Транспортът на пътници - в безпътица

Автобусните превозвачи компенсират липсата на печалба от вътрешните курсове с международните. Засега

Големите фирми на пазара са в очакване на новата транспортна схема
Големите фирми на пазара са в очакване на новата транспортна схема
Големите фирми на пазара са в очакване на новата транспортна схема    ©  Надежда Чипева
Големите фирми на пазара са в очакване на новата транспортна схема    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Не знам някой да купува нещо в автобусния бизнес. Но ако чуете за такъв, дайте му моя телефон. Може би пък ми се иска да си почина вече." Дали на шега или съвсем на сериозно, но така твърди Миролюб Столарски, собственик на една от големите компании, занимаващи се с превоз на пътници "Карат - С". Столарски обаче едва ли скоро ще премине в раздела доволен пенсионер, отдал се на почивка след доходоносна продажба на бизнес. Сега едва ли е най-добрият момент да търси добри пари за компанията си. Както той, така и всички останали в бранша - ситуацията на пазара на автобусните превози не е сред най-забавните. А и би пропуснал новата транспорта схема в страната, която ще започне да се оформя от началото на 2013 г.

Компаниите от сектора отчитат отлив на клиенти. Към момента компенсират лошите си резултати на вътрешния пазар основно с превози извън страната. В дългосрочен план обаче според някои от представителите на бранша и те са обречени на неуспех поради конкуренцията от страна на въздушните лоу-кост компании и промяната на навици на българите, които са все по-малко склонни да заделят по два дни за път.

Така фирмите на пазара, или поне по-големите от тях, са в очакване на новата транспортна схема на страната, която евентуално от 2013 г. ще влезе в сила и се очаква да въведе стриктни интервали между пътуванията по дадено направление.  Надеждите за нея са поне малко да подреди иначе разбърканата, силно конкурентна и опасна за конкуриращите се фирми карта на автомобилните превози на пътници. Дотогава превозвачите изчакват и не правят резки пазарни движения (под формата на нови линии). Колкото до лятото - цените засега остават същите, ако не се покачи пак цената на горивото. Очакванията за приходи пък са по-скоро скромни.

На загуба или около нулата

Спадът на автобусните пътувания е факт от няколко години. За него спомага не само все по-безпаричната клиентела, но и промяната на демографската картина: обезлюдяването на някои региони и струпването на население в големите градове. Така "на вътрешния пазар намалението на пътниците при различните дестинации варира между 10% и 15% годишно", коментира Ирена Кирилова, оперативен директор на най-голямата автобусна компания в страната, "Юнион Ивкони". Останалите големи играчи на местния пазар са "Карат - С", "Биомет", "Етап Адрес", пловдивската "Хеброс Бус" и др., като общият брой на лицензираните компании, превозващи пътници в страната, е 930. В сравнение с 2008 г. броят им е в стотици по-малко. Ирена Кирилова не може да посочи с точност дестинациите с най-голям спад на пътниците, тъй като картината се изкривява от нелегалните превозвачи. Така се регистрират странни данни като това, че в районите около София с приблизително постоянен пътникопоток на практика се регистрира голям спад, поради извозването на хора с леки коли и бусове на цената на билета, обяснява тя.

По-краен е Миролюб Столарски от "Карат-С", според когото спадът е от порядъка на 35%. "Вътрешните превози са на загуба или на нула", обобщава той. В резултат компанията му се е отказала от някои от линиите си за Видин, Монтана, Лом. Компенсира ги с превозите си на международния пазар, като според Столарски автобусните компании са предпочитани пред авиацията заради възможността да се транспортира повече багаж и да се спира в самия град. Оптимистични за международния пазар са и прогнозите на "Юнион Ивкони", тъй като той за момента остава сравнително постоянен спрямо предходните години и очакванията са, че това ниво ще се запази или дори ще се подобри. Надеждата за този тип "помощ отвън" може да се види и от увеличаването на броя на лицензираните фирми за международни превози. От 637 на брой в началото на годината към 1 юни 2012 г. те вече са 790. През 2008 г. са били едва 453. Според Ваньо Алексиев, собственик на "Биомет", обаче в дългосрочен план автобусните пътувания в Европа ще намаляват заради навлизането на нискобюджетните авиокомпании.

В очакване на схемата

Така в дългосрочен план надеждите на големите превозвачи са насочени основно към новата транспортна схема. По време на управлението на предишния министър на транспорта Александър Цветков беше променен Законът за автомобилните превози, новите постановки в който влизат в сила от 1 януари догодина. Първоначалните текстовете срещнаха остра критика от страна на по-малките представители на бранша, които видяха опит да се редуцира конкуренцията, като се даде предимство на големите участници на пазара. Мотивът на министъра беше, че "конкуренцията е много голяма и фирмите си крадат пътниците", като разписанията се застъпват. Предложението беше да има директни линии само между градовете с население над 30 хил. души, а конкурсите за тях да се правят от министъра.

Накрая тази идея отпадна и се взе решение да има минимални интервали на тръгване на автобусите по едни и същи направления (30 минути за линиите между селата в дадена община и 60 минути – за маршрути от областните и републиканската транспортна схема). Конкурсите пък остават ангажимент на общините, но се правят по Закона за обществените поръчки. Ще бъде въведено и понятието направление, за да няма припокриване на линии с различни, но много близки крайни спирки.

Това на практика означава, че догодина, ако дадена автобусна линия по републиканската транспортна схема не отговаря на изискванията за интервалите тя ще бъде закрита, след като договорът с превозвача по нея изтече. От Министерството на транспорта обясняват, че вече е създаден ред за закриването им. "Същият ред се отнася и за автобусни линии от общинските и областните транспортни схеми", допълват още оттам. Това вече е факт за 33 броя маршрутни разписания, закрити по предложение на областни администрации през 2011 г. 

С други думи, по-регулираните времена на пазара на автобусните превози тепърва предстоят.

Лято, но не и горещо

Колкото до лятото, "за съжаление на база резултатите от първото полугодие за вътрешния пазар, очакваме по-слаб сезон от предходния", коментират от "Юнион Ивкони". Неизвестна остава и цената на горивата, като структурата на разходите в автобусните компании ги е направила изключително чувствителни към тази променлива.

"В една нормална икономика себестойността на горивото би трябвало да е една трета от цената на предлаганата услуга, като в другите две трети са включени търговските разходи и амортизацията", обяснява Ирена Кирилова. "В България обаче нещата стоят по различен начин. Стигнали сме дотам, че при различните фирми делът на горивото в себестойността на услугата е между 50 и 60%, а в останалите 40% трябва да се вмъкнат всички търговските разходи. Съкращаването им обаче е немислимо, тъй като това би довело до незадоволително качество и индиректно - да се рискуват и сигурността, и комфортът на пътниците. Намаляването на амортизацията и търговските разходи означава да използваме по-стара и евтина техника, билетите да се продават от шофьор, вместо в офиси, т.е. да се върнем години назад", обяснява Кирилова.

Така, понеже няма как повече да мислят нито за съкращаване на разходите, нито на печалбата, превозвачите съкращават неизгодни линии... и персонал.

Общински неволи

Очакванията, че допускането на частни превозвачи в градския транспорт ще отвори нова ниша в бизнеса, явно се оказаха пресилени. Съвсем скоро се предвижда общинският съвет в столицата да прекрати по взаимно съгласие договора с "Карат С" за обслужване на 16 автобусни линии в София. Причината - заради новите станции на метрото потокът пътници в тях намалява, а това ги прави неефективни за частната компания. Отделно - плащанията за услугата, които са на километър извършен превоз, от Центъра за градска мобилност, далеч не са редовни. За да се избегне конфликт, предстои общинското звено да изплати дължимите на "Карат С" 12 млн. лв., обслужването на линиите да се поеме от Столичния автотранспорт и той да вземе автобусите от частния превозвач, като продължи да плаща лизинговите вноски по тях. Другият участник в тази схема в София е "Юнион Ивкони", който засега няма да иска да излезе от бизнеса, но пък и той не се оказва сред най-доходоносните му.

 
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rainbou1 avatar :-(
    rainbou1
    • - 1
    • + 5

    Еми да - предпочитам да дам 120-130 лева за самолетен билет до Бургас, отколкото 60 за автобус.
    Обедняващо, остаряващо и намаляващо население - с това нищо добро не чака никой бизнес и организация в България.
    А и като добавим това, че автобусните превозвачи не знаят думата "хеджиране"...

    Нередност?
  • 2
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • + 6

    Стига толкова регулации. Ако една фирма има технически изправен автобус и съответния брой шофьори трябва да може да вози пътници откъдето, за където си поиска и да тръгва в колкото часа си поска. Кметовете да посочат ако няма достатъчно автогари или автогарите искат високи такси къде може да спират автобусите на превозвачите. Колкото до намалелите пътници сигурно навремето собствениците на каруци също са се оплаквали от идването на камиона, но живота се променя. И понеже все пак автобусите и влаковете са по-безопасни или поне по-екологични може би е хубаво да се помисли за оскъпяване на пътуването с автомобили.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 3

    Kaто се завърши "Тракия", от София до Бургас трябва да се стига за 4 часа. Отделно до Автогара София имаш метро, а тази в Бургас е на центъра. Смятай сега, че на летището трябва да си час по-рано заради проверките. За 2 часа спестени 100 лева отгоре - който е готов да жертва такава премия за услугата, е си отиде с колата, което вече е съвсем близо по времетраене като самолета.

    Нередност?
Нов коментар