🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Храните Rosey’s mark получиха 100 хил. евро от европейски акселератор

Продуктите, съдържащи българска маслодайна роза, се пребориха със 700 конкуренти от цяла Европа за безвъзмездното финансиране

Росица Паунова (вдясно) и Ина Абаджиева започват бизнеса си през 2012 г. с 10 хил. лв. собствени средства
Росица Паунова (вдясно) и Ина Абаджиева започват бизнеса си през 2012 г. с 10 хил. лв. собствени средства
Росица Паунова (вдясно) и Ина Абаджиева започват бизнеса си през 2012 г. с 10 хил. лв. собствени средства    ©  Юлия Лазарова
Росица Паунова (вдясно) и Ина Абаджиева започват бизнеса си през 2012 г. с 10 хил. лв. собствени средства    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Средствата ще бъдат вложени за създаване на нови продукти, развитие на дистрибуторска мрежа, сертифициране на биопродукти и маркетинг.

Семейната компания на сестрите Росица Паунова и Ина Абаджиева, която произвежда храни с българска маслодайна роза под марката Rosey’s mark, ще получи безвъзмездно 100 хил. евро. Фирмата е класирана сред 10-те победителя на европейския акселератор KATANA, съобщи за "Капитал" Росица Паунова, управляващ партньор. Спечеленият грант е първото външно финансиране за бизнеса, който двете сестри развиват със собствени средства от 2012 г. Средствата ще бъдат вложени за създаване на нови продукти, развитие на дистрибуторска мрежа, сертифициране на биопродукти, маркетинг.

KATANA е акселератор, фокусиран върху агро-хранителния сектор и финансиран от Европейската комисия по програма "Хоризонт 2020", която подкрепя иновативни бизнес начинания. "Всъщност това е една рядко срещана възможност за финансиране на проекти в ранен етап на развитие извън IT сферата", обобщава Росица Паунова.

100 от 700

Екипът на Rosey’s mark прави първата стъпка в състезанието на KATANA през февруари 2017. Ина и Росица заснемат двеминутно видео, в което представят себе си и своя бизнес с храни, в основата на които е българската роза.

В този първи кръг селекцията се извършва на базата на peer-to-peer – взаимно оценяване, между над 700 кандидати от цяла Европа. Сестрите на свой ред гледат десетки видеопредставяния на конкуренти, за да дадат оценката си и да селектират най-перспективните според тях идеи. "Два месеца по-късно разбрахме, че сме избрани сред 100-те кандидатури, които преминават в следващия кръг на надпреварата", разказва Росица Паунова.

Споделено финансиране

Във втория кръг на състезанието участниците са разделени в три подкатегории: "мобилни услуги за агробизнеса" (Mobile Services & IOT), "функционални храни" (Functional Foods), "прецизно земеделие" (Precision Agriculture Services). Ина и Росица Паунови са единствените от България в категорията "Функционални храни".

За да определят финалните победители, организаторите на акселератора избират последната фаза от селекцията да се проведе под формата на краудфъндинг (споделено финансиране) състезание. За целта екипът на KATANA създава специална онлайн платформа, в която са допуснати одобрените екипи, които представят 54 кампании за подкрепа от 17 държави.

За да се подготвят добре за краудфъндинг надпреварата и по изискване на KATANA, през август 2017 Rosey’s mark привлича още две български дружества в проекта – фирмата за Food Styling, фото- и видеосъдържание Blue Birds и дигиталната агенция Media Basket.

Кампаниите на всички участници започват в началото на октомври и продължават до 31 декември 2017. Десетте победителя стават известни през февруари т.г. и Rosey’s mark е сред тях.

"За нас най-трудното при кандидатстването беше, че процесът е доста дълъг, а екипът ни е малък. На практика сме само ние двете със сестра ми. Нужни бяха много усилия, за да успеем да съчетаем всичко това с другите оперативни задачи", обобщава Росица Паунова.

А сега накъде

Дружеството ще получи гранта поетапно в периода април 2018 – януари 2019 г. Бюджетът от 100 хил. евро е разделен – 50% за Rosey's mark и по 25% за другите две фирми - Blue Birds и Media Basket, които обаче са предназначени за услуги за Rosey's mark. "На практика ние сме клиент, който отива с готов бюджет при партньорите от двете агенции", обясни Росица Паунова.

С помощта на средствата ще бъдат създадени нови продукти и развитие на дистрибуторска мрежа, сертифициране на биопродукти и маркетинг. "Разработваме детайлен план за максимално ефективно изпълнение на проекта през следващите 9 – 12 месеца", уточни Росица Паунова.

Компанията

Фирмата на сестрите Паунови се нарича "РИМ груп ко" и е основана през 2011 г. с идеята за собствен бизнес за "флорална гастрономия". Първоначалната инвестиция е 10 хил. лв. собствени средства.

Изборът на името на марката бил подчинен на няколко условия: да е персонално ("В случая лирическият герой е Рози"), да е на английски (целта са пазарите зад граница), да е свързано с рози ("Но не прекалено директно"). Резултатът е Rosey's mark – с регистрация като търговска марка за ЕС.

Компанията предлага серия от три вкуса натурални сладка с рози без захар, три вида шоколад с рози и три вида чай (сертифицирани като биопродукти) - от сушени рози, от лавандула и от култивиран мурсалски чай от Триградското ждрело. През юни миналата година шоколадът с рози Rosey’s mark получи правна закрила, след като рецептата бе защитена като полезен модел.

Продуктите се произвеждат от български фирми с възлагане на поръчки и се продават в магазини за деликатесни и за био- и натурални храни в страната, както и онлайн. Храните с марката Rosey’s mark направиха пробив и в Япония, Великобритания, Италия, Австрия, Германия, Франция.

Според данните в Търговския регистър семейната фирма отчита 1.019 млн. лв. приходи през 2016 г. (срещу 45 хил. през 2015) и 54 хил. лв. печалба (2 хил. лв. за 2015 г.). "През 2016 г. изпълнихме еднократен външен проект, което обяснява високите приходи и печалба. За 2017 оборотът ни от основна дейност е 85 000 лв., а печалбата 10 500 лв.", коментира Росица Паунова. За тази година компанията планира 30% ръст на приходите. "Бизнесът ни все повече се превръща в дейност, от която можем да се издържаме", обобщава Росица Паунова.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hushhush avatar :-P
    hushhush
    • + 1

    Пожелавам си повече такива новини - за млади и предприемчиви (в хубавия смисъл на думата) люде :)

    Нередност?
  • 2
    inikolaev avatar :-|
    inikolaev

    Браво на момичетата! Успех и само нагоре!

    Нередност?
Нов коментар