Unilever купи сладоледите "Дени"

Сделката, чиято стойност не бе съобщена, подлежи на одобрение от КЗК

"Сладоледена фабрика"    ©  "Сладоледена фабрика"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Британският концерн Unilever купи "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, която произвежда сладоледите с марка Denny Ice Cream. Сделката, чиято стойност не беше обявена в съобщението, подлежи на одобрение от Комисията за защита на конкуренцията.

По инициатива на Unilever

Маркетинг мениджърът на българската компания Александър Цветанов заяви пред "Капитал", че инициативата за сделката е на Unilever, а преговорите се водят от една година.

"Сладоледена фабрика" е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев. Освен тях сега съдружници са и синовете на Цветанов - Александър и Вилиян.

Българското подразделение за сладоледи на Unilever и великотърновската компания ще се слеят, новата структура ще е част от Unilever South Central, а Цветан Цветанов ще бъде нейният управляващ директор. "Всички работещи в компанията ще запазят местата си", посочи Александър Цветанов.

"За нас е удоволствие да приветстваме Denny Ice Cream в семейството на Unilever. Техните познания за местния пазар правят марката много харесвана от българските потребители. Също така съм доволен, че Цветан Цветанов ще се присъедини към нас, тъй като той е изключителен предприемач. Той ще играе важна роля в създаването на светло бъдеще за този нов бизнес", коментира в съобщението за сделката Джеймс Симънс, управляващ директор на Unilever South Central Europe.

Според управителя на българската компания Цветан Цветанов присъединяването към портфейла на водещ световен производител на сладолед ще бъде от полза за марката Denny Ice Cream. "Горди сме, че през последните 25 години сме построили такъв голям бизнес в България, и вярваме, че нашето наследство и познания са перфектни за Unilever", цитиран е той в съобщението.

Втори по пазарен дял

Българското дружество произвежда цялата гама сладоледи – импулсни (на клечка, във фунийка), фамилни (кутии, големи разфасовки), за ресторанти и барове, торти и др. От доклада за дейността на фирмата през 2017 г. става ясно, че 65% от продажбите са били за българския пазар, 15% - за ЕС, а 20% - за трети страни. Според данните в Търговския регистър финансовите резултати на компанията се подобряват - приходите през 2017 г. са нараснали до 12.174 млн. лв (11.006 млн. лв. за 2016 г.), а печалбата е достигнала до 2.241 млн. лв. (1.173 млн. лв. за 2016 г).

"Ние сме втори по продажби на сладолед в страната с около 15% пазарен дял в обем и 12% в стойност", уточни за "Капитал" Александър Цветанов.

"Сладоледена фабрика" притежава производство във Велико Търново, а през 2016 г. инвестира над 5 млн. лв. и в предприятие в промишлената зона на Дебелец, което утроява капацитета й. Освен това компанията инвестира над 100 хил. лв. в слънчеви панели, а системата за спестяване на енергия й позволява да намали разходите си до 30%.

"От началото на тази година отчитаме ръст от 25-26% на продажбите в стойност спрямо същия период на миналата година. Планираните за тази година инвестиции са за около 3 млн. лв. и включват покупката на два ТИР-а, работещи с метан, маркетинг в търговски условия, промоции", коментира Александър Цветанов.

През тази година дружеството ще приключи с изграждането на логистична база в Стара Загора за 800 палета, в която инвестира около 1 млн. лв. Очакванията са тя да разшири позициите на марката в Южна България и да подобри качеството на дистрибуцията.

Купувачът

Unilever е един от водещите световни доставчици на продукти за красота и лична хигиена, домашни грижи, храни и напитки, които достигат до 2.5 млрд. потребители дневно в над 190 страни. Корпорацията има 161 хил. служители, отчита продажби за 53.7 млрд. евро през 2017 г. и притежава над 400 марки, сред които Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann, Lipton, Wall, PG Tips, Ben & Jerry's, Magnum, Lynx.

В Южна и Централна Европа групата Unilever работи в сектора на храните, грижа за дома и личната хигиена чрез поделенията Unilever South Central Europe и Unilever Romania. Unilever South Central Europe чрез офиса в Букурещ отговаря за маркетинга и продажбите в Румъния, България, Сърбия, Черна гора и Молдова.

Бизнес за около 100 млн. лв.

Пазарът на сладолед в страната се оценява на около 100 млн. лв., като в последните няколко години постига ръст в стойност от около 10%, казва Александър Цветанов.

Това не е първата сделка на Unilever на българския пазар на сладолед. През 2011 г. компанията стана собственик на "Дарко", като придоби права над марките, дистрибуторската мрежа и производствените линии. Дружеството беше създадено от Петър Цветков и започна дейността си през 1991 г., а през 2007 г. стана мажоритарна собственост на фонда за дялово инвестиране Balkan Accession Fund – BAF. В сладоледения бранш Unilever работи на българския пазар под бранда Algida. Собственост на компанията са и други марки за сладолед - Big Milk, Eskimo, Cornetto, Carte D’Or, Magic, Twister.

В сектора има и други сделки. През 1994 г. гръцката "Делта" навлезе на почти монополния пазар, доминиран от тогавашната "Сердика", като купи фабрика за сладолед във Варна, която през 2005 г. отново смени собствеността си. Тогава тя стана притежание на Nestlе и беше преименувана на "Нестле айс крийм България". През октомври 2016 г. варненското дружество се отдели в новосъздадената фирма Froneri. Реорганизацията беше резултат от постигнато споразумение на глобално ниво между швейцарската Nestle и британската R&R, които обединиха бизнеса си със сладолед. Сега "Фронери България" притежава административна сграда и логистичен център в София, фабрика за сладолед във Варна със седем производствени линии, дистрибуционен и логистичен център в Бургас и логистичен център в с. Труд, Пловдивско.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible
    • - 2
    • + 7

    Кеш-аут за собствениците и още една компания погълната от мулти-милиарден концерн. Нагледен пример как големите стават още по-големи, а за навлизащите на пазара малки става все по-трудно.

    Нередност?
  • 2
    marksman avatar :-|
    marksman

    До коментар [#1] от "crusible":

    Ако не те пречупи...... , ще те пречупи ....
    По - големите в БГ ,вече трябва да са като Индиана Джоунс

    Нередност?
  • 3
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo
    • + 5

    Опитваха се да бъдат различни и на моменти успяваха. Сега глобалните играчи ще инвестират в реклама, а сладоледите ще потънат в основната маса от химически подобия.
    Жалко, бяха обещаващи.

    Нередност?
  • 4
    iban avatar :-P
    iban
    • + 2

    Персил е на Хенкел, не на Юниливър!

    Нередност?
  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1
    • + 1

    Конкуренция.. няма що. Всички фирми накрая стават собственост на няколко правилни добре напомпани с шума фирми..

    Нередност?
Нов коментар