🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговците на храни: Нови магазини, но малки ръстове

Мениджърите на петте най-големи вериги в сектора представят своите планове за 2019 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пет големи чуждестранни вериги от години диктуват пазара на храни и други бързооборотни стоки в страната. През 2017 г., за когато има пълни данни, приходите на "Кауфланд", "Лидл", "Метро", "Билла" и "Максима" са били 4.4 млрд. лв. при обща оценка на пазара от 6.5 млрд. лева (без цигарените изделия). Последните години приходите на компаниите растат и те продължават да отварят нови магазини. През 2019 г. обаче планът е умерен: ще има нови обекти, но оптимизмът за ръст на продажбите е приглушен. Двуцифреният растеж при повечето вероятно ще се свие до едноцифрен.

Това са изводите от анкетата на "Капитал" сред мениджърите на пет от най-големите вериги за храни. Ето и въпросите, които им зададохме:

  • Каква беше 2018 г. за компанията, колко обекта открихте, какви новости предложихте?
  • Какви са очакванията ви за ръста на приходите от продажби през 2018? Какви приходи планирате за 2019?
  • Колко обекта планирате да откриете през 2019, в кои градове, какви инвестиции ще направите?
  • Какви са прогнозите ви за развитие на ритейл пазара през 2019 г.?
  • Какви са плановете на веригата за онлайн продажби?

Иван Чернев, председател на управителния съвет на "Кауфланд България":

Отваряме нови обекти, включително в София

1. През 2018 г. приоритетът ни беше върху развитието на съществуващите ни обекти и бизнес. При модернизацията разработихме и тествахме различни прототипи на концепции в хипермаркетите ни. Ще приложим част от тях първо в София, а постепенно и в страната. Увеличихме продуктовия асортимент. Запазихме най-търсените продукти, но разширихме портфолиото си с продукти за специфични вкусове в по-висока категория. Започнахме въвеждането на собствени марки храни, козметика, текстил. Включихме в дейността си активна рекламна комуникация и разнообразихме промоционалния си микс.

От години оказваме силен стимул върху развитието на българските производители, като през 2018 разширихме регионалния си фокус и поставихме акцент върху по-малки регионални производители. Около 86% от стоките, които предлагаме, са от български доставчици.

Публично поехме ангажимент да намалим употребата на пластмаса за еднократна употреба далеч преди посочения в разпоредбите на ЕК срок. Ние сме една от малкото компании, които се сертифицираха по международния стандарт ISO 50001 "Системи за управление на енергията".

2. Приходите от продажби до момента се движат в рамките на прогнозите ни. Целта ни е устойчиво развитие на лидерската ни позиция.

3. През 2019 г. ще открием първия си филиал във Велико Търново и петия във Варна, ще приключим процеса по разширяване на логистичната ни база в с. Стряма. Това са обекти от стратегическо значение за нас. Отново сме в активна фаза на експанзия в София.

4. Качеството и улеснението ще бъдат издигнати в култ. Силните ритейл компании ще променят модела си от търговия към създатели на брандове и изживявания.

5. Не изключваме онлайн продажбите. Но за основна част от клиентите ни в момента приоритет при пазаруването е да проверяват сами качеството и свежестта на продуктите и да имат право на собствен избор.

Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на "Метро България":

Планираме 7% ръст на приходите през 2019 г.

1. "Метро" стартира 2018 г. с откриването на свой логистичен център за доставки на близо 3000 хранителни продукта за софийските ресторанти и хотели. Клиентите ни вече могат да заявяват денонощно необходимите за заведенията си храни и продукти през специална онлайн система за електронни поръчки - FSD. Тя вече обслужва над 600 обекта в София, Боровец, Правец и Перник, а броят на клиентите продължава да расте.

Завършихме и реконструкцията на магазина си във Варна. Продължихме да развиваме и своята програма за директно снабдяване с български земеделски продукти от локални селскостопански производители - през 2018 акцент бяха млечните продукти и мед. През 2018 г. над 200 български фермери доставяха своя продукция, плодове и зеленчуци, директно до магазините на "Метро", а през лятото направихме и първия износ на 3 тона розови домати на български земеделци към Германия, Австрия и Великобритания. В категория "Месо" през 2018 г. вече работим с над 100 български фермери и производители. На специални щандове стартирахме програмата "Грозни, но вкусни", която помага на селскостопанските производители да намерят пазар за плодове и зеленчуци, които не отговарят на "козметичните" изисквания за външен вид, размер, цвят и форма, но като вкус не отстъпват на "красивите" земеделски продукти. Обогатихме вино асортимента до над 1100 вина от 66 български и 200 чуждестранни винарни и бирения до над 400 вида, включително български и чужди крафт бири.

2. Планираме 7% ръст на приходите от продажби през 2019 г.

4. Очаквам, че през 2019 г. компаниите от модерната търговия ще поставят фокус върху качеството и обслужването на своите клиенти.

5. От 2013 г. "Метро" предлага на професионалните си клиенти възможността да правят поръчки и да получават доставка до своята врата чрез онлайн системата "Метро електронни поръчки".

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България":

Ще открием поне 5 нови магазина през тази година

1. През 2018 г. продължихме с експанзията и надминахме нивата на предходната година – новите ни обекти са 7, като с тях надхвърлихме границата 90 и понастоящем вече имаме 93 магазина. Това респективно доведе и до значителен ръст в броя на служителите ни, които вече са над 2700. Обновихме 25 от вече съществуващите магазини.

Открихме Lidl Digital - ИТ център за развойна дейност за разработване и развитие на онлайн бизнес модела за цялата група на Lidl, където вече работят над 40 души.

Въведохме линията за бебета и малки деца Lupilu, която предлага включително бебешки био храни; 80% от прясно изпечения хляб и хлебните изделия са без консерванти и хидрогенирани мазнини, а всички колбаси от собствени марки се произвеждат без влагане на механично обработено месо; разширихме и серията Clean Label с колбаси по чиста рецепта без изкуствени добавки.

2. През 2017 г. "Лидл България" отбеляза най-голям ръст на приходите сред топ 4 на веригите (по данни на ICAP), увеличихме и пазарния си дял. Основен признак за устойчивост за нас остава ръст на оборот и клиенти в съществуващите магазини (без да се разчита на прираст от експанзия) – за 2017 г. успяхме да постигнем 7.5% и очакванията ни са да постигнем подобен ръст в тези показатели и през 2018 г.

3. През 2019 г. планираме да продължим с експанзията и да открием поне още пет нови магазина – предимно в София, Черноморието и големите градове.

4. Очакванията ни за ритейл пазара през 2019 г. са за по-слаби темпове на експанзия. Ще продължи активното медийно присъствие на конкурентите. Изострената конкуренция ще се засили, тъй като се очаква навлизането и на нови ритейл вериги, но не непременно в хранителния сектор. Ще продължи и агресивната ценова политика в сектора.

Бойко Сачански, управител на "Билла България":

Ще влизаме и в градове под 20 хил. жители

1. През 2018 открихме шест магазина. Сред тях е и обект в един нов за нас град – Костинброд. В процес на строителство са още пет магазина, които ще бъдат открити преди Великден на 2019. Най-значими сред тях ще са магазините ни в "Парадайз център" и The Mall - най-големите молове в България. Така "Билла" зае позиции във всичките седем мола в границите на София.

2. Ръстът на приходите ни през 2018 г. ще е малко по-нисък от миналата година (2017 +9.25%). Конкретни числа по плановете ни за следващите години не коментирам.

3. Продължаваме да следваме стратегията ни за откриване на магазини приоритетно в София и другите големи градове - Пловдив, Варна, Бургас. Очаквайте обаче и изненади – магазини в отделни малки градове с население около 20 000 жители.

4. Не очаквам големи ръстове на ритейл пазара през 2019. За съжаление в България демографската ситуация продължава да се влошава. Относителният дял на пенсионерите расте, а техните доходи са много ниски. От друга страна, сравнително малката групата на добре печелещите хора с растящи доходи променя навиците си и все по-често вместо пазаруването и готвенето предпочитат да пътуват зад граница или в страната, да вечерят навън, да направят кратка почивка в спа комплекси и т.н. Затова пазарът като цяло няма потенциал за сериозен възход. Чрез откриване на нови филиали някои основни играчи може да изпреварят други по темп на растеж. Скокове над 20% обаче са невъзможни, а над 10% ще са много трудни.

Едвинас Волкас, генерален директор на "Максима България":

Ще имаме поне четири нови обекта

1. През 2018 реновирахме три супермаркета и открихме общо девет нови обекта – три в София и по един в Карнобат, Ямбол, Несебър, Велико Търново, Нови Искър и Айтос. В реконструирания ни магазин в Самоков и в новия в Айтос изградихме собствени кухни за свежи салати и готвени ястия. Отворихме магазин с изцяло нова концепция в Студентски град в столицата. В него заложихме най-вече на здравословната и сготвена на място храна. Внедрихме първите каси на самообслужване в нашия магазин в кв. "Мусагеница" в София.

2. Приходите на Т Market запазват устойчивия си ръст от 2016 г. насам както заради активната експанзия на веригата, така и от растящия брой клиенти и разширяването на предлагания асортимент. Очакваме и 2019 да бъде успешна за компанията.

3. Ще продължим да разширяваме мрежата активно и да реконструираме и подобряваме останалите ни магазини. През 2019 г. ще отворим поне още четири нови супермаркета.

4. Тенденциите на ритейл пазара през последните 2-3 години са в посока ръст на търсенето и предлагането на бързооборотни стоки от търговските вериги. Очакваме този тренд да се запази и през 2019. Инвестициите в реконструкции и нови обекти ще растат, търсенето и наемането на служители също.

5. Към момента сме на етап проучване на възможностите за развитие на онлайн продажбите.

Все още няма коментари
Нов коментар