случай че бъде постигнато международно споразумение и то влезе в сила, законодателството ще бъде преразгледано.

План Б

В опит да се справи с бързо нарастващия дял на авиационната индустрия към климатичните промени през декември 2006 г. Европейската комисия излезе със законодателно предложение, което да бъде включено в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). То предвижда въвеждането на таван на емисиите въглероден диоксид, отделяни от всички самолети, които влизат или напускат летищата в ЕС, като в същото време позволява на авиокомпаниите да купуват или продават "кредити за замърсяване" на въглеродните пазари в ЕС и по този начин стимулира нисковъглеродната авиация. Законодателството влезе в сила на 1 януари 2012 г. Правителствата и авиокомпаниите извън ЕС обаче заплашиха да предприемат законови действия или ответни търговски мерки, ако не получат отстъпки. "Голямата съпротива срещу плановете на ЕС показва, че ЕК ще има нужда от план Б в случай на ответни действия", коментираха от British Airways. Евентуално решение се очаква да дойде от ИКАО, където преговорите продължават.

Емисиите в авиацията са се удвоили от 1990 г.

Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) вече засяга над 10 хил. енергийни и промишлени предприятия. В авиационния сектор се прилага от 1 януари 2012 г. Емисиите в повечето сектори са намалели, но тези в авиационния са се удвоили от 1990 г. насам и се очаква да се утроят до 2020 г., показват данни на Европейската комисия. ЕСТЕ допуска "еквивалентни мерки", което означава, че входящите полети в Европа ще бъдат освободени от такси, ако страната, от която пристигат, прилага мерки за намаляване на международните емисии. Брюксел обаче все още не е уточнил какви могат да са тези изключения.

Първоначално авиокомпаниите ще трябва да заплащат само 15% от отделяния въглероден диоксид и ще получават безплатни квоти, с които да покрият останалите 85%. От 2013 г. до 2020 г. се очаква авиокомпаниите да закупят около 700 млн. разрешения. Макар че първоначалните разходи се оценяват едва на 505 млн. евро за 2012 г., те ще нараснат до 9 млрд. евро към края на 2020 г.

Два са вариантите за международно споразумение

Преговарящите в Международната организация за гражданска авиация (ИКАО), в която членуват 191 страни, засега са се спрели на два варианта за решаване на въпроса. Единият е въвеждане на глобална система за лимити и търговия с емисии, а другият е прилагането на компенсационна схема. Първият вариант предвижда или система, подобна на ЕСТЕ, или базова и кредитна схема, според която авиокомпаниите ще могат да продават въглеродни разрешителни, ако емисиите им са под определена съгласувана база, или да ги купуват, ако са над нея. Компенсационната схема пък означава да се въведе такса за авиационните емисии, с приходите от която да се финансират проекти, свързани с борбата с климатичните промени. Според европейски дипломат, цитиран от информационния сайт EurActiv, емисионните кредити за 2012 г. трябва да се платят чак през април 2013 г., което означава, че има достатъчно време да се намери решение. Това се очаква да стане до края на тази година.
Все още няма коментари
Нов коментар