🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Медийният магнат Малоун хвърли ръкавица на Мърдок в Европа

Liberty Global купи британската Virgin Media за $23.3 млрд. и създава лидер на европейския пазар

Джон Малоун ще конкурира Рупърт Мърдок на европейския телекомуникационен пазар.
Джон Малоун ще конкурира Рупърт Мърдок на европейския телекомуникационен пазар.
Джон Малоун ще конкурира Рупърт Мърдок на европейския телекомуникационен пазар.    ©  Associated Press
Джон Малоун ще конкурира Рупърт Мърдок на европейския телекомуникационен пазар.    ©  Associated Press
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Liberty Global, собственост на американския медиен магнат Джон Малоун, купи британската Virgin Media за $ 15.75 млрд. в брой и акции, поемайки и дълговете на компанията, с което реалната цена става $ 23.3 млрд., съобщи Reuters. Този ход на милиардера от САЩ Джон Малоун отново го изправя в пряк сблъсък срещу основния му конкурент Рупърт Мърдок.

Кабелната телевизия Virgin Media, която е вторият най-голям доставчик на платена телевизия във Великобритания, след тази на Мърдок BSkyB, ще даде достъп на Liberty до един от най-големите и най-конкурентни телекомуникационни пазари в Европа. Това ще позволи на Малоун да приложи опита, който е натрупал от бизнеса с платена телевизия и широколентов достъп до интернет в 11 европейски страни.

Битката за Европа

Сделката ще доведе до сблъсък между Малоун и Мърдок за лидерството в Европа, още повече, че кабелни групи започват да се налагат все по-успешно, предлагайки в комбинация с телевизията и супер-бърз широколентов достъп до интернет. BSkyB на Мърдок има 10.7 млн. клиенти за платена телевизия на Острова, в сравнение с 4.9 млн. на Virgin Media, която последните две години отчита големи загуби заради разширяването на мрежата. Кабелната мрежа Virgin Media обаче все още покрива само половината от територията на Великобритания, заради което анализатори виждат потенциал за по-голям растеж.

"Придобиването на Virgin Media от Liberty Global ще им даде нужните ресурси да предизвикат BSkyB", каза за Bloomberg Адриан Друри, медиен анализатор в консултантската компания Ovum. "Малоун вече използва Liberty Global за експанзия в Европа, където до момента има 18.4 млн. абонати на платени телевизии, срещу 19 млн. на Мърдок".

С купуването на Virgin Media, Liberty ще се превърне в основен играч в областта на телекомуникациите, широколентовия достъп до интернет и телевизионните пазари в Европа с 25 млн. клиенти в 14 страни. Като част от сделката Liberty ще прехвърли централата си във Великобритания от Ингълууд, щата Колорадо.

"Virgin Media ще се разраснат значително и ще могат да се възползват от първокласните управленски екипи на най-големите медии в Европа, континента с най-динамичен медиен пазар", заяви Майк Фрайс, президент и главен изпълнителен директор на Liberty Global, цитиран от CNN. След сделката, около 80% от приходите на Liberty Global ще идват само от пет страни: Великобритания, Германия, Белгия, Швейцария и Холандия.

Ръководството на Liberty обяви също така, че сделката ще позволи на компанията да направи допълнително обратно изкупуване на акции, като първоначалната цел ще в операцията да бъдат вложени около $ 3.5 млрд. в продължение на следващите 24 месеца.

Старо съперничество

Малоун за първи път се сблъска с Мърдок преди десет години, когато компанията на австралиеца News Corp. и Liberty Media се конкурираха за контрол върху DirecTV Group, най-голямата американска сателитна телевизия. Тогава и двамата отстъпиха по-малко, без да излъчат победител - News Corp. продаде една трета от акциите на DirecTV на групата на Малоун, а той от своя страна продаде 16% от акциите на News Corp., които държеше дотогава, което помогна пък на Мърдок да придобие по-пълен контрол над собствената си компания.

Наричан "кабелджията", "кабелен каубой" и дори Дарт Вейдър от бившия американски вицепрезидент Ал Гор, заради възприемания за безмилостен бизнес стил, Малоун натрупва богатството си чрез поредица от сделки, които в крайна сметка преобразиха и консолидираха кабелната индустрия в САЩ до един пазар, доминиран от няколко големи играчи.

Virgin Media е образувана от сливането на кабелните групи Telewest и NTL и мобилния оператор Virgin Mobile през 2006 г. Сделката беше водена от основния акционер на Virgin Mobile Ричард Брансън, който все още притежава около 3% от групата.

Първите няколко години от съществуването на групата обаче бяха помрачени от продължителни и скъпи съдебни битки с BSkyB за достъп до някой канали и съдържание, което като цяло накърни репутацията на Virgin Media. Назначеният през март 2008 г. изпълнителен директор Нийл Беркет успявда промени ситуацията, отказа се от този подход и уреди спора, за да се фокусира върху бизнеса с широколентовия интернет и предлагането на технологии. Сделка с Liberty сега може да помогне на Virgin Media да започне по-агресивно да предлага съдържанието си и за смартфони и таблети, нещо което в момента е силната страна на BSkyB.

Все още няма коментари
Нов коментар