Френско-гръцка сделка с български привкус

Веригата за търговия на дребно Carrefour предава бизнеса си на Балканите на гръцкия си партньор Marinopoulos

Смесеното дружество Carrefour Marinopoulos ще стане собственост изцяло на гръцкия партньор, след като сделката бъде финализирана
Смесеното дружество Carrefour Marinopoulos ще стане собственост изцяло на гръцкия партньор, след като сделката бъде финализирана
Смесеното дружество Carrefour Marinopoulos ще стане собственост изцяло на гръцкия партньор, след като сделката бъде финализирана    ©  JOHN KOLESIDIS
Смесеното дружество Carrefour Marinopoulos ще стане собственост изцяло на гръцкия партньор, след като сделката бъде финализирана    ©  JOHN KOLESIDIS
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-голямата компания за търговия на дребно в Европа Carrefour ще продаде участието си в Carrefour Marinopoulos на гръцкия си партньор, който ще стане изключителен франчайзър на френската верига на Балканския полуостров, включително в България. След като сделката бъде одобрена от автимонополните органи, съвместното дружество ще стане собственост изцяло на Marinopoulos, а френският гигант ще предоставя продуктите си срещу такса. Решението цели да помогне на дружеството да се справи с предизвикателствата на икономическата обстановка в Гърция, стана ясно от официалното съобщение на Carrefour в края на миналата седмица.

Промяната ще се отрази и на бизнеса на веригата в България, като увеличи влиянието на гръцката компания върху управлението на магазините Carrefour в страната. Те се оперират от "КМБ България", което е 100% собственост на регистрираното в Холандия CM Balkans. То от своя страна е част от групата Marinopoulos.

Оттегляне от Гърция

Carrefour Marinopoulos е основано през 1999 г. от френската Carrefour и гръцката Marinopoulos. Компанията е водещ търговец на дребно в Гърция и Кипър, където притежава 41 хипермаркета, 287 супермаркета и 479 по-малки магазина. Marinopoulos има подобни партньорства на местния пазар и с други световни марки като Marks & Spencer, Gap, Starbucks и LVMH Sephora.

Carrefour е поредната компания, която се оттегля от Гърция заради спадащото потребление и неясното бъдеще на страната в еврозоната. Подобни планове преди дни бяха обявени от най-голямата италианска електрическа компания Enel. За първото тримесечие на 2012 г. Carrefour отчете 16% спад на продажбите си в Гърция. Въпреки че за миналата година приходите на компанията достигнаха 2.2 млрд. евро, според анализатори, цитирани от Reuters, крайният финансов резултат от бизнеса в Гърция е бил загуба в размер на 40 млн. евро.

Макар че в резултат на продажбата френската верига се очаква да отчете счетоводна загуба от 220 млн. евро, като цяло сделката се очаква да има положителен ефект за Carrefour, смятат наблюдатели. "Гърция беше пазар, който ги теглеше надолу. Ръцете им са пълни с проекти и е по-добре да се фокусират върху спасяването на бизнеса си във Франция", твърди анонимен анализатор пред Reuters. В същото време това ще даде повече свобода за действие на гърците. "Споразумението осигурява на Carrefour Marinopoulos необходимите средства и гъвкавост да усъвършенства бизнес модела си", посочва Леонидас Маринопулос, президент на Marinopoulos Brothers, в официалното съобщение.

Българската връзка

Според информация на сайта на гръцката група през 2011 г. Carrefour и Marinopoulos създават ново смесено предприятие, което да разработва хипермаркети и супермаркети под името Carrefour в България, Словения, Албания, Босна и Херцеговина, Хърватия, Македония, Черна гора и Сърбия. В него Marinopoulos държи директно 60% от капитала, а останалите 40% са собственост на Carrefour Marinopoulos. Макар че името на въпросното смесено дружество не се споменава, най-вероятно става дума именно за CM Balkans, което от своя страна е едноличен собственик на "КМБ България".

Самото CM Balkans е непублична компания с ограничена отговорност и няма официална информация за разпределението на капитала. От подаденото до Европейската комисия (ЕК) през 2010 г. уведомление за предстояща концентрация обаче става ясно, че френската Carrefour и люксембургският Marinopoulos Holding (който е част от гръцката група Marinopoulos) планират да създадат смесено предприятие CM Balkans с цел да изградят и оперират супермаркети на Балканите.

В последния подаден в Търговския регистър отчет на "КМБ България" (българската верига "Карфур") се посочва, че до края на август 2010 г. собственици на българската компания са били Carrefour Marinopoulos (с 80% от капитала) и Carrefour Netherlands (с 20%), а краен собственик на капитала е Carrefour - Франция. Дотогава компанията е регистрирана под името "Карфур България" АД. От септември 2010 г. става промяна в собствеността и дружеството преминава изцяло под контрола на CM Balkans, а като краен собственик се посочва кипърското Marinopoulos Holding. Тогава името е променено на "КМБ България", а формата на собственост става еднолично дружество с ограничена отговорност.

По света и в България

С оборота си от 91.5 млрд евро Carrefour е втората по големина търговска верига в света след американската Walmart. Под нейната марка работят над 9500 обекта в 33 страни. Компанията има общо 411 хил. служители.

Само преди броени дни френската верига съобщи, че Carrefour Argentina е придобила 129 обекта на местния дискаунтър EKI. От компанията не обявиха финансови подробности по сделката, но уточниха, че целта й е да засили позициите си и да разшири мрежата си в страната. Carrefour е лидер на пазара в Аржентина с 261 магазина към момента. За 2011 г. веригата отчете 3 млрд. евро продажби там, или 3% от общите продажби на групата.

В България работят седем магазина под марката Carrefour - пет хипермаркета и два малки супермаркета. Първите обекти бяха открити през 2009 г. и оттогава насам оборотът на веригата нараства стабилно. За 2011 г. Carrefour отчете 140 млн. евро продажби, което е с над 80% повече от 2010 г., показват данни на ICAP. С това Carrefour се нареди на шесто място от веригите в страната.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 4
    • + 3

    Най-добрият гръцки съюзник я изостави :-) НАПЪЛНО!

    Нередност?
  • 2
    virgin avatar :-|
    Virgin
    • + 14

    Едно уточнение - в България хипермаркетите са 6, а супермаркетите са 4 - /3 в София и 1 в Бургас/.
    Като знам какъв е бизнес моделътна Marinopoulos, вече не съм оптимист за развитието на Carrefour в България. Само да погледнем - Marks & Spencer и GAP в България са много по-скъпи отколкото във Великобритания например. Starbucks се откриват по 1 на година, като се използва старо оборудване от гръцките им кафенета. Sephora /както и GAP/ се развива чрез точно един магазин.

    Нередност?
  • 3
    hypopotam avatar :-@
    Хипчо
    • - 1
    • + 10

    На щандовете за топли храни в Карфур всичко е развалено и най-долнокачествено. Предупреждавам!

    Нередност?
  • 4
    bremel avatar :-|
    bremel
    • + 4

    Аз лично избягвам почти всичко гръцко по простата причина че не става за нищо.Както и самите гърци. Единствено морето им е без конкуренция като даденост от бога. За съжаление услугите и сервиза далеч не са най-добрите. А и сега в Карфур има доста развалена стока, като стане чисто гръцки ще започне да вони отдалече. Добре че има и други вериги за пазаруване.

    Нередност?
Нов коментар