Пазарът на сладолед - концентрация и повече премиум продукти

Три компании държат 64% от продажбите в стойност

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Близо 77.5 млн. лв. са общите продажби на компаниите, които през 2017 г. са декларирали, че произвеждат сладолед. Това, сравнено с година по-рано, е спад от 13.6%. В тази категория влизат общо 21 компании, а данните са на базата на целогодишния им бизнес.

Ако се погледнат данните на маркетинговата агенция Nielsen, картината е малко по-позитивна. Според тях пазарът не намалява, а расте с 16.2% в стойност и е достигнал 91 млн. В обем увеличението е 10.7%. Една вероятна причина за разминаването в данните е, че в първия случай компании сами са декларирали продажбите си за цялата година, а във втория агенцията наблюдава пазара само през четири месеца в годината – от май до август. Данните на Nielsen не включват още продажбите на насипен сладолед, от машини, в сезонни туристически обекти. Статистиката не хваща и продажбите в сивия сектор. По тези две причини представители на бранша твърдят, че пазарът на сладолед в страната се оценява на 100 - 160 млн. лв. годишно.

Импулсни и на клечка

Според данните на агенция Nielsen импулсните сладоледи (на клечка, фунийка, чашка) са най-търсени, като продажбите им нарастват с 15.9% и надхвърлят 60.6 млн. лв. Продажбите на сладоледи в големи разфасовки (кутии) растат със 17% спрямо 2016 г. и са за над 30 млн. лв. Интересът към сладоледените торти и кексове е минимален, освен това те отчитат спад в стойност, отчита Nielsen.

Най-предпочитани са сладоледите на клечка и във фунийка. "Те са със сравнително равни позиции, а продажбите им държат 80% дял в категорията "импулсни". Останалите 20% се заемат от сладоледи тип "сандвич", в малки кутии (до 200 мл) и др.", уточнява Александър Цветанов, маркетинг мениджър на "Сладоледена фабрика". Според него най-купувани са класическите вкусове - ванилия (млечен), шоколад, ягодов, горски плод. "Категорията до един лев е най-масова и в нея има доста голяма конкуренция. Най-много бройки се продават при продуктите с най-ниски цени, но това е напълно нормално за България", обобщава Цветанов.

Единствено в магазините с квадратура до 40 кв. метра (т.нар. традиционна търговия) има спад на продадените количества сладолед през 2017 г., отчита още Nielsen. Всички останали обекти, които агенцията наблюдава, отбелязват ръст в обем – хипермаркети, големи магазини с площ до 300 кв.м, т.нар. удобни магазини, а също и заведенията.

"Бавното умиране на магазините в категория "традиционна търговия" за сметка на хипермаркетите е тенденция, която е доста негативна за всички производители, защото веригите изискват прекалено големи отстъпки, за да продаваш в тях. Доста от фирмите в България работят на загуба в такива канали", коментира Александър Цветанов.

Сделки и промени

През 2018 г. на пазара на сладолед се случи важно събитие. Британския гигант Unilever за втори път направи сделка с български производител, като купи великотърновската "Сладоледена фабрика". Тя произвежда под марката Denny Ice Cream. Българското подразделение за сладоледи на Unilever и великотърновската компания ще се слеят, новата структура ще е част от Unilever South Central, а съсобственикът на българската фирма Цветан Цветанов ще бъде нейният управляващ директор, съобщиха от компанията.

Преди седем години Unilever купи "Дарко". За периода се случиха още промени - швейцарската Nestle и британската R&R обединиха бизнеса си със сладолед на световно ниво и така в края на 2016 г. "Нестле айс крим" стана "Фронери България".

Топ 10

Фирмите в топ 10 отчитат 74.8 млн. лв. приходи общо през 2017 г., което им определя 96% от пазара в стойност. От тях първите три в класацията - "Фронери България", "Сладоледена фабрика" и "Изида", имат 64% общ пазарен дял в стойност.

Продажбите са преобладаващо на българския пазар, изнесените зад граница количества са общо за 9.1 млн. лв., показват декларираните данни.

Три дружества приключват 2017 г. с по-ниски приходи от продажби спрямо година по-рано: двуцифрен спад отчитат "Фронери България" и "Дарко", а едноцифрен - "Карил и Таня". Само четири компании в топ 10 са декларирали продажби зад граница - "Фронери България", "Сладоледена фабрика", "Медина", "Корте дилето".

Топ 3

"Фронери България" запазва лидерската си позиция на пазара. Според годишния доклад за дейността през миналата година компанията е увеличила капитала си до 34 млн. лв. Тя отчита, че "има много силни позиции на българския пазар", въпреки това годината е на загуба. В доклада се посочват две причини: заради преобразуванията дружеството е функционирало от последното тримесечие на 2017 г., а също и поради силно изразения сезонен характер на бизнеса. Предимство на "Фронери България" е "наложената марка на пазара, добре позната на клиентите, която е гаранция за качество и задоволяване на техните очаквания", посочва още годишният доклад. Според него 47% от продажбите на "Фронери България" се извършват в магазините от т.нар. традиционна търговия, 21% - в локални ключови клиенти, 13% - в международни ключови клиенти, а в хорека канала – 11%. Дружеството притежава фабрика за производство на сладолед и дистрибуционен център във Варна с пет производствени линии плюс други две – за вафлени полуфабрикати. Компанията притежава логистични центрове в Бургас и в с. Труд, Пловдивско.

За 2018 г. плановете на дружеството включват продажби за 50 млн. лв. Новост за компанията е, че от тази година разпространява и сладоледите Milka на "Монделийз".

Втората в класацията - "Сладоледена фабрика", Велико Търново, вече е собственост на Unilever. "Горди сме, че през последните 25 години сме построили такъв голям бизнес в България, и вярваме, че нашето наследство и познания са перфектни за Unilever", коментира сделката управителят на българската компания Цветан Цветанов. Компанията е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев. Освен тях съдружници са и синовете на Цветанов - Александър и Вилиян. Българското дружество произвежда цялата гама сладоледи – импулсни (на клечка, във фунийка), фамилни (кутии, големи разфасовки), за ресторанти и барове, торти и др. От доклада за дейността на компанията през 2017 г. става ясно, че 65% от продажбите са били за българския пазар, 15% - за ЕС, а 20% - за трети страни. "Сладоледена фабрика" притежава производство във Велико Търново, а през 2016 г. инвестира над 5 млн. лв. и в предприятие в промишлената зона на Дебелец, което утроява капацитета й. Освен това инвестира над 100 хил. лв. в слънчеви панели, а системата за спестяване на енергия й позволява да намали разходите си до 30%.

"Изида" - гр. Добрич, измества "Дарко" и заема трета позиция в класацията за 2017 г. Съдружници в компанията са Младен Димитров Матеев и Теменуга Златева Матеева. Производствената база е в Добрич, дружеството разполага със собствени хладилни складови помещения в Бургас, София и Стамболийски. Българското дружество си партнира от години с Mars Ice Cream и притежава ексклузивни права за продажбата на сладоледите Mars, Snickers, Bounty, Twix. От миналата година фирмата е ексклузивен представител и на Haagen Dazs, който се произвежда в завода на General Mills в Южна Франция. В България се предлага в различни типове търговски обекти, както и във фризери, които са брандирани с Haagen Dazs, с Mars Ice Cream или с "Изида". Портфолиото на Haagen Dazs е от близо 20 продукта. Сладоледът се предлага под различна форма - в миничашка, седем вкуса на клечка, шест вкуса в опаковки от 500 мл, два варианта за сладолед тип "сандвич".

Другите в класацията

"Джелато 2009" - София, запазва четвъртата си позиция в класацията. Компанията е собственост на Димитър Йорданов Андреев и е свързана с производството, дистрибуцията и продажбите на сладоледите Raffy.

"Дарко" слиза от трета на пета позиция през 2017. Според годишния доклад за дейността на дружеството то е произвело близо два тона сладолед през миналата година, което е с около тон по-малко спрямо 2016 г., а приходите му са спаднали с 31%. Очаква се, че с придобиването на "Сладоледена фабрика" новото дружество ще обедини досегашните марки сладолед на Unilever - "Дарко" (Big Milk, Eskimo, Cornetto, Carte D’Or, Magic, Twister), с бранда на "Сладоледена фабрика" - Denny Ice Cream, и ще увеличи пазарния си дял.

Пловдивската компания "Чичо Чарли" (6) се изкачва с една позиция нагоре и разменя мястото си с ямболската "Карил и Таня" (7). Едноличен собственик на "Чичо Чарли" е Димитър Запрянов Начев, търговската марка е Uncle Charly.

При "Карил и Таня" има промяна в собствеността – италианският съдружник Ауло Котекини вече не присъства сред акционерите на дружеството - Илиян Андонов Славов, Станка Стоянова Пенева и Ваня Андонова Славова. Компанията е на пазара от 1996 г. и продава над 60 вида сладолед и млечни продукти с марката "Карил". Според годишния доклад за дейността производството се извършва в собствена фабрика, фирмата разполага и със собствен автомобилен транспорт за доставка на продукцията.

"Медина" - Мадан, запазва осмото си място в класацията. В Търговския регистър е отбелязана промяна в собствеността на компанията – едноличен собственик на капитала е Хамди Хайриев Тахиров. Фирмата започва дейност през 1998 г. с 15 заети. Днес притежава високотехнологична фабрика, която е с капацитет 14 000 сладоледа на час.

Тази година за пръв път в класацията влиза добре познатата в сектора "Джимис айс крийм" (9). Фирмата е на пазара на сладолед от 1997 г. и в най-добрите й времена обектите й достигат 17. През 2004 г. открива собствена фабрика в Костинброд, разположена на 2800 кв.м застроена площ, оборудвана с машини от Италия и с капацитет минимум 15 тона сладолед на ден. Произвежда сладолед, ръчно изработени торти и сладкиши от сладолед, приема и уникални поръчки на клиенти. Компанията продава под марката Jimmy's в "Кауфланд" и "Фантастико". Дружеството притежава своя дистрибуторска мрежа и има собствен търговски обект на ул. "Шипка" в столицата. Едноличен собственик на капитала е Цветан Атанасов Сивев.

Топ 10 завършва с "Корте дилето" (от итал. – "двор на удоволствието") – собственост на Калина Любомирова Халачева. Фирмата е създадена през 2012 г., а година по-късно фабриката в София вече е оборудвана и първите сладоледи Coppa della maga правят своя пазарен дебют. Стартът е с екип от петима заети, първоначалната инвестиция е около 1 млн. лв., като част от нея е осигурена по проект с европейско финансиране. Компанията има три бранда - сладоледите Coppa della maga (от итал. - "купичката на магьосницата") и Arcobaleno и трюфелите Nouri, които са в сегмента на суровите десерти. Coppa della maga се продава главно в "Билла", "Фантастико", "Кауфланд", ЦБА, а Arcobaleno е за B2B клиенти като ресторанти и заведения. Arcobaleno съдържа захар и се продава само на българския пазар, Coppa della maga се приготвя със стевия. Компанията предлага 12 вкуса сладолед, има и три вида веган предложения. Основните й пазари са външни, износът е главно за Европа с фокус Великобритания, където "Корте дилето" има свой офис. През 2018 г. фирмата стъпи и на пазара в Хонконг.

Поръчайте изданието »

На хартия или PDF

Младен Матеев – собственик и управител на "Изида": Концентрацията на пазара продължава

В нашия бизнес няма две години, които са съпоставими или си приличат. Често казвам, че ако трябва в едно изречение да характеризираме пазара на сладолед в България, то би било: "Той вече не е същият." Основната промяна е определена от факта, че през 2018 г. се наблюдава преструктуриране на стратегиите на някои участници за пътя към пазара и за развитие на категорията. Продължава и неговата концентрация. Наблюдава се занижено внимание към клиентите в тези обекти, където участва само един доставчик. При два или три доставчика ситуацията е съвсем различна. В този случай активностите в подкрепа на продажбите са много повече, обслужването е на по-високо ниво, общите маркетинговите активности в категорията нарастват, броят на клиентите е по-голям. Конкуренцията ни поддържа винаги във форма, за което сме благодарни.

Друга съществена разлика със статуквото до момента е, че присъствието на продукти във високия ценови сегмент със силни търговски марки предопределя промени в продуктовия микс, по-висока ротация на предложенията, в резултат на което категорията става по-рентабилна. Основната причина, поради която можем със сигурност да твърдим, че пазарът на сладолед в България вече не е същият, е навлизането на световната марка икона Haagen Dazs чрез сътрудничеството си с "Изида". Този факт е в унисон с наблюдаваните през последните години тенденции за повишени потребителски очаквания към категорията.

Нарастват любителите на сладолед, за които е важен съставът на предлагания продукт. Те най-често се интересуват от рецепти, които са разработени без добавени растителни мазнини, без консерванти, с естествени аромати и оцветители.

Александър Цветанов, маркетинг мениджър на "Сладоледена фабрика": Расте интересът към премиум категорията

През 2018 г. пазарът на сладолед отново расте с около 5% в стойност, което е по-малко от прогнозираните 7%, но все пак върви нагоре. "Фронери" бележат най-забележителен ръст тази година с около 15% в стойност.

През 2018 г. наблюдавахме изместване на потреблението от по-евтини сладоледи към премиум категорията и това може да се види при всички компании.

Ние затвърждаваме своята позиция като компания номер 2 на пазара след "Фронери". И тази година наблюдаваме развитие в категорията multi portion (сладолед за вкъщи). Продажбите на сладолед в кутии бележат ръстове при почти всички компании.

Здравословните тенденции се развиват, но все още са много малка част от пазара. Въпреки това ние продължаваме да развиваме иновации за clean label на нашите продукти.

Студеният юли се отрази много негативно и може би щяхме да видим общ растеж на пазара от 10-15%, ако месецът беше топъл. За съжаление това не беше факт.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    atreu avatar :-|
    atreu

    По-скъпите и качествени сладоледи мисля, че все повече навлизат, поне в София. И се купуват, което е хубаво.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал