🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България е сред "горещите" дестинации за автомобилните производители

Със заводите на Dacia и Ford и над 600 фабрики за компоненти Румъния е безспорният лидер в региона

Единственият завод за асемблиране на автомобили в България - този на китайската Great Wall и "Литекс моторс" край Ловеч, оцеля само пет години
Единственият завод за асемблиране на автомобили в България - този на китайската Great Wall и "Литекс моторс" край Ловеч, оцеля само пет години
Единственият завод за асемблиране на автомобили в България - този на китайската Great Wall и "Литекс моторс" край Ловеч, оцеля само пет години    ©  Надежда Чипева
Единственият завод за асемблиране на автомобили в България - този на китайската Great Wall и "Литекс моторс" край Ловеч, оцеля само пет години    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Югоизточна Европа (ЮИЕ) е новата гореща дестинация за световните производители на автомобили. Макар и без завод за асемблиране на коли, в България работят 170 компании, които произвеждат компоненти за индустрията и повечето от тях планират да разширят дейността си. Това се посочва в анализ на SeeNews за автомобилната индустрия в региона. Очаквано начело са страни като Румъния, Словения и Сърбия, където има заводи за асемблиране, покрай които се създават и множество други предприятия за части.

Изпреварващ ръст

Автомобилната индустрия е сред най-бързо растящите в страните в региона по отношение на принос към БВП, обем на производството и създаване на работни места, както и един от водещите сектори за привличане на преки чуждестранни инвестиции, се посочва в анализа на SeeNews "Югоизточна Европа - новата гореща дестинация на световната автомобилна индустрия". По данни на Международната организация на автомобилните производители (OICA) през 2017 г. са произведени общо 629 014 превозни средства (основни коли), което е близо 3% от общото производство на автомобили в Европа. Ръстът обаче в региона на годишна база значително надвишава средния за континента - 9.7% спрямо 3.1% през 2017 г.

Български принос

В регионален план България не може да се сравнява с Румъния, Словения и Сърбия, тъй като няма асемблиращи мощности. През 2012 г. китайската Great Wall заедно с "Литекс моторс" на Гриша Ганчев направи такъв завод край Ловеч с годишен капацитет за 50 хил. броя, но той така и не беше достигнат. В началото на 2017 г. компанията спря производството и започна процедура по фалит.

В страната обаче има 170 компании, които произвеждат автомобилни компоненти и които осигуряват 4% от БВП. Продуктите включват много широка гама - от високотехнологични като микроелектроника, климатични системи и инструментални табла, до алуминиеви части, кабели, каучукови и пластмасови изделия, тапицерии и т.н. Заетите са над 40 хил. души, показват данни на автомобилния клъстер и министерството на икономиката за 2017 г. Общите приходи на компаниите в сектора са 3.5 млрд. евро, от които 90% са от износ на основни международни автомобилни пазари.

Планове за разширяване

Според проучване на Colliers, PwC и автомобилния клъстер 85% от производителите на компоненти в България имат планове за разширяване на дейността в страната. В резултат на това броят на заетите се очаква да се удвои през следващите четири години. Положителна тенденция е, че делът на компаниите със собствени развойни центрове в страната постоянно нараства и вече надвишава 40%, се посочва в анализа.

В анализа на SeeNews се посочва още, че по-рано тази година правителството е обявило намерения да привлече световен автомобилен производител. По информация на Българската агенция за инвестиции разговори първо ще се водят с BMW, а след това с производители от Южна Корея и Индия. Докато това обаче са само намерения, няколко компании за компоненти вече разширяват заводите си, а други планират да започнат производство. Трета фабрика в страната наскоро откри японската Yazaki (край Димитровград). Пак там скоро се очаква да заработи заводът за автомобилни фарове на турската Sa-ba.

Готови автомобили

Производството на готови автомобили в ЮИЕ е концентрирано в три държави - Румъния, Словения и Сърбия. Румъния е безспорен лидер, като държи 57.1% от производството на превозни средства в региона през 2017 г. В страната заводи имат Dacia и Ford, както и над 600 производителя на оригинално оборудване, които снабдяват с компоненти както местните заводи, така и производствени мощности в цяла Европа. Секторът създава 13% от БВП и осигурява над 200 хил. работни места по данни за 2017 г.

Словения пък е страната с най-голям ръст - 42% през миналата година, като броят на произведените превозни средства достига 189 852 броя. Това осигурява на страната дял от 30.2% от производството в Европа. Автомобилната индустрия в Словения създава 10% от БВП и 12.5% от износа на страната.

В Сърбия автомобилната индустрия осигурява 14% от преките чуждестранни инвестиции и 10% от износа през 2017 г. В нея работят над 40 хил. души по данни за 2017 г. Основният двигател на сектора е откритият през 2008 г. завод на Fiat в Крагуевац, където се асемблира Fiat 500L. Италианската компания досега е инвестирала 980 млн. евро в производството. В страната работи и сръбската компания Ikarbus, която произвежда автобуси основно за местния пазар. Малка част от продукцията се изнася в Русия. През 2017 г. в Сърбия са произведени близо 80 хил. автомобила.

Компоненти

Като цяло производството на компоненти е доста по-широко представено в региона, отколкото производството и асемблирането на коли. Това, което привлича мултинационалните компании, са конкурентните разходи, достъпът до квалифицирана работна ръка с инженерни и технически умения и добре развити IT и подкрепящи индустрии. Географската близост до големите компании за асемблиране както в ЮИЕ, така и в Централна Европа и Турция им дава конкурентно предимство по отношение на разходи и навременна доставка, пише още в анализа.

Износът на части и компоненти за автомобили расте стабилно между 2013 и 2016 г. във всички страни от ЮИЕ с изключение на Черна гора и Косово. Средният годишен ръст е 18.1% през 2016 г. Македония и Молдова са увеличили износа си повече от два пъти, а Албания, България, Румъния и Словения отчитат двуцифрен ръст.

Производството на компоненти е най-голямо в Румъния - над 600 доставчика, като основният двигател е наличието на асемблиращи предприятия. В Словения към края на 2016 г. работят над 270 компании с повече от 16 хил. работници. В Сърбия автокомпонентите представляват над половината от общото производство в сектора. Части произвеждат над 70 компании, а заетите са над 40 хил. души.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p
    • - 2
    • + 9

    Според Automotive Cluster Bulgaria (ACB), http://automotive.bg/BG/ "Средната нетна заплата в сектора е 700лв…Компаниите от сектора се интересуват най-вече от райони с висока безработица" Честито на ПЕЧЕЛИВШИТЕ.............. България има най-ниски средногодишни разходи за заплата в автомобилния сектор сред страните от Централна и Източна Европа със средна нетна заплата от 700лв/месец.

    Нередност?
  • 2
    pavel_p avatar :-|
  • 3
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 3
    • + 8

    Глупости .... ние сме "гореща " дестинация за доставчици на компоненти търсещи черноработници, с ниски заплати и произвеждащи продукция с ниска добавена стойност - Язаки, Сумитому, Сенсата , ИМИ, Теклащ и други . Между другото гледайки пазара на труда това го обуславя имайки предвид "качеството" на образователната ни система . Сега сами си отговорете на въпрос защо в България няма голям автопроизводител ,който да асемблира автомобили , мисля и че в следващите 3-5 години такъв няма да има . Евала на Румънците Форд, Дачия , а истинския шампион в региона се нарича Словакия ... а ние ще си останем задния двор на евтин труд благодарение на политиците ни и Премиера Слънце !

    Нередност?
  • 4
    fifa avatar :-|
    Fifa
    • - 2
    • + 2

    [quote#3:"birdman"]Глупости .... ние сме "гореща " дестинация за доставчици на компоненти търсещи черноработници, с ниски заплати и произвеждащи продукция с ниска добавена стойност - Язаки, Сумитому, Сенсата , ИМИ, Теклащ и други .[/quote]
    Все пак е по-добре от нищо, нали?

    Нередност?
  • 5
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#4] от "Fifa":

    По тая логика трябва да се радваме, че сме "магнит" за евтина работна ръка и да не се чудим защо сме бедни ? Или да гледаме към примери като Словакия, Словения и Румъния , избора е твой радвай се и пляскай ,че сме рай за черноработници наравно с Македония и Албания ! Логиката по-добре евтин труд отколкото нищо е присъща за народи от третия свят ...

    Нередност?
  • 6
    fifa avatar :-|
    Fifa
    • + 2

    [quote#5:"birdman"]По тая логика трябва да се радваме, че сме "магнит" за евтина работна ръка и да не се чудим защо сме бедни ? Или да гледаме към примери като Словакия, Словения и Румъния , избора е твой радвай се и пляскай ,че сме рай за черноработници наравно с Македония и Албания ! Логиката по-добре евтин труд отколкото нищо е присъща за народи от третия свят ...[/quote]
    Напротив, не съм казал, че не трябва да гледаме напред и нагоре, но нека и да оценяваме позитивното в текущото :)

    Нередност?
  • 7
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p
    • - 1
    • + 1

    "Нито едно евро не е постъпило като реинвестирана печалба за януари и февруари 2018" http://www.segabg.com/article.php?id=902267

    Нередност?
  • 8
    vassilun avatar :-?
    vassilun


    До коментар [#1] от "
    pavel_p
    ":

    Смятате, че ниски заплати е по-лошо от липса на заплата?

    Нередност?
  • 9
    1i avatar :-|
    Баличея

    Заводът на Дачия е правен съвместно с Рено че Долна. Заводът на Форд е върху базата на Олтсит, съвместно предприятие със Ситроен също от соц време. Заводите на Фиат в Крагуевац са бившите застава. Ние нищо не направихме през соца, през 90те никой не прояви интерес заради войната в Югославия. Сега всички производители имат свръх капацитет. Може би единствено БМВ има потенциал да си прибере 7 цата, която се прави в момента от Магна в Грац. Така че голям производител не се вижда на хоризонта, дори и Правителството да се напъва да вкарва някой в зоната на Видин

    Нередност?
Нов коментар