🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Български авиокомпании ще получат безплатно 2.3 млн. въглеродни квоти

Не е ясно как търговията с емисии ще се отрази на цените на билетите

Капитал    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Български авиопревозвачи ще получат малко над 2.3 млн. безплатни разрешителни за изпускане на въглероден диоксид между 2012 и 2020 г. С тези активи компаниите ще трябва да покрият по-голяма част от въглеродните си емисии от извършените полети. Това става ясно от съобщение на сайта на Министерството на околната среда и водите, което е изчислило какви разрешителни (квоти) ще получи българската авиация.

От 1 януари за всички полети, които започват или завършват на летище в Европейския съюз, трябва да бъде осигурено съответното количество квоти, което да покрие емисиите от пътуванията. Първоначално превозвачите ще получат безплатно средно около 85% от нужните им квоти, а останалите 15 на сто ще купуват по пазарни цени на търгове от Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). Компаниите трябва да използват икономични самолети с по-ниски емисии, защото постепенно делът на платените разрешителни ще се увеличава.

Най-много квоти за националния превозвач

До края на февруари екоминистерството ще предостави безплатни квоти на 4 български компании. Те са изпълнили изискването да представят отчети за натоварването и изминатите разстояния през 2010 г., по които може да се съди за емисиите.

Така за 2012 г. националният превозвач Bulgaria Air ще получи почти половината от разпределяните квоти - 126 176, а чартърната Bulgarian Air Charter – 36 564. На компаниите BH Air и Air Via се полагат съответно по 46 217и 60 291 въглеродни разрешителни.

Между 2013 и 2020 г. Bulgaria Air годишно ще разполага с почти 120 хил. безплатни квоти. За същия период на компанията Bulgarian Air Charter министерството ще дава годишно по 34.5 хил. разрешителни. Другите два авиоператора - BH Air и Air Via, ще имат съответно по 43.6 хил. и 60 хил. квоти годишно.

В ЕС около 900 авиооператора са се възползвали от възможността за безплатни квоти и са представили доклади за 2010 г., посочват от екоминистерството. Засега не е ясно дали квотите, за които авиокомпаниите все пак ще трябва да платят, ще бъдат отчетени в цените на билетите.

Облекчение

Според европейските правила до 15 на сто от емисиите могат да бъдат покрити с т. нар. единици за спестени емисии или "Киото кредити", които са сравнително евтини.

Тези единици се издават на екологични проекти, сертифицирани по Протокола от Киото – например дейности за подобряване на енергийната ефективност и внедряване на възобновяеми източници.

Така компаниите могат да олекотят бремето на въглеродната търговия, тъй като пазарните цени на спестените емисии са по-ниски от тези на квотите в ЕСТЕ. В края на декември на европейската борса ICE Киото кредитите се търгуват за 4.30 - 4.60 евро, а европейските квоти се движат около 7.50 евро.