🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Годишното производство на ядки и сушени плодове е 150 млн. лева

Шест са по-големите компании с оборот от по над 10 млн. лева всяка

Секторът е доминиран от компании с местна собственост, които пакетират семки
Секторът е доминиран от компании с местна собственост, които пакетират семки
Секторът е доминиран от компании с местна собственост, които пакетират семки    ©  ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА
Секторът е доминиран от компании с местна собственост, които пакетират семки    ©  ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Анализът за сектора е част от специалното издание "Регал 500+", което съдържа класация за най-големите производители на бързооборотни стоки в България през 2014 г. Подредени са 25-те най-големи производителя в 25 категории бързооборотни стоки, класирани по приходи от продажба на продукция за 2014 г. В някои сектори анализите слизат до ниво сегменти и класират топ 20 или топ 10 на производителите в тях. Класациите са на базата на данни от Търговския регистър, фирмени и експертни данни, информация от НСИ и други бази данни.

"Регал 500+", което излезе в началото на декември, може да бъде поръчано на адрес regal.bg/500 – на хартия или като pdf.

Продажбите на ядки и сушени плодове, произведени в България за 2014 г., са за почти 147 млн. лева. Делът на износа от тази сума е 35%. Основните групи в категорията са четири - фъстъци, черупкови плодове и други семена и ядки, сушено грозде, други сушени плодове и смеси от тях. С най-голяма тежест са черупковите плодове, което включва и слънчогледовите семки. Продажбите им в стойност през миналата година са за 116 млн. лева (80% дял в категорията). На черупковите плодове се падат 80% от приходите от износ в категорията общо. На второ място и като обем, и като стойност се нареждат фъстъците. Те са донесли на своите производители приходи от 18.5 млн. лева през 2014 г., като износът е едва 13% от количествата. Единствено сушените плодове и смесите от тях (включително и миксовете с ядки) имат ръст в стойност през миналата година от 8.6%. При тях износът нараства с 30%, като на него се падат 72% от оборотите в сегмента.

Продажбите на производителите от топ 25 са почти 137 млн. лева, или 93% от оборота в цялата категория. Шест от компаниите имат приходи от продажби на ядки и сушени плодове от над 10 млн. лева всяка.

По-големите в сектора

Лидер в категорията на ядките и сушените плодове през 2014 г. е "Виктория нутс" с малко над 16 млн. лева продажби общо и ръст спрямо предходната година от почти 14%. Регистрираното в София дружество е собственост на Христо Васевски и е специализирано в производството и търговията с печени и сурови ядки, сушени плодове и шоколадови дражета. Фирмата е позната на пазара с марките си Rois и ChocoFIX. Продава продуктите си главно на вътрешния пазар, като износът й за годината е 4.9 млн. лева, или около една трета от произведените количества.

Със същия ръст и близки по размер приходи е ЕТ "Джили сой - Джихангир Ибрям", Дулово. Фирмата е създадена от Джихангир Фаик Ибрям през 1991 г. Изнася 86% от продукцията си – главно тиквени и слънчогледови семки. Традиционни дестинации са Германия, САЩ, Мексико, Украйна, Саудитска Арабия и др. Водещ продукт на едноличния търговец е печеният черен слънчоглед за консумация. "Джили сой" има добре развита дистрибуторска мрежа в Североизточна България. Търговските й марки са Djili Soy, DJUNI nuts и DJULIESCU.

В класацията от миналата година има разместване. Заемащите водещи позиции през 2013 г. "Олива" - Кнежа, и "Роса" - Попово, отстъпват лидерството. "Олива" отива на трето място, а "Роса" - на шесто. И за двете компании, чиято основна дейност е производството на олио, ядките са съпътстващ бизнес, свързан с технологичния процес.

"Олива" прави оборот главно от слънчогледово олио (103.5 млн. лв.), което формира 55% от общите му продажби. В категорията произвежда белени слънчогледови семки, предназначени основно за пекарството, които изцяло се изнасят. През 2014 г. има приходи от продажба на ядки в размер на почти 15 млн. лв. Основен акционер в основаното през 2002 г. в Кнежа дружество е "Билдком", собственост на Ангел Георгиев, което през декември миналата година придобива акциите на "ПИК 2003" и увеличава дела си в капитала на "Олива" от 49.66% на 99.36%.

На четвърта позиция е "Ядки Детелина", собственост на Детелин Винчев. Компанията отчита почти 6% спад на продажбите в категорията спрямо 2013 г. до 13 млн. лв. Фирмата е създадена през 1989 г. в Севлиево. Специализирана е в производството и търговията с печени и сурови ядки и сушени плодове с марки Detelina’s Nuts, Detelina’s Seeds и Detelina’s Fitness. Продукцията й се продава изцяло на вътрешния пазар.

Със забележителен ръст на продажбите от 54% до 11.7 млн. лева на следваща позиция в класацията е "Корона М" (марка Korona), Стара Загора. Дружеството работи само за вътрешния пазар и предлага всички видове ядки, пуканки, пелети, карамелизирани изделия и шоколадови дражета. Едноличен собственик е Милен Петров.

В анализираната категория "Роса" (шеста позиция) произвежда само белени слънчогледови семки на едро, които се изкупуват от преработватели. От разбивката по продуктови категории за 2014 г. се вижда, че ядките за консумация формират 23% от общите й приходи, които са на стойност 45.6 млн. лв. Миналогодишните продажби на продукти в категорията са по-малко с 31%.

И по-малките

На седма позиция, първо под границата от 10 млн. лева, се нарежда "Керпи". Продажбите на дружеството, създадено през 1997 г. в Павликени, намаляват с цели 52% през 2014 г. до 6.2 млн. лева. Дейността на предприятието включва почистване и калиброване на семена, печене и пакетиране на ядки, слънчогледови и тиквени семки. Успешен съпътстващ бизнес е производството на пелетите за горене от слънчогледовата люспа, отпадък от основното производство. Собственик на фирмата е Деян Драгиев.

В топ 25 на ядките попада и дружеството на Спиридон Панайотов "Елит – П" с 5.4 млн. лева продажби през 2014 г. (ръст на годишна база от почти 13%). Фирмата произвежда и дистрибутира ядки на територията на цялата страна, изнася малки количества за Румъния и Гърция. Централният офис и производствената база се намират в Пловдив. Продуктите се предлагат под марката "Елит".

Почти 50% ръст на продажбите в стойност извеждат "Братя Пепеч" нагоре в класацията спрямо миналата година, когато е на 16-о място. Дружеството е създадено през 1993 г. от Хасан Муса и производството се намира в село Поройно, община Дулово. Предлага сурови и печени семки и ядки, пакетирани за краен потребител. Над 80% от продуктите са за износ в Близкия изток, Северна Америка и Европа.

В класацията присъства и преработвателят на череши "Куминяно фрут". През миналата година дружеството отчита голям ръст от 31% на продажбите на сушени плодове, като приносът им в общия оборот на компанията е 13.5%. Както и останалите производства на дружеството, собственост на италианци, произведените количества сушени плодове се изнасят почти изцяло.

Спад на продажбите с 32% до 3.8 млн. лв. отчита през миналата година "Гривас". Компанията е създадена през 1991 г. от братята Димитър, Коста и Никола Гривови. Първоначално е регионален играч - един от първите в този сектор в страната. Постепенно натрупва капацитет и развива пазара си. Докато през 2011 г. 40% от продукцията на "Гривас" отиват за износ предимно за Балканите, днес отчетените продажби зад граница са нула.

Друга компания, чиито продажби намаляват, е "Великов и ко", основана през 1991 г. в град Сливо поле, област Русе. Семейната фирма е специализирана в отглеждането и производството на слънчогледови, тиквени семки и ядки, които предлага под търговската марка "Солей". Пред 2014 г. дружеството отчита почти 21% по-малко продажби спрямо година по-рано. С 26% намалява и износът, на който през отчетната година се падат почти 86% от продукцията.

Производителят на Huligan – "Дъ Бейкърс", е на 13-о място в класацията. Компанията е създадена под името "Каменски и синове" през 1996 г. в Шумен. Първоначално се занимава само с дистрибуция на ядки, а по-късно изгражда собствена фабрика. През 2014 г. дружеството е продало ядки за 3.7 млн. лева (7.8% спад на годишна база) почти изцяло на вътрешния пазар. Собственици на предприятието в съдружие са "Каменски инвест" и три физически лица с фамилията Каменски.

С голям процент са паднали и продажбите на "Кронос" (-64%). Дружеството е създадено през 1996 г. от братята Атанас и Георги Батакови. Към днешна дата акционери са "Кронос инвестмънт груп" и регистрираната на Сейшелите "Хаус маркетинг". Компанията има производство в Сливен и дистрибуционно крило ("Кронос дистрибюшън") в София. Ядките се предлагат под марките "Кронос" и серията сурови ядки Diet nut Body balance. Извън категорията дружеството присъства на пазара с нектари на морковена основа Berry, енергийната напитка Grizzly и насипно кафе "Българска кафе компания".

Останалите компании в топ 25 на производителите на ядки и сушени плодове са "Оргеник фууд", "Вкусна ядка", "Ивтони-Шопов", "Серена", "Три", "Български орех", "Балчо агро продукт", "Натура фит", "Струма фрут", ЕТ "Никон - Николай Николов", "Торнадо комерс". С най-голям ръст сред изброените компании е "Серена" – 58% увеличение на продажбите спрямо 2014 г. до 2.5 млн. лв.

"Капитал Daily" вече представи водещите компании в производството на хляб и консервирани плодове. В следващия брой ще бъдат публикувани и лидерите в още едно подреждане - козметика.

Годишна класация Регал 500+

Най-големите производители в 25 категории на бързооборотни стоки в страната. Изданието съдържа информация за:

Най-големите 25 компании от всяка категория

Обем и стойност на продажбите на всяка от тях

Износ и пазарни дялове

Още информация може да намерите на

www.regal.bg/500

Все още няма коментари
Нов коментар