Българите посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги идва от промоциите, показва проучване на Nielsen

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По-често пазаруване, увеличено търсене на свежи продукти, прилична лоялност към марки. Наличие на повече доходи и готовност да се плати по-висока цена за храни от местни суровини и без нежелани съставки. Удобството при пазаруване става все по-важно, затова ролята на "магазина в съседство" расте. Оформя се категория от нов вид потребители – само на органични храни. Нараства търсенето на продукти в по-малки опаковки, както и на продукти в промоция. Това са някои от основните тенденции при пазаруването в България за 2017 г., показва проучване на Nielsen.

Колко често и къде

Българите обичат да ходят в магазина – те посещават 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет. Единствено поляците ни изпреварват по честота на посещение на търговски обекти.

Времето за визита в магазините обаче се съкращава от 20 на 10 минути, отчита традиционно представително проучване на Nielsen във всички европейски държави, проведено сред градското население на възраст 18 - 65 години.

Седемдесет и пет процента от българските потребители пазаруват основно веднъж седмично, след което приблизително половината отскачат допълнително до магазина всеки ден, а останалите го правят два-три пъти в седмицата.

Това, което влияе върху избора на магазин за пазаруване, е предлагането на свежи продукти (месо, риба, млечни, но без особени пристрастия към прясно изпечения хляб), както и на козметика. Категориите, които са с най-малко значение при избора на търговски обект, са напитки, плодови сокове, пакетирани захарни и солени изделия.

За 50% от анкетираните "Кауфланд" е магазинът с най-ниските цени в България, показва проучването.

Само 2% от запитаните са заявили, че в последния месец са пазарували хранителни стоки и продукти за дома онлайн. Единствено Португалия е по-назад от България по този показател. А 65% от анкетираните декларират, че нямат намерение да обмислят пазаруване по интернет.

Какви разходи

Според проучването 57% от запитаните българи пазаруват по списък, но само половината от тях го изпълняват, а една четвърт изобщо не планират какво ще купят.

Месечният деклариран разход за бързооборотни стоки за 2017 г. е 271 евро на домакинство в страната, което е ръст от 7% спрямо 2016 г. Потреблението на свежи продукти достига 50%, докато в Румъния например е 66%, а в Норвегия – 33%, показват тенденциите при пазаруването, отчетени от анализаторската компания.

Според изследванията 66% от българските потребители твърдят, че ще платят повече за по-високо качество, а 58% - че ще платят повече, за да спестят време.

Какви продукти

В страната ръстът на продажбите в стойност изпреварва този в обем, показват данните на Nielsen. Най-голям скок отбелязват месните продукти, киселото и прясното мляко, бутилираната минерална вода.

Забързаният начин на живот и засиленото търсене на здравословни храни намират пресечна точка в растящите продажби на мюсли и протеинови барчета, показват данните. Увеличаващото се потребление на бира в кен също се свързва с нуждата от все повече удобства. Високомаслените млечни продукти получават реабилитация. Продуктите за грижа за лицето също се радват на засилен интерес, като и при тях покупките в малки опаковки се увеличават. Сред силно ценово чувствителните нехранителни стоки са перилните препарати и омекотителите.

Според глобално проучване на компанията над 15% от продажбите на световно ниво са на продукти без животински съставки. В България веган тенденцията също става по-отчетлива – с 62% растат покупките на растително мляко например.

Потреблението на продукти под собствени марки на веригите (private labels) в страната е символично - 2.3% (в Словения е 28.7%, в Румъния – 8%). Тези стоки са предпочитани заради по-ниската им цена, но търпят развитие – стават все по-скъпи, съдържат все повече здравословни съставки от местни източници, показват изследванията на Nielsen.

Колко по-евтино

Продуктите, чиято цена купувачите знаят, са хляб и мляко, месо и салата, кафе. Цената на останалите категории по-скоро не им е позната.

През 2017 г. 39% от оборота на големите търговски вериги е минал през промоционални активности за различни стоки. Средното намаление по време на промоция е 20%, показват данните за тенденциите при пазаруване в България.

Потребителите откликват на по-ниските цени, но дори при кампания се доверяват на брандове, които познават. Според проучванията клиентът би си купил на промоция своята предпочитана марка за козметика, кафе, бебешки продукти.

Според глобално проучване на Nielsen разходите на фирмите за промоции са на второ място след производствените. Едва 33% от инвестираните в тези кампании средства обаче имат положителна възвръщаемост и успяват да върнат чрез оборота вложените средства. Нещо повече – колкото по-дълго един продукт е на промоция, толкова повече спада ефективността от нея. В 28% от случаите нито търговецът, нито производителят имат полза от промоцията, положителен ефект от нея и за двете страни има само при 16%. Когато един продукт твърде често е на промоция, той до известна степен се обезценява, обобщават експертите. Според тях алтернатива на промоционалните стратегии е оптимизацията на асортимента чрез нови продукти, опаковки, разфасовки, дизайн и др.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Споделям напълно изводите от проучването. Поведението ни като клиенти всъщност не се отличава от това в останалите Европейски държави и това не е изненада. Подразни ме единствено споменаването на впечатление, че половината от анкетираните посочвали Кауфланд, като магазин с най-ниски цени. Няма магазин с най-ниски цени, защото това е много общо и силно субективно твърдение. Ниски цени на какво, кога и в края на краищата чрез "убеждението" за такава политика, колко пари общо оставяме на касата в магазина - това е истинската цел на тези играчи. Те стъпват на проучванията от подобен тип, за да изграждат търговските си подходи, като същевременно силно желаят да моделират клиентското ни поведение. Успокоява ме, че реално киентите на въпросната верига много рядко или никога не четат Капитал.

    Нередност?
  • 2
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    Много интересно проучване. Браво!

    Нередност?
Нов коментар