🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Над 80% от иновациите в България са в големите компании

Възможности за малките и средните предприятия са основно в сферата на роботиката

Един от проектите на "Аурубис България" превръща серния диоксид от вреден отпадък в субпродукт
Един от проектите на "Аурубис България" превръща серния диоксид от вреден отпадък в субпродукт
Един от проектите на "Аурубис България" превръща серния диоксид от вреден отпадък в субпродукт    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Един от проектите на "Аурубис България" превръща серния диоксид от вреден отпадък в субпродукт    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Според вицепремиера Даниела Бобева основните мотори са преработващата промишленост и ИКТ.

Разходите за иновации в България през последните години се увеличават, но има голям дисбаланс в средствата, които се влагат в научноразвойна дейност както по сектори, така и между малки и големи предприятия. Това стана ясно от изказване на вицепремиер Даниела Бобева на конференцията "Иновации и предприемачество", организирана от "Средногорие мед индустриален клъстер". По думите й основните мотори на иновациите са преработващата промишленост и информационните и комуникационните технологии, а 82% от иновациите се правят от големи предприятия. Тя подчерта, че не е привърженик на етатизма (държавната намеса в икономиката) и че иновациите трябва да се правят бизнеса.

Такава е и тенденцията през последните години. Данните показват, че компаниите вече са основният инвеститор в научноразвойната дейност, докато делът на държавата намалява. Проектите, които бяха презентирани от няколко компании по време на конференцията, потвърждават това.

По идея на работника

Два любопитни проекта бяха представени от "Аурубис България". Единият е чисто технологичен и е свързан с т.нар. сулфациден процес, който е за вторично влагане на остатъчния серен диоксид от металургичното производство. "Сулфацидният процес не е нов, той е въведен като практика в химическата индустрия преди повече от 30 години, но досега никой в света не го беше използвал в медно производство", обясни Никола Неделчев, ръководител на направление "Развитие и технологии" в компанията. Като краен продукт от технологията се получава слаба сярна киселина, която се използва вместо вода за разреждане в производството на сярна киселина в завода. "По този начин, първо, не емитираме серен диоксид в атмосферата и, второ, това вече не е отпадъчен продукт, а субпродукт, който се използва", каза Неделчев.

Вторият проект - PRIME, е "мек" и цели да провокира иновативния подход в мисленето. Представлява платформа, чрез която всички служители в компанията могат да генерират идеи и да ги споделят с ръководството, а най-хубавата част по думите на Неделчев е, че могат да видят идеите си реализирани. Най-често това дори не изисква капиталови разходи. Сред изпълнените предложения е да се направят покривала на вагоните, с които компанията превозва концентрат от пристанището в Бургас до завода в Пирдоп. Направената оценка е показала, че инвестицията си струва, тъй като ефектът е двоен - екологичен (няма запрашаване) и икономически (няма загуби на концентрат). Друга от идеите, която вече е била свързана с капиталови разходи, е довела до намаляване на загубите на мед в отпадния електролит в рафинерията.

Нестандартно търсене

Иновациите в "Италчементи груп България" се движат от специфичните търсения на клиентите, от технологиите, които самата компания разработва, и от необичайните идеи на архитектите. Това каза маркетинг мениджърът Джовани Дамброзио. Групата е собственик на заводите "Девня цимент" и "Вулкан цимент" и е най-големият производител на продукта в страната. Новата система на групата i.nova включва продукти за различни видове употреба според нуждите на клиентите (жилищно строителство, индустрия, инфраструктура и т.н.).

Един от най-интересните продукти - i.light, е резултат именно от нестандартните идеи на архитектите. Той представлява прозрачен бетонен панел, който едновременно разделя помещенията и пропуска светлината. По характеристики е много подобен на стъклото, но в същото време е здрав като нормалния бетон.

Продуктът i.idro Drain пък представлява бетон за външна настилка. Той е здрав, но с много шупли, които позволяват на водата да се оттича и така повърхността остава суха, а през зимата се избягва заледяването. Тъй като е бетон, може да се оцветява, което му придава висока естетична стойност. За разлика от асфалта отразява светлината и не се затопля. Измервания са показали, че разликата в температурата между тази настилка и асфалта през лятото достига 30 градуса.

Бизнес с потенциал

Възможностите за индустриален реинженеринг като екологичен, енергоефективен и иновативен бизнес бяха представени от основателя и управител на "Спесима" Венцислав Славков. В случая реинженерингът най-общо представлява пригаждане на излезли от употреба индустриални универсални роботи за повторно използване. Преди време компанията купува два от старите роботи на Volkswagen (стари е условно казано, тъй като оборудването в автомобилната индустрия се сменя на всеки 5-10 години), прави инспекция на механиката, подменя износените части, преглежда и подновява хардуера и софтуера и създава на практика нови роботи, които да се използват в друга индустрия.

Според Славков реинженерингът в развитите страни е трудно приложим, тъй като операцията е ръчна, а там цената на труда е много по-висока. В България обаче това може да позволи на фирмите да се превърнат в интегратори на нови универсални роботи. "Това е доста добър бизнес точно за малките и средните предприятия, защото имаме специалисти, имаме традиции, насищането с подобен тип автоматизация е ниско и има потенциал за внедряване, а като се добави и фактът, че в България се произвеждат и сервомотори и има изключително добри специалисти по софтуер, ефектът може да бъде доста сериозен", каза той. По оценки на компанията добавената стойност от такава дейност може да бъде много висока, а рентабилността може да достигне над 40 и дори над 60%.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 5

    Още преди роботиката, ре-инженерингът обхвана автомобилните доставки в България. Отдавна от 3 счупени коли се сглобяват две пълноценни, а авточастите се въртят до последно.

    Нередност?
  • 2
    vari avatar :-|
    vari
    • - 2
    • + 5

    Хубава статия. Разказвайте ни по-често историите на успеха! Успеха ражда успех! :)

    Нередност?
  • 3
    glia avatar :-P
    shogun
    • - 1
    • + 3

    "Представлява платформа, чрез която всички служители в компанията могат да генерират идеи и да ги споделят с ръководството, а най-хубавата част по думите на Неделчев е, че могат да видят идеите си реализирани. "

    NCR’s suggestion box (1895): John Patterson, founder of National Cash Register (NCR), initiated the first documented “employee suggestion scheme” in the United States. The goal of his “hundred-headed brain” was to capture the creativity of workers and identify ways to improve efficiency. In 1904 alone the program received more than 7,000 ideas, one third of which were adopted.
    Най-хубавата част в оригиналната идея е наградата от 1 долар за реализирана идея :)

    Нередност?
  • 4
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart
    • - 1



    А ние да продължаваме да плащаме заплатите на чиновниците в БАН.
    Е.., има една малка част в БАН от истински умни хора, но всички техни изобретения и патенти са техни лични и те са единствените които печелят от тях.

    Нередност?
  • 5
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 1
    • + 3

    повече успели - силна нация

    Нередност?
  • 6
    ivankodinov avatar :-|
    Иван K
    • - 1

    До коментар [#4] от "Meister Eckhart":
    "има една малка част в БАН от истински умни хора, но всички техни изобретения и патенти са техни лични и те са единствените които печелят от тях."

    Ако тези хора печелят, значи другите, които им плащат за патентите също печелят.

    Нередност?
Нов коментар