Износът движи производството на храни и напитки

Какви тенденции показа анализът на над 500 компании в 25 категории бързооборотни стоки за 2014 г.

Продажбите зад граница на птичите меса и гъшия дроб са се увеличили с 56%
Продажбите зад граница на птичите меса и гъшия дроб са се увеличили с 56%
Продажбите зад граница на птичите меса и гъшия дроб са се увеличили с 56%    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Продажбите зад граница на птичите меса и гъшия дроб са се увеличили с 56%    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Износът е основният двигател за растежа в производството на храни и напитки в България през 2014 г. Това е основният извод от проучването "Регал 500+", което обхваща над 500 фирми от 25 основни категории бързооборотни стоки. Над четвърт от общите продажби в анализираните групи през миналата година са зад граница. Специалното издание показва кои са най-големите компании по приходи от продажби на продукция от съответната категория през 2014 г., както и общата картина. В анализа са ползвани информация от Търговския регистър, фирмени и експертни данни, данни от НСИ и други бази данни.

Изводът накратко: в дванадесет продуктови категории от 25-те анализираните приходи от продажби на стоки, произведени в България, се увеличават през 2014 г. в сравнение с предходната. Това са преди всичко секторите, в които износът се е увеличил. В някои случаи продажбите в цялата група са издърпани нагоре от добрите експортни резултати на една компания.

Растящите сектори

Най-растящият сектор през 2014 г. е производството на кафе (25% повече приходи от продажби спрямо 2013 г.). Увеличението се дължи основно на нарасналия експорт на лидера в категорията "Монделийз България продакшън".

Ръстът при перилните и почистващите препарати (16%) е свързан преди всичко с по-големия износ на "Фикосота". Експортът на същата компания придвижва напред с 15% и продажбите на хартиени изделия, произведени в България.

Зад 15-процентното увеличение при готовите ястия стои не само успешният експорт на лидера в групата "Палиррия България". Принос имат и други компании и в резултат продажбите в категорията нарастват в почти всички сегменти.

По-големият износ стои в основата на ръста от 13% при слънчогледовото олио. Лидерът "Олива" е най-големият износител в класацията. След топ 25 на експортните компании има още пет фирми от сектора.

Приходите от преработени зеленчуци нарастват с 10%. Износът на най-голямата компания в сектора "Олинеза" се увеличава с 42% При птичите меса и гъшия дроб ръстът е почти 6%. Лидерът в категорията - "Пилко", е и сред топ 25 на износителите за миналата година.

Ръстове, но под 3%, има също при червените меса, бутилираната вода, рибата и рибните продукти, хляба и хлебните изделия - все категории, ориентирани в голяма степен към вътрешния пазар.

С фокус в чужбина

С най-голям относителен дял на износа от 25-те анализирани сектора е малката категория на ароматизаторите (шест компании с общи продажби за 106 млн. лева през 2014 г.). Близо 83% от ароматизаторите са отпътували зад граница през 2014 г. На второ място е преработката на плодове - 76% дял на задграничните продажби. При производството на слънчогледово олио делът на износа е 65%, при кафето - 60%. От продажбите на продукти за лична хигиена и козметика 57% са в чужбина. Между 40% и 50% е делът на износа от общите продажби при рибата и рибните продукти (46%), готовите ястия (45%), преработените зеленчуци (41%), птичите меса и гъшия дроб (40%). Средният дял на продажбите зад граница от общите продажби за 25-те категории е 27.5%. Над това ниво е делът на износа и при ядките и сушените плодове, хартиените изделия, вината, перилните и почистващите препарати, млякото и млечните продукти и захарните, шоколадовите изделия и бонбоните.

Секторите с най-голям износ

В седем сектора продажбите зад граница през 2014 г. са за над 100 млн. лева. Заедно те генерират над две трети (65%) от общия износ в 25-те анализирани категории. Експортът на слънчогледово олио нараства с 44% през миналата година и то има 15% дял от общите продажби в чужбина. С дялове от по 11% са млякото и млечните продукти и захарните, шоколадовите изделия и бонбоните. При първата категория ръстът в експорта е 3.5%, а при втората - 21%. Делът на птичите меса и гъшия дроб от общия износ е една десета. Продажбите зад граница в стойност на тази категория са се увеличили с 56%. Приносът на хляба и хлебните изделия е 6.6% - с 15% повече, отколкото предишната година. Износът на преработвани плодове е 6% от общия, на лична хигиена и козметика и на кафето - около 5%. При плодовете стойността на продажбите зад граница остава без промяна, при козметиката расте с 5%, а при кафето увеличението е 21%.

Сред категориите с по-малък обем на износа ръст се наблюдава при хартиените изделия, готовите ястия, перилните и почистващите препарати. Увеличава се дори експортът на категориите напитки - натурални сокове, безалкохолни, вода, които като цяло са най-малко експортно ориентираните сектори в българското производство на бързооборотни стоки.

Специалното издание "Регал 500 +" може да бъде купено чрез заявка на regal.bg/500. Предлага се в хартиен вариант и като pdf. За абонатите на вестник "Капитал" е безплатно. Те ще го получат с броя в събота, 12 декември.

Все още няма коментари
Нов коментар