🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германски мигач от Пловдив

Турската odelo Farba Lighting Group инвестира 37 млн. евро в завод за автомобилни светлини за германски автомобили

Проектът е изготвен от екип на "Архитектурно дизайнерско студио" с водещ проектант арх. Георги Стоянов и включва производствена, административна и социална сграда
Проектът е изготвен от екип на "Архитектурно дизайнерско студио" с водещ проектант арх. Георги Стоянов и включва производствена, административна и социална сграда
Проектът е изготвен от екип на "Архитектурно дизайнерско студио" с водещ проектант арх. Георги Стоянов и включва производствена, административна и социална сграда    ©  Капитал
Проектът е изготвен от екип на "Архитектурно дизайнерско студио" с водещ проектант арх. Георги Стоянов и включва производствена, административна и социална сграда    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако проектът е успешен, компанията ще удвои капацитета и ще изгради фабрика за електроника и парк за поддоставчици.

За индустриалната зона край Пловдив започването на 182-ри проект може да не звучи като суперновина. Но инвестицията на турската odelo Farba Lighting Group e различна заради големия си първоначален размер: групата ще вложи 37 млн. евро в завод за автомобилни светлини, който ще заработи в края на 2020 г. и ще доставя компоненти на компании като Mercedes и други германски производители. Три години по-късно в предприятието ще работят 400 души, а продажбите се очаква да са по 40 млн. евро годишно – изцяло от износ. Ако проектът се окаже успешен, турският инвеститор планира да удвои капацитета на производство, както и да изгради фабрика за електроника и парк за поддоставчици. А още сега в София започва формирането на развоен екип от 40 инженери, който ще бъде третият в рамките на групата.

Първият завод - тест за следващи

Заводът в "Тракия индустриална зона" ще бъде с покрита площ от 21 хил. кв.м и ще произвежда задни светлини за германски автомобили. Намеренията са още в средата на следващата година да започне работа по някои дейности, които вървят в различни фабрики на групата, но производството директно за клиенти е планирано за края на 2020 г. Проектът се изпълнява от създаденото местно дружество "одело Фарба България", а строителството е възложено на "Сиенит строителна група".

Парцелът, с който компанията разполага, е много голям. През март дружеството купи 92 дка в община Куклен край Пловдив, като справка в имотния регистър показва, че платената цена е 3.6 млн. лв. Тази инвестиция вероятно е с изчислен потенциал и за бъдещото разрастване на завода, въпреки че от компанията правят уговорка, че то ще зависи от резултатите на първата фабрика и от това дали ще има достатъчно работници. "Ако всичко върви добре и клиентите ни са доволни, след 2021 г. може да започнем следващите етапи на проекта", каза президентът на odelo Farba Lighting Group Ахмет Байрактар. Това включва построяване на втори завод със същия капацитет и добавяне на производство на предни светлини за автомобили, както и изграждане на завод за електроника и парк за поддоставчици. "Предпочитаме някои от тях да са близо до нас. Плановете ни са ние да инвестираме в сградите, а нашите доставчици да си осигурят машините и оборудването", добави Байрактар, но не посочи каква ще е допълнителната инвестиция. "Имаме идея, но първо трябва да започнем", каза той. На терена ще има също сграда с офиси, столова и други заведения, които ще бъдат построени в началото, така че да могат да се използват и от другите компании.

За германските автопроизводители

Продукцията от Пловдив ще се изнася за Европа, но е възможно да достига и по-далечни пазари. "Клиентите ни са германски компании, но те имат заводи на много места. В Словения и Турция например произвеждаме за фабриките на Mercedes и BMW в САЩ и Китай. Зависи от стратегията на клиента", каза Байрактар.

"одело Фарба" вече има сключени договори, които са със срок 3 години и половина. "Ако клиентите ни са доволни, това може да е добър сигнал и за други компании, които да развият други проекти", посочи Байрактар и добави: "Очакваме продажбите ни тук да достигнат 40 млн. евро пре 2023 г., но ако добавим още проекти, лесно можем да удвоим това число." "Ако се справим добре, ще маркетираме България като дестинация за германските автомобилни производители", каза той.

България, защото е в ЕС и е удобно близо

Турската група планира да увеличи капацитета си от близо две години и България е била само една от възможните опции за това. "Започнахме проучванията си в Македония, Босна и Сърбия, но след това решихме, че трябва да инвестираме в страна от Европейския съюз", обясни Байрактар. В късия списък освен България влиза и Унгария, която с данъчните си субсидии и другите преференции за инвеститори всъщност е била сериозна конкуренция. "Облекченията обаче не са единствената причина за една инвестиция. Решихме, че България е по-управляема. По-близо е до Турция, но има и друго – в завода ни в Бурса има близо 400 души с български произход. Те говорят езика, познават културата, комуникацията е лесна. Чувстваме се по-удобно", каза Байрактар. Ниските данъци в България също са били фактор за решението.

Пловдив пък е избран по няколко причини и една от тях е, че е добър град за живеене. "Когато привличаш експерти, трябва да им осигуриш среда, те обичат градския живот, за тях е важно да има училища за децата им и други удобства", обясни Байрактар. "Освен това "Тракия икономическа зона" ни оказа много голяма подкрепа, както и властите", добави той. Компанията получи сертификат за инвеститор клас А от икономическото министерство, а община Куклен издаде строителното разрешително по бързата процедура за една седмица, тъй като проектът е определен за приоритетен.

Има хора, има заводи

Компанията предвижда през 2023 г. в завода да работят 400 души и вече има HR мениджър, който търси работници. От групата са наясно, че заради многото инвестиции край Пловдив през последните години осигуряването на хора може да е проблем. "Това е предизвикателство въобще за страните от Източна Европа", каза Байрактар. По думите му "одело Фарба" има нужда от квалифицирани кадри, за които осигурява начално и продължаващо обучение, тъй като производството е по-технологично и не толкова трудоемко. "Мисля, че ще се справим, защото 400 души не е малък брой, но не е огромен", посочи той.

Освен производство край Пловдив компанията подготвя и развоен център в София. В него ще работят 40 инженери, като подборът и наемането се очаква да започне до месец. "В София е по-лесно да се намерят такива специалисти, затова предпочитаме да започнем там, но може би по-нататък ще направим R&D център в Пловдив", каза генералният мениджър на Farba Group Мюрсел Гюлен. Това ще бъде третото развойно звено на компанията след тези в Германия и Турция. "Видяхме, че тук има потенциал от инженери и затова решихме да го направим. В Китай и Словения например нямаме R&D центрове", добави Байрактар.

Според него производството на светлини има голямо бъдеще, както и цялата автомобилна индустрия. "Преди светлините бяха крушки и рефлектори, но днес те са LED, електроника и софтуер, мултифункционални са и комуникират една с друга, реагират на условията на пътя и на шофьорите. Стават все по-технологични, а това изисква квалифицирани хора", каза той. От това дали компанията ще намери достатъчно добри кадри обаче ще зависи и по-нататъшният й растеж тук.

Инвеститорът

odelo Farba Lighting Group произвежда автомобилни светлини и е част от турския холдинг Bayraktarlar, който има компании за осветление (автомобилно и общо), автомобилно представителство и лизинг, застраховане, строителство и туризъм. Компанията има седем завода – три в Турция, по един в Китай и Германия и два в Словения. Основните й клиенти са Mercedes-Benz, Audi, Renault, Fiat, Toyota, Volkswagen, BMW и Ford. Оборотът й за 2017 г. е 461 млн. евро. В компанията работят 3580 души, включително 200 души в развойна дейност. Базираната в Истанбул група е фамилна компания, основана от Мехмет Байрактар през 1935 г.

Q&A

Ахмет Байрактар, президент на odelo Farba Lighting Group:

С придобиването на германската odelo станахме глобална компания и заработихме за Mercedes, BMW, VW, Audi и Porsche

През 2011 г. Bayraktarlar Holding придоби германската odelo. Каква беше целта на сделката?

- Произвеждаме автомобилни светлини в най-голямата си фабрика в Бурса от 1979 г. Доставяхме компоненти на местните заводи на производителите на автомобили - Renault, Toyota, Ford, Mercedes. Имахме добър бизнес, с развойна дейност, но бяхме ограничени на местния пазар. Така че когато през 2010 г. разбрахме, че odelo се продава, решихме, че за нас е добра възможност да я придобием. Финализирахме процеса през февруари 2011 г. Предприехме сделката по няколко причини. Първо, искахме от локална да станем глобална компания, а odelo имаше германските клиенти. Тя беше стратегически партньор на германските оригинални производители на оборудване и с придобиването й ние станахме стратегически производител за компании като Mercedes, BMW, VW, Audi и Porsche. Също така по това време технологиите се променяха – от крушки към LED, а odelo разполагаше с новите технологии. Тя е първата компания, която през 1998 г. използва LED технологията за автомобилни светлини. И третата причина е глобализацията на бизнеса.

Когато купихме odelo, ние подписахме търговско споразумение с германските клиенти, че където и да отидат, ние трябва да ги следваме и да бъдем конкурентни. Затова през 2013 г. направихме фабрика в Китай. Намалихме производството в Германия и увеличихме производството в Словения, където odelo по това време имаше малка фабрика - 380 души. Днес там работят повече от 1500 души. Оборотът е пет пъти по-голям.

Каква е прогнозата ви за автомобилния пазар след 5 години и какъв ще е ефектът върху вашия бизнес?

- Ако говорим за след 5 години, трябва да видим какво се е случило през миналите пет. За това време нашите клиенти - германските производители, се разраснаха изключително много - в Китай, Европа. Всяка година произвеждат 8-10% повече от прогнозираното. Те са също и технологичните лидери, компании като Mercedes, BMW, VW, Audi определят тенденциите. Сега много се говори за електрически коли, за автономни коли. Мисля, че това ще се случи, но няма да стане толкова бързо, защото всяка грешка с нова технология може да е фатална за една компания. Смятам, че предстоят важни промени и светлините ще са по-важни от всякога. Продуктите ни ще стават по-ценни, с повече технология, сензори, камери и т.н. Вече имаме такива проекти, по които работим. На автомобилния пазар е този, който има правилната технология, има шанс да порасне още. Но ще има и губещи.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 9

    "Решихме, че България е по-управляема. По-близо е до Турция, но има и друго – в завода ни в Бурса има близо 400 души с български произход. Те говорят езика, познават културата, комуникацията е лесна. "

    По същите съображения, които иначе не присъстват в никоя таблица за конкурентоспособност, доста германски и скандинавски инвестиции заминаха за Полша, Хърватия и балтийските държави, а френски, белгийски и италиански - за Румъния.

    Нередност?
  • 2
    marksman avatar :-|
    marksman

    И трябва да се гордеем , че сме аргати на турска фирма в ЕС?

    Нередност?
Нов коментар