Шест компании са с приходи над 10 млн. лв. от козметични продукти

Те държат над 56% от оборотите в стойност на всички произвеждащи в България

"Арома" е най-големият козметичен производител в страната
"Арома" е най-големият козметичен производител в страната
"Арома" е най-големият козметичен производител в страната    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
"Арома" е най-големият козметичен производител в страната    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2014 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2014 г. В някои сектори анализите слизат до ниво сегменти и класират топ 20 или топ 10 на производителите в тях. Класациите са на базата на данни от Търговския регистър, фирмени и експертни данни, информация от НСИ и други бази данни.

"Регал 500+", което излезе в началото на декември, може да бъде поръчано на адрес regal.bg/500 – на хартия или като pdf.

Двадесет и петте производителя с най-голяма стойност на продажбите на козметични продукти през 2014 г. държат над 89% (общо близо 164 млн. лв.) от целия местен бизнес в бранша (общо 185 млн. лева). Шестте най-големи компании от тях - с оборот в сегмента козметика и лична хигиена над 10 млн. лв. през миналата година, имат пазарен дял от 56%. От търговия към външни пазари идват сумарно близо 60% (близо 95.22 млн. лв.) от приходите на най-големите 25 компании. Най-голям дял от продажбите на козметични продукти има сегментът грижа за косата (35%). Следват продуктите за хигиена на тялото (21.5%), бялата козметика (18.5%) и устната хигиена (12.5%). На ароматите и декоративната козметика се падат съответно 7.5% и 5% от общите обороти от козметика на най-големите играчи.

Двата лидера

На върха в бранша са "Арома" и "Рубелла бюти" (виж таблицата). Сумарно двата козметични гиганта на местния пазар държат близо 30% от бизнеса на целия бранш в стойност. Малко над половината от приходите на "Арома" идват от продажби на външни пазари. При "Рубелла бюти" този дял е близо 85%, като компанията има силно присъствие в Балканския регион и страните от ОНД.

Грижата за коса е дивизията с най-висок дял в козметичните приходи на "Арома" (над 40%). Други ключови подсегменти са устна хигиена, грижа за тялото и бяла козметика, които заедно движат над 50% от оборотите на компанията. Водещи козметични брандове на "Арома" са Aroma, с линии в повечето подсегменти, "Здраве", Astera – за устна хигиена, и други. Основен дял в собствеността на акционерното дружество държат Harisson Management – Панама (51.3%), Лукан Луканов (42.5%), Димитър Луканов (6.2%).

Под основната си марка "Дева" "Рубелла бюти" развива широко портфолио от продукти за грижа за лицето, тялото и косата. Dental и Fashion Color са водещи брандове съответно при устната хигиена и боите, а Top Ten е за мъжка козметика. На двете най-силни дивизии на производителя – за косата и устна хигиена, заедно се падат над 80% от козметичния му бизнес. Акционери в компанията са "Инститют оф бюти Рубелла" АД и Красимир Величков Митев.

Приходи между 10 и 20 млн. лв.

На трета позиция в класацията при козметиката се нарежда химическият производител "Фикосота синтез". От козметичния бизнес идват около 10% от общите приходи на шуменската компания, активна в сегмента на почистващите препарати, хигиенните и тишу продуктите и храните. Ключова козметична дивизия на "Фикосота" е грижа за тялото, откъдето идват над 70% от приходите й в този сегмент. Водещи брандове на сапуненото й портфолио са "Тео", tete-a-tete и Fiona. Дивизията грижа за коса, представена на пазара с шампоани "Тео" и линията за натурални продукти All Naturе, обхваща близо една четвърт от козметичния бизнес на "Фикосота".

Над 94% от общите приходи на "Солвекс – козметични продукти" (4) идват от козметичния бранш. Пловдивската компания развива широка дистрибуция извън България (близо 80% от приходите й) на над 40 пазара, включително и под собствена марка на големи търговски вериги. Основният фокус е върху сегментите грижа за коса (близо 90% от общите й приходи) и бяла козметика. "Солвекс" развива широк асортимент от бои за коса, шампоани, лосиони и допълващи продукти за грижа за косата под марките Elea, Miss Magic, MM Beauty и други. Под линията Elea произвежда серии продукти за грижа за лицето и слънцезащитна козметика. Съдружници в пловдивската компания са "Магика" и "Солвекс козметикс". С близки по стойност обороти на пета позиция се нарежда "Розаимпекс". Пловдивската компания, изцяло специализирана в производство на козметични продукти, държи стабилни позиции в сегментите грижа за косата и хигиена на тялото, с приходи от продажби в съотношение близо 5:1. При продуктите за коса палитрата е богата и включва шампоани, балсами, маски, стилиращи и професионални продукти под марките Prestige, Regal, Spa Master, Herbal Time, сериите "Алое вера", "Бадем" и други. Под ключовите си брандове "Розаимпекс" развива серии специализирани и всекидневни кремове. Дялове в дружеството имат "Розаинвест холдинг", Димитър Атанасов Георгиев, Милена Георгиева и Атанас Георгиев.

Пловдивският производител "Рефан България", базиран в с. Труд, прави в козметичния сегмент близо 90% от оборота си в стойност. Бизнесът с аромати обхваща близо 70% от общите приходи на парфюмерийната компания. Той минава основно под марката "Рефан", с широка дистрибуция в над 400 собствени и отдадени на франчайз обекта на българския и на външни пазари. Остатъкът от козметичното портфолио се разпределя между продуктите за грижа за коса - с малък дял, и за грижа и хигиена на тялото, също под бранда Refan. Съдружници в компанията са Рени Попова, Ана Попова и Ангел Попов.

Оборот между 5 и 10 млн. лв.

На седма позиция е шуменската компания "Лавена", създадена през 1962 г. като производител на натурално етерично масло от лавандула. В момента в цеховете й се произвеждат кремове, шампоани, пасти за зъби, хранителни добавки, медицински изделия и други. Основната част от бизнеса на компанията е съсредоточена в сегментите бяла козметика и хигиена за тялото, които заедно формират над половината от общите й приходи. "Лавена" изнася продуктите си на общо 43 пазара – в почти цяла Европа, Близкия изток и Северна Африка. Силни и установени марки на компанията са "Бочко" - за детска козметика, Maternea – за грижа за кожата през бременността и след раждането, козметичната серия за грижа за крака Footprim, продуктите за устна хигиена Tetradent, сериите бяла козметика My Rose of Bulgaria и "Моята природа".

Габровската компания "СТС холдинг груп" (8) отчита близо 6.4 млн. лв. приходи от продажби в сегмента козметика и лична хигиена. Компанията съществува от близо 25 години и в момента е активна като производител и износител на пасти за зъби, бои за коса, шампоани и балсами за коса, кремове и пени за бръснене, афтършейв балсами и др. Активно работи и в private label сегмента. Дивизията грижа за коса заема близо 60% от бизнеса на компанията (с водещи марки Rose Rio и Lady in Color), а устна хигиена – над една трета, с основни брандове Mega Mint и Aquarelle. Малък дял от продуктите на габровския производител остават на българския пазар. "СТС холдинг груп" e част от "СТС инвест холдинг" АД, под чиято шапка влизат компании от различни сектори. Варненският производител и дистрибутор на бързооборотни стоки "Агива" заема девета позиция. Дейността на компанията е почти изцяло ориентирана към българския пазар. Водещи в козметичното й портфолио са дивизиите бяла козметика и грижа за тялото, общо с над 70% дял. С Nature of Agiva компанията развива базираната на розови екстракти линия Roses, на розов божур – Peony, и продуктите с масло от маслини Olives. Остатъка от козметичните приходи си поделят продуктите за хигиена на тялото - скраб за тяло, душ-гелове, глицеринови и тоалетни сапуни, и ароматите с портфолио от тоалетни води под водещия бранд на компанията. Собственици са Румен Атанасов Величков и Мария Борисова Степанян-Величкова.
С малка дистанция на десета позиция в класацията застава "Томи шоу козметикс". Казанлъшката компания стартира през 1991 г. като основен дистрибутор на чужди козметични марки, а две години по-късно започва собствено производство на продукти за лична хигиена. Бизнесът й е концентриран изцяло в козметичния сегмент с акцент върху бялата козметика, откъдето идват близо 80% от общите й приходи. "Томи шоу козметикс" базира продуктите под водещата си линия Rose - The Queen of Beauty, основно на розова вода и натурални екстракти. Компанията е активна и в сегментите хигиена на тялото и грижа за косата под ключовия си бранд. Продава близо 60% от собствената си продукция на външни пазари. Приоритет в стратегията й за растеж е производството под собствена марка на големи търговски вериги в Западна Европа.

Останалите 15 компании в топ класацията отчитат оборот под 5 млн. лв. в сегмента козметика и лична хигиена през миналата година. Заедно те държат близо една пета от бизнеса в бранша в стойност и сходен дял в общия му износ.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rqe1429457250398234 avatar :-|
    Bulgaria China
    • + 1

    На мен лично не ми е ясно как го правят явно ние като произвеждаме БИО изворна вода Rose Drops за готвене (освен за пиене) http://www.rose-drops.com/ и дори имаме онлайн магазин http://rose-drops.com/bg/shop/ и предлагаме на няколко пазара милиони бутилки заради ниската цена не достигаме милиони евро приходи
    Определено мисля, че въпреки това няма по-добра на пазара.

    Нередност?
Нов коментар